“Förbränningsmotorer gjorda av Porsche, Maserati och Lamborghini var, och är, högkultur. Att sluta att göra dem är som att Beethoven skulle slutat efter sjunde symfonin eller om Wagner hade slutat Nibelungens ring efter Siegfried”
Ulf Porschardt, chefredaktör Die Welt [1]
“Det är operativsystemet. Viktiga delar av Tysklands ekonomi och dess institutioner vilar på det,”
Oliver Falck (Ifo Centre for Industrial Organisation and New Technologies) om Tysklands fordonsindustri [2]
“Taket brinner. Framtiden för VW-varumärket står på spel.”
Thomas Schäfer Vd:n för Volkswagen Passenger Cars tal till ledningen i juli angående VW:s problem med stora kostnader, fallande efterfråga, tuff konkurrens [2]
Omställningen till elektromobilitet och de kinesiska utmanarna har startat en existentiell kris i Tyskland [1,2]. I några brev kommer vi gräva i den tyska debatten för att bättre förstå den dominerande aktören i Europa.
Den stora mobilitetsmässan IAA Mobility var i början av september. Som vanligt åkte Tysklands politiska ledare dit för att hålla tal. Tysklands utrikesminister ställde frågan om bilindustrin kommer vara en global ledare i framtiden och för deras nation, där bilindustrin står för en stor del av värdeskapandet, är detta inte bara en ekonomisk fråga, utan också en fråga om säkerhet.
Det är ett mått på den politiska och kulturella betydelsen av fordonsindustrin i Tyskland att den tyska utrikesministern tycker att det är en självklar del av hennes jobb att åka till en bilmässa och berätta att Tysklands säkerhet hänger på om deras fordonsindustri lyckas.
Storleken på Tysklands fordonsindustri
Den kulturella betydelsen av att kunna tillverka fordon i Tyskland är stor. Det är en del av en tysk identitet [1].
Den identiteten vilar dock på en hård ekonomisk bas.
En siffra som kan vara värd att komma ihåg är att mer än hälften av EU:s värdeskapande från fordonstillverkning sker i Tyskland. Tvåan Frankrike ligger långt efter på 9 procent. Tyskland är totalt dominerande i Europa [3].
Tysk fordonsindustri står för en procentuell större del av värdeskapandet i sitt land än vad japansk eller sydkoreansk fordonsindustri gör i sina respektive länder [3].
För landet Tyskland så står fordon för 16 procent av deras export. En viktig uppgift är dock att i mitten av 1970-talet tillverkades 3,5 miljoner fordon per år i Tyskland och det är i princip lika många nu [3]. Numera tillverkas nästan 75 procent av alla fordon tillverkade av tyska företag utanför Tyskland.
900 000 personer arbetar i tysk fordonsindustri. Det är två procent av landets arbetskraft.
Dessa jobb är relativt väl spridda över Tyskland. En uppskattning är att 48 av 400 städer i Tyskland är mycket beroende av arbetstillfällen som kommer från fordonsindustrin. Om fordonsindustrin skulle sjunka i betydelse skulle många lokala kriser starta i landet [3].
Fordonsindustrin är också viktig för investeringar och forskning i Tyskland. 2021 stod fordonsindustrin för 42 procent av all forskning och utveckling inom tillverkning i Tyskland. Fordonsindustrin beräknas också stå för nästan hälften av alla patent i Tyskland 2017 [3].
Är Tyskland den sjuka mannen i Europa igen?
Den tyska fordonsindustrin utveckling påverkas också av hur landet Tyskland går i stort.
För ungefär 25 år sedan hade Tyskland en period av ekonomisk kris. The Economist namngav landet den sjuka mannen i Europa [2].
Efter reformer och mycket annat har Tyskland haft en lång period av ekonomisk styrka och tillväxt. Fordonsindustrin har varit en stor del av framgången.
Men nu börjar problem komma. De flesta bedömare tror att landets tillväxt kommer vara lägre än många konkurrentländer de närmsta åren. Nu undrar The Economist igen om Tyskland är på väg neråt.
De har också många frågor kring sin omställning i energisystemet. Tysk industri använder nästan dubbelt så mycket energi än sina jämförbara länder i Europa. De sker för lite investeringar i elnät och tillståndsprocesser tar lång tid.
Tyska företag begränsas också av att de inte kan anställa rätt kompetens.
Tyskland är också mycket beroende av sin export till Kina. De nya frågorna kring handelshinder och kanske handelskrig är ett orosmoment.
En annan fråga som ofta lyfts upp av branschorganisationen VDA är att Tyskland håller på att förlora sin konkurrenskraft att vara en bra plats att utveckla och tillverka fordon. Det beror på höga energipriser, krånglig byråkrati och att landet är långt efter vad gäller digitalisering [6].
