71 powerpoint-sidor kan innehålla mycket [1,2].
Konsultfirman BloombergNEF (BNEF) har sammanställt och analyserat utveckling av e-mobilitet i en ny rapport, som går att ladda hem utan kostnad [1].
Siffror värda att komma ihåg [2]:
- 100 miljarder USD. Nya investeringarna i batteritillverkning, elfordonstillverkning, återvinning i Nordamerika sen IRA (The US Inflation Reduction Act ) startade.
- 14 miljoner. Sålda laddbara personbilar 2023, som är 36% mer än 2022.
- 9 procent. Laddbara personbilars marknadsandel i Thailand 2023.
- 7 procent. Marknadsandel av nyförsäljning av alla sorters personbilar som bilföretag som bara säljer laddbara fordon (t ex Tesla, BYD, Li Auto) har. 2020 var deras marknadsandel 1 procent.
BNEF har sorterat sin fakta i fyra teman. De är marknadsutveckling, drivkrafter, företagens planer och nationernas styrmedel. BNEF skriver om personbilar, bussar och lastbilar. Nedan finns ett urval av alla de trender de beskriver.
Fordonsflottan i världen
1,57 miljarder vägfordon (personbilar, bussar, lastbilar) finns i den globala fordonsflottan i världen efter 2023.
Ökningen av flottan var 2 procent i jämförelse med 2022.
41 miljoner fordon är laddbara eller bränslecellsfordon. Det är 3 procent av fordonsflottan.
29 miljoner är batterielektriska eller bränslecellsfordon. Av de 29 miljoner finns 16,3 miljoner i Kina. Europa har 6,6 miljoner.
Försäljningen 2023
94 miljoner vägfordon blev sålda globalt.
14 miljoner var laddbara eller bränslecellsfordon.
16 procent var marknadsandelen för laddbara eller bränslecellspersonbilar första halvåret 2023.
Batterielektriska personbilar hade 11 procent. 3 procent var siffran 2020.
Laddhybrider hade 5 procent. 2 procent var siffran 2020.
Bränslecellsfordon hade under 0,1 procent.
Kina hade 27 procent.
EU hade 22 procent.
USA 8,8 procent.
Japan 3,6 procent.
Kina utmärker sig med att försäljningen är större än vad styrmedlen tvingar fram (se bild 29 i [1]).
BNEF har också sammanställt hur många laddbara eller vätgasdrivna tunga fordon som blev sålda första halvåret 2023.
Den totala summan var 240 000. De flesta är mindre tunga fordon.
17 000 mediumtunga och tyngre lastbilar, som är laddbara eller vätgasdrivna, blev sålda första halvåret 2023. Kina dominerar. Åttio procent blev sålda där.
De globala investeringarna ökar mycket
1 600 miljarder USD har världen köpt laddbara och vätgasdrivna fordon, samt tillhörande infrastruktur, för under perioden 2016 till första halvåret 2023.
Värdet av investeringarna under 2023 förväntas bli 685 miljarder USD. En ökning med femtio procent i jämförelse med 2022.
Personbilar står får 84 procent av värdet av marknaden för 2023.
Kumulativ försäljning av laddinfrastruktur är 100 miljarder USD under perioden 2017 till 2023. Under 2023 är den globala marknaden för laddinfrastrukturinvesteringar värd 38 miljarder USD.
Snabbare laddhastighet och längre räckvidd
Antal modeller som är laddbara eller bränslecellsfordon har ökat.
Efter första halvåret 2023 fanns 328 batterielektriska modeller och 180 laddhybridmodeller att köpa.
BNEF har även räknat på trender kring laddhastighet och elräckvidd.
Max 186 kW kunde de batterielektriska personbilar, som blev lanserade 2023, ladda i medel. Det är 25 procent mer än de som blev lanserade 2022.
Räckvidden var i medel 470 km (EPA) för de batterielektriska personbilarna som blev lanserade 2023. Varje år ökar räckvidden. De bilarna som lanseras under 2024 kommer ha en elräckvidd på mer än 500 km i medel.
Batteriproduktion ökar
2,2 TWh/år är batteriproduktionskapacitet för de anläggningar som finns och byggs just nu i världen.
2020 fanns bara 25 procent av den kapaciteten.
Enligt BNEFs uppgifter bedöms batteriproduktionskapaciteten kunna vara 7,4 TWh/år 2025.
Kina kommer fortsätta dominera batteriproduktionen 2025.
USA ökar sin andel från 4 procent 2022, till 8 procent 2023 och 10 procent 2025.
Europas andel minskade från 10 procent 2022 till 8 procent 2023.
Batteripriserna sjunker igen
Batteripackpriset för fordonsföretagen bedöms vara 139 USD/kWh i medel under 2023.
Det är en minskning med 14 procent i jämförelse med 2022.
2022 var priset 161 USD/kWh. Det året var också första gången sen 2010 som priset ökade i jämförelse med året innan.
Billigast batteripack är batterier till elbussar och tunga fordon i Kina. De bedöms kosta ca 100 USD/kWh i medel.
Lägre råvarukostnaderna är ett viktigt skäl att priset sjönk 2023.
Batterikemitrender
LFP batterier är en stor andel av de batterier som används till fordon. 2023 var deras andel till batterielektriska fordon 40 procent. 2020 var andelen endast 17 procent.
BNEF lyfter också fram trenden med natrium-batterier.
Laddinfrastrukturtrender
Nästa årtionde förväntas flera av de stora laddoperatörerna i världen köpa mer elektricitet än många länder.
Det innebär att de kan ha marknadspåverkande kraft på elmarknaden. En tydlig trend är att flera laddoperatörer kontraktsmässigt köper grön el på olika sätt.
Världens största laddoperatör TGood köpte 5 890 GWh el 2022.
En annan trend som BNEF lyfter är att kinesiska hårdvarutillverkare av laddinfrastruktur har inte börjat exportera i stor skala till Europa och USA än. När de gör det förväntas priserna på hårdvara sjunka samt konkurrensen bli tuffare i USA och Europa.
BNEF skriver också om att en ny stark trend är att laddinfrastruktur för ellastbilar. Det sker mycket på den marknaden just nu.
Egna kommentarer
Alltid viktigt att komma ihåg att det dyra i transportsystemet är fordon inte laddinfrastruktur. Laddinfrastruktur var cirka 6 procent (38/685) av investeringarna 2023. Fordonen står för nästan 94 procent.
Trenden med längre elräckvidd och snabbare laddhastighet för personbilar fortsätter.
Nästa års rapport kommer handla mer om lastbilar.
Referenser
[1] Zero-Emission Vehicles Factbook A BloombergNEF special report prepared for COP28. Länk (pdf, 71 sidor)
[2] Zero-Emission Vehicles Factbook: COP28 Edition. Press release. 5 december. https://about.bnef.com/blog/zero-emission-vehicles-factbook-cop28-edition/