Arkiv / Fordon

Volvo, Daimler och TRATON satsar tillsammans på laddinfrastruktur och andra nyheter om lastbilar

Creative commons license

Volvo, Daimler och TRATONs vill bygga laddinfrastruktur ihop

Bolagen vill installera och driva ett högpresterande offentligt laddningsnätverk för batteridrivna tunga fjärrtransportlastbilar och långfärdsbussar över hela Europa [1,2].

Det ska göras genom ett samriskbolag, med en planerad start under 2022. Bolaget kommer vara baserat i Amsterdam.

Tillsammans har de som avsikt att investera 500 miljoner euro för att installera och driva minst 1 700 högpresterande gröna laddningspunkter nära motorvägar, logistik- och destinationspunkter inom fem år från etableringen av samriskföretaget. 

“Enligt en nyligen publicerad branschrapport [3] krävs upp till 15 000 högpresterande allmänna laddningspunkter senast 2025, och upp till 50 000 högpresterande laddningspunkter senast 2030. 

Den kickstart som samriskföretagets partner genomför kommer därför att bli en väckarklocka för branschens övriga aktörer, myndigheter och lagstiftare för att samarbeta om en snabb expansion av det laddningsnät som krävs för att kunna bidra till att nå klimatmålen. 

En tydlig signal till alla intressenter är att de tre partnerföretagens laddningsnät kommer att vara öppet och tillgängligt för alla kommersiella fordon i Europa, oavsett märke” [2].

Bildandet av samriskföretaget förutsätter att myndighets- och andra godkännanden erhålls. Undertecknandet av ett avtal om samriskföretaget förväntas ske i slutet av 2021.

[1] Volvo Group, Daimler Truck and the TRATON GROUP plan to pioneer a European high-performance charging network for heavy-duty trucks. 2021. 5 juli. Länk 

[2] Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP planerar att skapa Europas första högpresterande offentliga laddningsnätverk för tunga lastbilar. 5 juli. Länk

[3] ACEA. Position paper – Heavy‐duty vehicles: Charging and refuelling infrastructure requirements. 2021. Länk 

Sveriges första elväg byggs mellan Hallsberg och Örebro

Trafikverket har bestämt att Sveriges första permanenta elväg ska byggas på E20 mellan Hallsberg och Örebro.

Arbetet med den planerade upphandlingen för elväg, inklusive val av teknik fortsätter. 

Efter upphandlingen kan vägplanen för elväg E20 återupptas. 

Projekteringen och byggande är sedan tänkt bli färdigt redan 2025 för att trafiken ska kunna börja rulla på Sveriges första elväg.

[4] Sveriges första elväg byggs mellan Hallsberg och Örebro. Trafikverket. Länk

Nordens första ladd- och vätgasstation för tung trafik byggs i Göteborgs Hamn

Den ska tas i bruk redan under 2022. Stationen kommer att ligga vid Vädermotet i Göteborgs Hamn och drivas av Circle K. 

Stationen är bland de första åtgärderna inom Tranzero Initiative, som är ett utsläppsreduktionsinitiativ initierat av Göteborgs Hamn, Volvokoncernen, Scania och Stena Line.

Fakta 

Nordens första publika station för laddning och vätgas för tung trafik

Snabbladdning möjlig för tung trafik: Första halvåret 2022

Vätgas möjlig för tung trafik: 2023/2024

Laddplatser för tung trafik: 10

Laddeffekt el: 350 kW-1 MW (fullt utbyggd)

Vätgasplatser för tung trafik: 1

Kapacitet vätgas: 720 kg, ca 15 lastbilar/dygn (fullt utbyggd)

[5] Unique charging and hydrogen filling station to be built in the Port of Gothenburg. länk

[6] Nordens första ladd- och vätgasstation för tung trafik byggs i Göteborgs Hamn. länk

Power Circle har skrivit ett faktablad om laddning av tunga elektriska lastbilar

Power Circle har sammanställt kunskapsläget över potentialen i elektriska lastbilar samt fördjupar sig i frågorna kring laddinfrastrukturen.

Ni kan läsa faktabladet här

Mercedes-Benz Trucks världspremiär för sin eActros

eActros är Mercedes-Benz Trucks första serietillverkade batteridrivna tunga lastbil [7,8].

De har testat prototyper hos kunder sen 2018, men den här versionen är uppdaterad. 

eActros kan ha en elräckvidd på upp till 400 km om batteriet har en maxkapacitet på 420 kWh. Det är också möjligt att köpa en version med en batteristorlek på 315 kWh. 

Laddning kan max vara 160 kW om en laddpunkt med 400A DC används. 

Produktionen startar hösten 2021. 

Mercedes-Benz kommer börja med att sälja i Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien, Spanien, Frankrike, Nederländerna, Belgien, Storbritannien, Danmark, Norge och Sverige. 

[7] A new truck for a new era: Mercedes-Benz eActros celebrates its world premiere. Pressrelease. länk

[8] Mercedes-Benz Trucks Presents The Series-Production eActros. InsideEVs. Länk