Arkiv / Samhälle

4 700 miljarder SEK

Creative commons license

Fordonsföretagen kommer investera 4 700 miljarder SEK i elfordon och batterier de nästa fem till tio åren. Reuters har gått igenom vad företagen har lovat i sina pressmeddelande, presentationer till sina ägare och i deras dialog med myndigheter [1].

Reuters gjorde samma analys för tre år sedan.  Då var summan 2 700 miljarder SEK. Löftena har ökat i storlek.

En annan analys från AlixPartners kom fram till summan 3 000 miljoner miljarder SEK till 2025.

VW-gruppen är de som står för den största investeringen. De ska investera 1 000 miljarder i elfordon och batterier SEK fram till 2030. Företagsgruppen står för cirka 20% av alla investeringar i världen.

Reuters har sammanställt investeringarna per företagsgrupp i en graf. Ni kan se den här.

Men topplistan ser ut så här:

  1. VW               110 miljarder USD
  2. Daimler           47 miljarder USD
  3. Stellantis         36 miljarder USD
  4. Ford                30 miljarder USD
  5. GM                  28 miljarder USD
  6. BMW                27 miljarder USD
  7. SAIC                25 miljarder USD
  8. Tesla                24 miljarder USD
  9. Changan          24 miljarder USD
  10. Hyundai/Kia     22 miljarder USD
  11. GAC            16 miljarder USD
  12. Dongfeng     16 miljarder USD
  13. Great Wall    16 miljarder USD
  14. Honda          15 miljarder USD
  15. Toyota          14 miljarder USD
  16. Renault         12 miljarder USD
  17. Nissan           10 miljarder USD
  18. Geely             10 miljarder USD
  19. Jaguar            9 miljarder USD
  20. BYD                  4 miljarder USD
  21. Volvo                 4 miljarder USD
  22. FAW                  4 miljarder USD
  23. Nio                    3 miljarder USD

Några trender är att:

  • VW-gruppen står för ungefär hälften av alla investeringar av europeiska fordonstillverkare
  • Ford, GM och Tesla investerar ungefär lika mycket per företag
  • Kinesiska tillverkare investerar tillsammans ungefär 124 miljarder USD dvs cirka 66% av alla investeringar av asiatiska tillverkare.
  • Japanska tillverkare står tillsammans för 40 miljarder USD

Viktigt att komma ihåg att en del av investeringarna görs av batteriföretag i nära samarbete med bilföretagen, men de investeringarna är inte med i sammanställningen.

För att förstå siffran 4 700 miljarder SEK så kan vi jämföra med några andra:

  • Sveriges BNP per år är ungefär samma värde
  • All investering i R&D från bilföretagen 2019 var 340 miljarder SEK/år [2] dvs om alla pengarna på R&D satsas i fjorton år kommer vi upp i samma storleksordning
  • Sveriges största företag i omsättning är Volvo Group. Deras omsättning 2018 var cirka 319 miljarder SEK [3]
  • VW-gruppens totala omsättning var cirka 2 300 miljarder SEK 2020 [4].

Egen kommentar

Allt som de lovat kanske inte händer? Men inriktningen på de ökade investeringar är de få som tvivlar på.

Det är inte lätt att göra sammanställningen som Reuters gjort till exempel vilka investeringar ska räknas till satsningar på eldrift och batterier. Det finns också stora skillnader på hur bilföretagen berättar om vad de gör.

Ta inte listan för mycket på allvar.

Jag tror inte alls på att till exempel Toyota enbart kommer investera 14 miljarder USD i olika produkter, kunskap och anläggningar som har relevans för eldrivlinor.

Det är dock intressant att löftena har ökat i storlek de senaste tre åren.

Vi på omEV får fortsätta att skriva om VW-gruppen som verkar vilja investera mer och snabbare.

Investeringar ska följas. Det berättar mycket om vilka produkter som vi kan (och får) köpa om några år.

Referenser

[1] Exclusive: Global carmakers now target $515 billion for EVs, batteries. Reuters. 10 November 2021. Länk

[2] Global reported corporate energy R&D spending in selected sectors, 2010-2019. IEA. länk

[3] Sveriges största företag. Ekonomifakta. 2019. Länk

[4] VW group Årsrapport 2020. Länk