Akio Toyoda är koncernchef för Toyota, som 2021 var världens största fordonsföretag.
Toyota-gruppen sålde 10,5 miljoner fordon 2021. Den nästa största gruppen VW sålde endast 8,9 miljoner fordon. För några år sedan sålde VW-gruppen fler fordon [1,2].
2021 var året då Toyota sålde fler fordon än GM i USA. Senaste gången något fordonsföretag var större i USA än GM var året 1931 [3].
I Europa ökade deras marknadsandel till 6,4% under 2021 [4]. De var ett av få bilmärken som hade en ökad försäljning under 2021.
En stor förklaring till Toyotas framgång under 2021 och 2020 var att de lyckats hantera bristen på halvledare bättre än många konkurrenter [3].
Toyota har dock varnat att de kommer få problem under 2022 med avseende på brist på komponenter [5].
Under 2021 passade 91 internationella motorjournalister på att ge priset “World Car Person of the Year” till Akio Toyoda. Han fick priset för “In 2020, under his leadership, Toyota remained profitable,despite COVID-19, thus protecting jobs worldwide. He has maintained Toyota’s pace of steady development for the Connected, Autonomous, Shared and Electric era, and he has initiated construction of the Woven City, an exciting real-life prototype city of the future. All while actively participating in motorsports himself, as a driver” [6].
Toyota anses dock av många att vara för konservativa med avseende på deras begränsade satsning på att tillverka batterielbilar. Greenpeace gjorde en utvärdering av de stora bilföretagen och deras insatser att minska utsläpp inför COP26 [7,8]. Toyota kom sist. Anledningen var delvis att Toyota inte har tillräcklig starka mål för att sluta tillverka förbränningsmotorer. Det är också relativt vanligt med journalister som anser att Toyota måste satsa mer på batterielbilar om de långsiktigt ska kunna konkurrera [9]. Även investerare klagar på Toyota för att de inte vill sluta tillverka förbränningsmotorbilar långsiktigt [10].
Toyota har ibland försvarat sin begränsade satsning på batterielbilar med att räkna. De har byggt 18 miljoner HEV (fullhybrider) och PHEV (laddhybrider). För att göra det har de behövt en viss mängd batterimaterial. Om de enbart byggt BEV (batterielbilar) för den mängden batterimaterial hade de kunnat bygga 260 000 BEV. De 18 miljoner HEV+PHEV de byggt har sparat lika mycket CO2-utsläpp som 5,5 miljoner batterielbilar enligt Toyota [11].
Toyota har dock sålt BEV:ar ett tag. De har haft försäljningen i Kina, men snart kommer kunder i Europa, Japan och USA kunna köpa en ny generations batterielbil från Toyota. Samt de kommer satsa betydligt mer på batteribilar under 2020-talet. Toyota har förberett sig ett tag. Vi har skrivit om det tidigare som t ex när vi skrev en företagsanalys om Toyota 2019, samt om Toyotas och Panasonics batteri Joint Venture och om Toyotas batteristrategi.
Den 14 december 2021 berättade Toyotas ledning att de kommer satsa mer på batterielbilar under 2020-talet. Det är möjligt att se Akio Toyodas presentation (youtube, 25 minuter, engelsk textning) och den efterföljande presskonferensen (youtube, 60 minuter, engelsk textning).
Toyota sa kortfattat:
- De vill sälja 3,5 miljoner/år BEV 2030 varav 1 miljoner ska vara Lexus.
- Lexus ska bli ett bilmärke som enbart säljer BEV 2035.
- De ökar investeringarna i batterier och elbilar. Under perioden 2022–2030 ska de investera de 4 000 miljarder JPY (315 miljarder SEK) i BEV och batterier.
- De kommer också investera 4 000 miljarder JPY i PHEV, HEV och FCV under samma period.
- Toyota kommer ha 30 BEV-modeller 2030.
