Arkiv / Samhälle

Toyotas resultat och försäljning av fordon med eldrivlinor

Creative commons license

Toyota är störst och deras rörelseresultat slog rekordnivåer för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2024 (FY 2024) [1,2,3]. De ska investera sina vinster i det nya.

Toyotas rekordår

De fördubblade sitt rörelseresultat till 5 350 miljarder yen (ca 365 miljarder svenska kronor). För första gången någonsin har ett japanskt företag haft en vinst på mer än 5 000 miljarder japanska yen [4].

En orsak till den ökade vinsten är att yenen varit svag under FY 2024, men Toyota bedömer att det endast förklarar cirka 685 miljarder yen av ökningen.

Omsättningen ökade med 21 procent till 45 000 miljarder yen (3 100 miljarder svenska kronor).

Toyota (inklusive Lexus) sålde tillsammans ca elva miljoner fordon FY2023. En ökning med fem procent sen förra räkenskapsåret.

En stor anledning är att deras försäljning av antal fordon ökade med 17% i Nordamerika, men försäljningen ökade också i Europa med 15,7%.

En jämförelse är att konkurrenten VW-gruppen sålde 9,2 miljoner fordon, hade en vinst 22,6 miljarder euro (262 miljarder svenska kronor) och en omsättning på 322,3 miljarder euro (3 700 miljarder svenska kronor) 2023 [5].

Toyota går också bra i jämförelse med de flesta bilmärken. I en sammanställning jämförs kvoten resultat före skatt/omsättning för många bilmärken per kvartal sen 2020 [6]. Toyota ligger i toppen. Vi har flyttat över analysen i en google sheets om ni vill ha siffrorna.

Nästa år minskar vinsten på grund av investeringar

Toyota förutspår dock att nettovinsten kommer att falla med 27,8 procent till 3 570 miljarder yen för det kommande räkenskapsåret.

Det beror på företaget ska öka sina investeringar i teknikutveckling med ca 40 procent till 1 700 miljarder yen.

Deras fokus är fem områden enligt VD:n Sato [1]:

  • batterielektriska fordon (BEVs)
  • vätgas
  • motorer
  • software-defined vehicles (SDVs)
  • och att stärka företaget grunder.

Enligt Sato så har Toyota under det senast året gjort framsteg inom området batterielektriska fordon, vilket var deras saknade pusselbit. Deras utmaning att skapa en ny fordonsarkitektur fortskrider tack vare teknologiska framsteg inom aerodynamik och värmehantering, samt utvecklingen av kompakta och lätta drivlinor och andra viktiga komponenter. Alla dessa grundläggande teknologier kan i framtiden tillämpas på utvecklingen av laddhybridfordon och andra eldrivlinor, vilket leder till ett mångsidigt, flerspårigt utbud av fordon [1].

De tror också att de kommer sälja färre fordon nästa räkenskapsår. Försäljningen tros bli 10,95 miljoner fordon.

Toyotas försäljning av fordon med eldrivlina ökar

Toyota (och Lexus) sålde tillsammans 3,86 miljoner fordon med eldrivlina FY 2024. För de olika drivlinorna så har försäljningen varit (räknat i tusen fordon sålda):

                 FY 2023                     FY 2024               % ökning

HEV            2 720                         3 594                 132%

PHEV               88                            141                 160%

BEV                 38                            117                 310%

FCEV                  3                              4                 111%

Summa        2 849                        3 855                135%

(HEV = fullhybrid, PHEV = laddhybrid, BEV = batterielektrisk, FCEV = bränslecellsbil)

Toyota sålde alltså tre gånger fler batterielektriska bilar FY 2024 i jämförelse med FY 2023.

Försäljningen av batterielektriska bilar är ungefär 1 procent av Toyotas totala försäljning av fordon.

Toyota har tidigare nämnt att de planerat att sälja 202 000 BEV under FY 2024, så de nådde inte målet [7].

Nästa räkenskapsår har de prognosen att de kommer sälja 171 000 BEV [7].

Samt Toyota har målet att 2026 sälja 1,5 miljoner BEV per år.

En intressant kommentar från Sato var att sättet att tillverka batteribilar innebär att den nuvarande produktionslogiken inte längre är giltig. Bildesign kommer att förändras totalt [8].

Ni kan jämföra Toyotas försäljning av BEV med andra bilmärken för året 2023 i följande tabell .

Toyota sålde 85 000 BEV för året 2023 (dvs inte räkenskapsåret). Det kan jämföras med till exempel:

Tesla                  1 808 000

BYD                   1 575 000

VW (bilmärket)      423 000

BMW                     330 000

Mercedes               245 000

Hyundai                 241 000

Audi                      178 000

Kia                        172 000

Ford                       116 000

Volvo                     113 000

Peugeot                   98 000

Renault                    92 000

Toyota tror mycket på HEV (fullhybrider). Prognosen är en försäljning på 4,7 miljoner HEV FY 2025. En fördel för Toyota att fullhybrider numera är minst lika lönsamma som deras bensinbilar. Därför innebär att en ökad försäljning av fullhybrider på bekostnad av färre bensinbilar inte ger lägre vinst [8].

Egen kommentar

Det är alltid bra att ha stora vinster i ett teknikskifte. Det innebär att företaget har råd att investera mycket.

Många analytiker var dock besvikna på att Toyota varnade för att deras vinst blir lägre nästa år.

Vi kommer fortsätta analysera Toyota. De är en jätte.

De släppte sitt dokument 2023 Report Integrated februari 2024 [10]. Det finns mycket intressant i det dokumentet. Rapporten är avsedd att kommunicera Toyotas policyer och strategier för att uppnå företagets framtidsvision till intressenter.

Ni kan till exempel läsa om Toyotas batterisatsningar på sidan 40-44.

Samt hur de ser på andra tekniksprång inom eldrivlinor på sidan 45.

Samt deras vätgasplaner på sidan 46-47.

Referenser

[1] ”Devoting Time and Money to Strengthen our Foundations”. Toyota. 8 maj 2024.

[2] FINANCIAL SUMMARY FY2024 (April 1, 2023 through March 31, 2024) (pdf) English translation from the original Japanese-language document. Toyota. 8 maj 2024.

[3] Financial Results Statement for FY2024: Prepared Remarks by President Koji Sato. 8 maj 2024.

[4] Toyota FY 2023 operating profit tops 5 tril. yen, 1st for Japanese firm.

[5] Volkswagen Group delivers robust 2023 results – Performance programs and record number of new product launches stabilize future development. 13 mars 2024.

[6] World’s most comprehensive Automaker profitability study

[7] Toyota says investment to weigh on profit after blockbuster Q4. Reuters.

[8] 5 key takeaways from Toyota’s record earnings report Under first-year CEO Koji Sato, Toyota reported a blockbuster fiscal year of records, from sales to profits. Automotive News. länk

[9] Toyota To Invest Record Profits Into Electric Vehicles And AI. InsideEVS.

[10] 2023 Report Integrated (pdf). Toyota. Februari 2024.

[11] ANALYSIS/ As Tokyo stocks rally, many Japanese find themselves left behind.

[12] Toyota’s hybrid surge still leaves it playing catch-up on battery EVs. Financial Times (bakom betalvägg).