Arkiv / Samhälle

Sociala elbilssubventioner i EU

Martina Wikström
Creative commons license

Sociala elbilssubventioner är riktade ekonomiska stödåtgärder som designas för att göra elbilsägande överkomligt för hushåll med lägre inkomster. Till skillnad från generella elbilspremier, som erbjuds alla köpare oavsett ekonomisk situation, bygger sociala subventioner på att stötta de grupper som riskerar att hamna utanför den gröna omställningen på grund av höga initiala kostnader.

Innan sommaren skrev vi om den nya svenska elbilspremien, som är en del av Sveriges sociala klimatplan [1]. Medel för elbilspremien ska komma från EU:s sociala klimatfond, en del av EU:s budget för den gröna given och som förväntas anslås upp till 65 miljarder euro under perioden 2025–2032 [2]. Dagens nyhetsbrev ger en lägesuppdatering kring införandet av sociala elbilssubventioner i några EU-länder.

Social elbilsleasing och differentierad bonus i Frankrike

Frankrike var tidigt ute med social elbilsleasing, en åtgärd som lanserades i december 2023 och riktar sig till låginkomsthushåll [3]. Hyresperioden är på minst 3 år och leasingavgiften relaterar till inkomst, vilken i första omgången 2024 skulle understiga 140 Euro i månaden.

I nästa omgång under 2025 är detta belopp höjt till 200 Euro. Godkända uthyrningsföretag erbjuder flera elbilsmodeller men det finns krav på att anskaffningsvärdet för fordonet ska vara under 47 000 Euro. Vidare finns krav om arbetspendling på 15 km enkel eller användning som överstiger 8 000 km/år.

2024 omfattade programmet 50 000 BEV och programmet blev fulltecknat efter 6 veckor [4]. 2025 är målet att minst 50 000 elbilar ska hamna hos låginkomsthushåll men där nu minst 5 000 av dessa bilar måste tilldelas personer vars hem eller arbetsplats ligger i en lågutsläppszon, till exempel Paris.

Utöver förlängd social elbilsleasing, finns ytterligare åtgärder för en mer rättvis elektrifiering så som en förändring av inköpsbonus för nya elbilar. Den tidigare nationella bonus écologique för nybilsinköp ersätts av en differentierad bonus riktad mot låginkomsttagare [4]. Beroende på inkomst erhålls maximalt 4 000 Euro i inköpssubvention. Hushåll med högre inkomst erhåller 2 000 Euro [5].

Differentierat stöd för anskaffning av elbil i Polen 

NaszEauto är ett stödprogram som lanserades i februari 2025 för att främja inköp, leasing och långtidsuthyrning av nya elbilar [7]. Programmet riktar sig till privatpersoner samt enskilda näringsidkare och omfattar över 1,6 miljarder PLN (ca 4 miljarder SEK) under 2025-2026.

Stödet är differentierat baserat på inkomst, där basbeloppet 18 750 PLN (ca 50 000 SEK) per fordon utgår till samtliga sökande men där privatpersoner med årsinkomst under 135 000 PLN (ca 355 000 SEK) erhåller ytterligare 11 250 PLN (ca 30 000 SEK). Inköpspriset för elbilen måste understiga 225 000 PLN (ca 590 000 SEK).

Det finns även en skrotningspremie kopplad till programmet, där man även kan få 10 000 PLN (ca 26 000 SEK) om man kan visa upp att man har skrotat en äldre avgasbil efter 1 februari 2020.

I Polen finns även riktade stöd till familjer med tre barn eller fler, Karta Dużej Rodziny. Denna grupp får 30 000 PLN (ca 78 000 SEK) i inköpsstöd, i stället för 18 750 PLN samt en högre skrotningspremie.

Omläggning av subventioner i Nederländerna

I Nederländerna har leasing- och inköpsstöd till privatpersoner för både nya och begagnade elbilar funnits sedan 2020, Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP), men vilket avslutades under 2025 [8].

Nederländerna är sena med att lämna in sin sociala klimatplan, vilket man kan ta del av då ansvarig minister behövde förklara för parlamentet att den offentliga debatten om planen behövde senareläggas [9]. Det finns dock intressanta aviseringar i en klimatplan för perioden 2025-2035 som den Nederländska regeringen presenterade i mars [10]. Rättvis omställning är en viktig utgångspunkt. Fokus för en rättvis elektrifiering ligger inte på privatpersoner utan skatter och ekonomiskt stöd främja företag att investera i nollemissionslastbilar (både lätta och tunga) då fler och fler städer inför utsläppsfria zoner för stadslogistik.

