Arkiv / Teknik

Batterier: Cellproduktion del 2: Gigafactories i UK

Creative commons license

Vi fortsätter vår genomgång av produktion av battericeller inom Europa med Storbritannien. 2020 var Storbritannien Europas femte största fordonstillverkare med en produktion av mer än 920.000 personbilar, mer än 66.000 kommersiella fordon och över 1,8 miljoner motorer, vilket sysselsätter närmare 800.000 personer [1].

Precis som många andra länder med stor fordonsproduktion byggs det cellfabriker. Under sommaren 2021 ska brittiska staten ha fört samtal med upp till sex olika aktörer för att bygga Gigafactory i landet och man är beredd att stötta med runt £500 M (ca. 6,1 miljarder SEK) [2]. omEV försöker sammanfatta några de stora trenderna.

Envision AESC

Under 2018 köpte kinesiska Envision Nissans batterienhet AESC [3]. Sedan 2012 har AESC producerat battericeller till Nissan-Renault i en fabrik i Sunderland, i precis söder om Newcastle i norra England och i anslutning till Nissans bilfabrik [4]. Kapaciteten är knappa 2 GWh/år. Förutom i England, har AESC cellproduktion i Japan och USA. Den totala kapaciteten är i dagsläget ca. 7,5 GWh/år.

Li-joncellerna som AESC tidigare producerat har en grafitanod och en LMO-baserad katod [3]. Numera jobbar Envision AESC även med NMC-celler, vilka de kommer tillverka i fabriken i Sunderland.

Envision AESC planerar att utöka cellproduktion i Sunderland till 11 GWh/år och beräknas stå färdig 2024. Därefter finns planer på en total produktionskapacitet på ca. 38 GWh/år [5]. Tanken är att förse framför allt Nissan med celler, men moduler och pack är inte uteslutet. Troligtvis kommer Envision AESC försöka förse andra fordonstillverkare med celler.

Britishvolt satsar stort på traditionella Li-jonceller

Envision AESC får ses som en etablerad celltillverkare både i Japan och i Storbritannien. En som är av nyare årgång är Britishvolt, ett företag som bildades 2019 med syfte att bygga en eller flera Gigafactory för produktion av Li-jonceller. Planen är att ha en anläggning i gång 2023 i Northumberland i norra England, norr om Newcastle… [6]. Produktionslokalerna är en fd. kraftstation och stor del av produktionsutrustningen köps av tyska Manz; en order värd runt 70 M€ för en produktionsanläggning med “novel and forward-looking concept” [7]. Full produktionskapacitet på 30 GWh/år planeras stå färdig 2027 [8]. Huvudkontoret ligger i Coventry i det brittiska fordonsklustret med OEM:er, testanläggningar och underleverantörer. Som många cellfabriker är det elförsörjningen som är en av huvudargumentet till val av plats. Britishvolt tänker använda vindkraft från vindkraftsparker till havs och även vattenkraft från Norge (via en undervattenskabel) [9].

Under 2022 kommer troligtvis Britishvolt att introduceras på London-börsen [10]. Vidare kan de med största säkerhet även få in mellan £200-250M (ca. 2,4-3 miljarder SEK) från brittiska staten [11]. Precis som många andra celltillverkare har Britishvolt redan planer på ytterligare produktionsanläggningar. Quebec verkar som ett troligt alternativ för Britishvolt och en fabrik med en produktionskapacitet på upp åt 60 GWh/år [12].

AMTE Power – länken till både Britishvolt och Faradion

Teknologin bakom cellerna som Britishvolt ska producera kommer från skotska innovationsbolaget AMTE Power. Under våren 2020 tecknade de båda bolagen ett MoU för att utarbeta förutsättningarna till en Gigafactory i Storbritannien [13]. Li-joncellerna som AMTE tillverkar är baserade bl.a. på NCA-kemin, som även Tesla/Panasonic tillverkar. Troligt är att Britishvolt kommer jobba med en kemi innehållande kobolt då de under sensommaren 2021 tecknade avtal med koboltleverantören Glencore [8].

Innan samarbetet med Britishvolt har AMTE Power redan cellproduktion i Skottland (Thurso) där de tillverkar specialiserade celler till olika applikationer: lagring, fordon och flyg. Produktionskapaciteten är planerad att utökas till 2 GWh/år tack vare £130 M (ca. 1,5 miljader SEK) från UK Battery Industrialisation Centre (UKBIC) [14]. UKBIC är en del av brittiska statens satsning ’Faraday Battery Challenge’ och ska vara den saknade länken mellan prototyp och massproduktion.