Hur bra klarar VW omställningen?
VW-koncernen är den största fordonsgruppen i Tyskland. De är många som är oroliga hur bra VW klara omställning till elektromobilitet [4].
VW är pressade av kinesiska konkurrenter i Kina. Det finns orosmoln att energipriserna är höga i Tyskland. Det diskuteras också att VW inte når sina mål för försäljning av elfordon [5].
Det är diskussion om att minska antal anställda i Dresden och andra anläggningar i Tyskland.
Tyska facket kritiserade igår också VW:s planerade besparingsplan på 10 miljarder euro. Under hösten kommer VW berätta offentligt vilka besparingar de ska göra. Men redan nu börjar facket vädra sitt missnöje [5].
Leverantörernas situation
Tyska biltillverkare och leverantörer har finansierat utvecklingen av nya e-bilsmodeller med vinster från förbränningsmotorverksamheten. Men det skärs ner mer och mer. Och många fruktar för sina jobb [7].
För att minska oron tillkännagav Bosch ett avtal i juli mellan ledningen och arbetstagarrepresentanterna om framtidsutsikterna för 80 000 anställda i Tyskland för att säkerställa att det inte kommer att finnas några obligatoriska uppsägningar förrän i slutet av 2027 [7].
Det finns en del negativa signaler om läget. Enligt en undersökning som publicerades i juli av det München-baserade Ifo-institutet, sa tyska biltillverkare att utsikterna är de värsta de varit sedan den internationella finanskrisen. Motsvarande indikator föll för femte gången i rad. Det sprider sig till leverantörerna [7].
Bosch VD Stefan Hartung har dock en mer positiv syn på utvecklingen. Han sa nyligen till tidningen Spiegel att döma ut tysk konkurrenskraft inom e-mobilitet är för tidigt. Han ansåg att Tyskland har en god chans att komma tillbaka till toppen igen. Det finns utmärkta tyska elbilar. Samt att utvecklingen har bara startat och det är nu det ordentligt kommer i gång [7].
En annan som försöker vara mer positiv är Tysklands förbundskansler Olaf Scholz. Under IAA sa han att tysk bilindustrins konkurrenskraft är stark utan tvekan. Samt konkurrens är bra och kommer göra Tyskland starkare och bättre [8].
Egen kommentar
Debatten i Tyskland pågår. Det handlar om jobb, skatteintäkter och konkurrenskraft.
Men när jag läste runt på ledarsidor och lyssnade på intervjuer är det så tydligt att tillverkning av fordon är vad tyskar tycker att de är. Det är en nationell identitet.
Förbränningsmotorbilar är inte bara ett problem i tysk debatt. Det finns en hel del röster som berättar om stoltheten att kunna förfina och kunna tillverka bensin- och dieselfordon. Det är inte alla länder där en chefredaktör gör liknelsen mellan Wagners operakonst och bygga motorer.
Det var länge sen Sverige hade en sådan sorts debatt. Trots att vår fordonsindustri är ungefär är lika viktig för oss som tysk fordonsindustri är för Tyskland.
Vi kommer fortsätta med några brev där vi gräver oss ner djupare i några frågor om Tyskland.
[1] Germany’s car industry has a libido problem Chinese imports have sparked an existential crisis. https://unherd.com/2023/05/germanys-car-industry-has-a-libido-problem/
[2] Is Germany once again the sick man of Europe? The Economist. https://www.economist.com/leaders/2023/08/17/is-germany-once-again-the-sick-man-of-europe
[3] What if Germany stopped making cars? The Economist. https://www.economist.com/business/2023/07/31/what-if-germany-stopped-making-cars
[4] Germany worries VW is heading down the road to nowhere VW could be facing its biggest crisis since the 2015 diesel scandal. https://europe.autonews.com/automakers/vw-struggles-against-tesla-and-byds-better-pricing-and-tech
[5] VW’s German workers criticize turnaround plan. Automotive News. https://europe.autonews.com/automakers/vw-brands-cost-savings-strategy-stirs-union-anger
[6] Autoindustrie kritisiert Standortbedingungen. VDA. https://www.tagesschau.de/wirtschaft/unternehmen/vda-iaa-automesse-100.html
[7] Germany’s auto industry: suppliers’ confidence waning. https://www.dw.com/en/germanys-auto-industry-suppliers-confidence-waning/a-66368932
[8] Kanzler Scholz eröffnet IAA 2023: Lob für starke Automobilindustrie https://www.autohaus.de/nachrichten/autohersteller/kanzler-scholz-eroeffnet-iaa-2023-lob-fuer-starke-automobilindustrie-3432805