Arkiv / Teknik

Sommarens batterinyheter

Creative commons license

Sommar och semester brukar vara då som många av oss ’laddar batterierna’. Dock har inte batterinyheterna tagit semester… omEV har plockat ut några av de nyheter som kan vara värda att kolla upp så att semesterkänslan kan hänga kvar…

Celltillverkare

Panasonic ska bygga fabrik i Kansas, USA, för att tillverka Li-jonceller i formatet 4680 och man tror att 2030 har energitätheten ökat med 20 procent %.

Samsung SDI bygger produktionsanläggning i Malaysia som från 2024 ska tillverka Li-jonceller i 4680-formatet. Samsung planerar även en pilotanläggning för produktion av 4680-celler till Tesla.

SK On har säkrat ett stort lån på 2 miljarder USD för att kunna färdigställa tredje cellfabriken i Ungern; en fabrik med en produktionskapacitet av 30 GWh/år ska stå klar 2024.

CATL har utvecklat LFP-kemin och tänker introducera celler på marknaden under 2023. Det nya är att cellerna är LMFP – LFP men med en blandning av järn och mangan istället för enbart järn. Tesla Model Y ska från nästa år använda dessa celler.

Idag kommer en tredjedel av batterierna till världens alla BEV och PHEV från CATL. Imponerande…

CATL ska bygga sin andra cellfabrik i Europa. Den ska ligga i Debrecen I Ungern. De kommer investera 7,34 miljarder euro och anläggningens kapacitet kommer vara 100 GWh/år.

Volkswagens batteripartner Gotion High-Tech har introducerats på börsen i Schweiz.

Kinesiska celltillverkaren SVOLT har visat upp en demo-cell på 20 Ah av ’solid-state’ med en energitäthet på över 400 Wh/kg.

Farasis Energy ska bygga ännu en produktionsanläggning i Kina med en kapacitet på 30 GWh/år.

Ganfeng Lithium bygger Kinas (och världens?) största produktionsanläggning för fastfas-batterier med en årlig produktionskapacitet på 10 GWh.

GAC Tech har visat en LFP-cell med närmare 15% högre energitäthet (Wh/kg) och ca. 20 % per volymenhet, samt förbättrade låg-temperaturprestanda.

I omEVs serie om produktionsanläggningar av Li-jonceller i Europa rapporterade vi om Britishvolts satsningar. Nu har företaget säkrat mer statliga medel för sin satsning.

Norska celltillverkaren FREYR utökar sin produktionsanläggning i Mo i Rama till 29 GWh/år.

Northvolt har planer på en börsintroduktion 2023.

Envision AESC, som tidigare ägdes av Nissan, kommer bygga en produktionsanläggning i Spanien med en årlig kapacitet på 50 GWh.

Supercap-tillverkaren Skeleton Technologies bygger största supercap-fabriken i Europa och med support från Siemens.

OEM:er

AB Volvo ska bygga en produktionsanläggning för Li-jonceller i Mariestad och väntas vara i full drift 2030.

Under hösten kommer Tesla börja producera 4680-celler i sin Gigafactory i Texas.

Under året kommer vi få se en uppdatering av NIOs batteri – ett ’solid-state’-batteri på 150 kWh – och som kommer finnas tillgänglig genom NIOs ’battery swapping stations’.

I Tyskland har BMW öppnat sin andra anläggning för sammansättning av batteripack.

VW börjar bygga sin egen produktionsanläggning för Li-jonceller.

Ford har säkerställt batterier och batterimaterial motsvarande 600.000 BEV 2023 och motsvarande två miljoner BEV 2026. Ford har även fördjupat samarbetet med SK On i ett nytt JV.

Andra aktörer

Tyska batteritillverkaren BMZ och kinesiska celltillverkaren CALB har enats om att tillverka batteripack till kommersiella fordon för bl.a. den europeiska marknaden.

Tyska TÜV Rheinland satsar vidare på testanläggningar. Nu öppnar de ett testcentrum i Tyskland.

Stora Enso och Northvolt ska tillverka anodmaterial (grafit) av skog.

Continental har lanserat två olika sensorer för att förbättra batteriprestandan.

BP investerar i ett testcentrum för batterier och satsar 50 miljoner pund.

Näringsdepartementet: Just nu genomför fordonstillverkarna massiva investeringar för utveckling och produktion av batterier. För att underlätta stora etableringar i fordonsindustrins gröna omställning ska en samordnare utses.