Tidigare under 2021 genomfördes en IPO vid London-börsen. Aktien övertecknades och AMTE fick in ett kapital på £13,7 M (ca. 167 MSEK), ungefär dubbelt mot vad man hade förväntat sig [15]. Handeln startade i mars 2021 med en aktiekurs på 233,5p och har sedan dess tappat ca. 40% [16].

AMTE Power tillverkar även Na-jonceller på licens från brittiska Na-jonutvecklaren Faradion [17]. Cellerna är koboltfria och kan lagras vid 0V, vilket är attraktivt för t.ex. transport, hantering och lagring av cellerna. Det är främst energilagringsapplikationer som är i fokus, men teknologin kan även vara attraktiv för fordon. Kinesiska CATL utvecklar även de Na-jonceller, vilket omEV rapporterade om under augusti ifjol.

2022 hade knappt börjat när nyheten kom att indiska konglomeratet Reliance Industries köper Faradion för £100 miljoner för att batterier i elkraftsnätet [18].

JV i Coventry ska producera 60 GWh/år

Ett JV mellan Coventry City Council och Coventry Airport Ltd – West Midlands Gigafactory – har planer på att bygga en Gigafactory mitt i fordonsklustret på 60 GWh/år och med produktionsstart 2025 [19]. Planer för en Gigafactory i Coventry har funnits sedan tidigare [20], men det var först under sommaren 2021 som planerna blev mer konkreta. Förra veckan godkände Coventry City Council och Warwick District Council planerna, så projektet har tagit ett steg närmare cellproduktion [21]. Dock saknas en erfaren tillverkare av Li-jonceller att komma med på tåget.

Egna kommentarer

Mer än 80% av de fordon som tillverkas i Storbritannien går på export och då främst till EU [1]. Att det satsas stort från brittiska staten är inte konstigt. Från årsskiftet infördes en rad nya regler som påverkar export från Storbritannien [22]. Bland annat måste man kunna visa att en vara är tillverkad inom Storbritannien för att kunna exportera till EU. Därför kan det vara viktigt med att även producera batterierna i landet, inte bara fordonen.

Envision AESC är en ’etablerad’ celleverantör och en tänkbar avnämare, förutom Nissan, torde kunna vara Jaguar Land Rover. Det JV som nu är igång i Coventry är än så länge ett luftslott och vi hoppas att vi snart kan rapportera om vem som blir den erfarne partner för produktionen.

Intressant även att följa turerna kring att det byggs två Gigafactory i trakterna kring Newcastle med tanke på tillgång till arbetskraft, bostäder och transportmöjligheter.

[1] SMMT Motor Industry Facts 2021

[2] UK in talks to build battery ‘gigafactories’ for electric cars

[3] Nissan to Sell Electric Battery Business to Envision Group

[4] Challenges of Envision AESC towards carbon neutrality

[5] Envision AESC aims for 38 GWh in Sunderland

[6] Britishvolt acquires Northumberland site in bid to create 3,000-job gigafactory

[7] Britishvolt orders battery production machines

from Manz

[8] Britishvolt to source cobalt from Glencore

[9] Britishvolt moves battery gigafactory plan to Northumberland

[10] Firm aiming to build £4bn UK ‘gigafactory’ poised for London IPO

[11] Britishvolt closes in on £200m in government funding for UK plant

[12] Britishvolt plans to build a 60 GWh battery cell factory in Quebec

[13] Britishvolt And AMTE Power Outline Plan For Battery Gigafactory In UK (insideevs.com/news/424804/britishvolt-amte-power-battery-gigafactory-uk/)

[14] AMTE Power becomes one of UKBIC’s first commercial customers

[15] AMTE Power raises almost twice the expected amount in London IPO

[16] länk

[17] Na-ion battery developer Faradion collaborating with battery manufacturer AMTE Power

[18] Reliance to buy battery tech company Faradion for £100 million

[19]Coventry Gigafactory targets 60 GWh capacity

[20] Coventry wants to create battery production hub

[21] West Midlands Gigafactory gets green light

[22] Brexit Transition