I klimatplanen för perioden 2025-2035 kan man läsa att till följd av den gradvisa ökningen av elbilar kommer statens intäkter att minska. Vidare konstateras att det finns en strävan efter stabila långsiktiga bilskatteintäkter och att elbilister kommer att ombes att bidra rättvist till detta.

Fokus på låg- och medelinkomsthushåll i Tyskland

Efter regeringskris och nyval i februari bildade kristdemokratiska CDU/CSU och socialdemokratiska SPD en storkoalition som tillträdde i maj [11]. I koalitionsavtalet aviseras ”ett program för låg- och medelinkomsthushåll som använder resurser från EU:s sociala klimatfond för att specifikt stödja övergången till klimatvänlig mobilitet”, vilket har tolkats av regeringsföreträdare som främjandet av e-mobilitet [12].

Tyskland var sena med att lämna in en social klimatplan till EU-kommissionen. Dock framgår det att Tyskland inte är oroliga för att förlora medel från sociala klimatfonden på grund av detta utan det framhålls att huvudsaken är att åtgärder finns på plats 2026 [12]. Jag har inte hittat några underlag eller utkast på förslag till stödprogram.

Sammanfattning

Det finns redan nu flera sociala elbilsstöd i EU:s medlemsländer och dessa är i regel finansierade av EU:s återhämtningsfond, RFF (Recovery and Resilience Facility). Flera medlemsländer har varit försenade med att lämna in en social klimatplan till EU-kommissionen. Det är första gången en social klimatplan ska lämnas.

Det kommer bli ett lapptäcke av politikutveckling och finansieringsmöjligheter för att påskynda en rättvis elektrifiering. Den sociala klimatplanen kompletterar de nationella energi- och klimatplaner för 2021-2030 (NECPs) [13]. Dessa uppdateras vartannat år och utifrån EU-kommissionens utvärdering som presenterades i maj finns höga förväntningar på att även dessa planer ska väga in de sociala konsekvenserna i stor omfattning [14].

Egen kommentar

Å ena sidan finns ett stort folkligt stöd för EU:s klimatpolitik [15]. Å andra sidan finns höga förväntningar på en rättvis klimatomställning. Riktade sociala subventioner ger förbättrade förutsättningar för ekonomiskt sårbara grupper, till exempel låginkomsthushåll, men riskerar samtidigt att missa viktiga grupper, så som mindre åkerier, när drivmedelspriserna ökar till följd av ETS2.

Flera EU-länder rullar tillbaka generella elbilssubventioner och i stället fokuserar på riktade stöd. Det finns en logik bakom det men i praktiken finns en stor grupp EU-medborgare som varken är aktuella för nybilssubventioner eller kvalar in för riktade stöd.

Referenser

[1] omEV, Subventioner för inköp av elbil med EU:s sociala klimatfond. 13 juni 2025 länk

[2] EU-kommissionen, Sociala klimatfonden länk

[3] Service public.fr, Villkor för social leasing länk

[4] Service public.fr, Information om bonus länk

[5] Ministeriet för ekonomi, finans och industriell och digital suveränitet. Information om bonus. 1 juli 2025.  länk

[6] Legifrance. Stöd laddinfrastruktur länk

[7] Info om stödprogrammet NaszEauto länk

[8] RVO, SEPP länk

[9] Ministerie van Klimaat en Groene Groei. Klimaatplan 2025-2035. länk

[10] Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, brev till parlamentet 24 juni 2025. länk

[11] Reuters, Conservative Merz elected German chancellor after initial debacle. 6 maj 2025 länk

[12] Federal Ministry for the Environment, Climate Action, Nature Conservation and Nuclear Safety. Uttalande om EU:s sociala klimatfond. 30 maj 2025 länk

[13] EU-kommissionen, NECPs länk

[14] EU-kommissionen. EU-omfattande bedömning av de slutliga uppdaterade nationella energi- och klimatplanerna – Att nå unionens energi- och klimatmål för 2030. 27 maj 2025 länk

[15] Eurobarometer. Juni 2025 länk

[16] omEV, Införandet av EUs nya utsläppshandelssystem för vägtransporter och vägval hos olika medlemsländer, 2 september 2024 länk