- De uppskattar att deras batteribehov kommer vara 280 GWh/år 2030.
Innan har Toyota sagt att de har som mål att sälja 2 miljoner BEV+FCV/år 2030. De har alltså ökat sitt försäljningsmål.
Under presskonferensen fick de frågan varför de ökar satsningarna. Ett svar var att det finns mycket politiskt stöd för batterielbilar. De tog speciellt upp att USA kommer införa mer styrmedel.
Ett annat svar handlade om att premiumkunderna som köper Lexus-bilar efterfrågar batterielbilar. Det är därför Lexus kommer satsa så mycket på BEV och gå före i Toyota-koncernen.
Det mest intressanta svaret gav dock Akio Toyoda på frågan om han gillar elbilar? Och han fick gärna svara som motorsportföraren om han inte vill svara som VD.
Toyoda svarade att han personligen inte var intresserad av Toyotas elbilar tidigare. De bilarna som de planerar att bygga intresserar honom dock. Hans argument var att de kan göra så mycket roligare elbilar att köra med de senaste framstegen inom kontrollteknologi. Den nya plattformen som Toyota gjort har möjliggjort att tillverka elbilar som han uppskattar att köra i alla möjliga miljöer. Hans argument var helt enkelt “fun-to-drive aspects” [13]. Om ni själva vill tolka hans svar så svarar han 22 minuter in i presskonferensen.
Journalisterna undrade också om Toyota övergett sin strategi att satsa på många olika sorters teknologier framåt. Svaret var nej. Toyotas ledning ansåg att framtiden är osäker, samt att energimixen och länders styrmedel kommer vara så olika så Toyota måste ha flera alternativ. Samt till slut kommer kunderna bestämma vad de vill ha.
Fienden är inte förbränningsmotorn utan fossila utsläpp av koldioxid.
Egna kommentarer
Toyotas nya elbil heter bZ4X. Hur den kommer sälja i år är spännande.
Toyota fortsätter att fascinera. Hur de lyckades så bra under halvledarkrisen och COVID är imponerande.
Toyota är ett av de få företagen som verkligen är globala. De säljer i de flesta länder. Om de bara skulle sälja i Europa och Kina skulle de välja en strategi med ännu mera BEV.
USA är en stor och viktig marknad för Toyota. Bidens ökade satsningar på BEV förklarar delvis Toyotas större fokus på elbilar.
Referenser
[1] Unsurprisingly, World’s Largest Automaker 2021 is Toyota. Surprisingly, it’s not running on batteries. Länk
[2] Toyota remains world’s biggest car seller, widens lead on VW. Reuters. Länk
[3] Toyota dethrones GM to become America’s top-selling automaker in 2021. CNBC. länk
[4] Toyota Motor Europe sales increase by +8% in 2021 to achieve a record 6.4% market share. Toyota Motor Europe. Länk
[5] Toyota again cuts full-year sales and production outlook as profits plunge. Automotive News. länk
[6] AKIO TOYODA, PRESIDENT AND CEO, TOYOTA MOTOR CORPORATION 2021 WORLD CAR PERSON OF THE YEAR. länk
[7] Auto Environmental Guide. A comparative analysis of global automakers’ decarbonisation action and plan. Greenpeace. Länk (pdf)
[8] Toyota ranked one of worst major automakers for emissions efforts. MSN. länk
[9] Toyota needs renewed focus on electrification to compete. Autovista. 8 feb 2022. Länk
[10] Investors chide Toyota’s Toyoda for questioning combustion car ban. Reuters. 10 maj 2021. Länk
[11] 2023 Toyota bZ4X Up Close and Personal: Kicking and Screaming? länk
[12] How Serious is Toyota about Battery EVs? Interview with President Akio Toyoda. länk
[13] ”Do you like battery EVs?” Akio Toyoda’s Response. länk[
14] Answers to Five Questions about Toyota’s BEV Strategy (Report on Media Q&A Session). länk