Arkiv / Fordon

Lastbilar – elektrifieringslöften, MoU om ZEV från länder, Daimlers strategidag och Volta Trucks

Creative commons license

17 löften för att elektrifiera regionala godstransporter
“Regeringens elektrifieringskommission presenterar tillsammans med bland annat regioner, länsstyrelser och näringsliv 17 elektrifieringslöften med konkreta åtaganden från 252 aktörer. 

Löftena ska påskynda elektrifieringen av regionala godstransporter med lastbil i hela landet.”

“Elektrifieringslöftena är framtagna i samverkan mellan energibolag, transportköpare, fordonstillverkare, drivmedelsbolag, teknikföretag, länsstyrelser, regioner och kommuner.”

Ni kan läsa 82 sidor om vad olika regioner, länsstyrelser och näringsliv har för löften om eldrift och vätgasdrift för regionala godstransporter här (pdf). Om ni vill förstå vad som är på gång i Sverige så läs gärna igenom den här bilagan. Den innehåller också löften från enskilda aktörer som Scania, Volvo, ABB, Einride, men även från partnerskap som t ex The Pathways Coalition eller aktörer som står bakom projektet REEL.  

[1] 17 löften för att elektrifiera regionala godstransporter. Pressmeddelande. Pressmeddelande från Infrastrukturdepartementet. 31 maj. Länk 

[2] Tomas Eneroth höll pressträff om Elektrifieringskommissionens arbete. länk

Implementeringsguide från projektet DenCity b la om Emissionsfria tunga transporter
“Under fem år har projektet DenCitys 34 parter arbetat med innovativa transportlösningar för tätbebyggda städer.

DenCity.se kan nu aktörer i hela Sverige ta del av koncepten, nyttorna med de olika lösningarna, rekommendationer kring implementering, affärsmodeller och vilka lärdomar som kommit ut ur projektet.”

En del i projektet har handlat om emissionsfria tunga transporter. Ni kan läsa om koncept, nyttor, implementering och lärdomar om batterielektriska lastbilar här

“Inom projektet har Volvo levererar tre batterielektriska lastbilar, två Volvo FL Electric och en Volvo VNR Electric. FL bilarna har varit i drift för avfalls- och godstransporter i Göteborg Stad. Den tredje bilen, En Volvo VNR Electric, är en bil med Nordamerikansk specifikation. Den har använts för olika prov och datainsamling.”  

En publik supersnabbladdare för tunga elfordon i Göteborg har också varit del av projektet.

[3] Smarta lösningar redo för framtidens städer. CLOSER. Lindholmen. 27 maj 2021. Länk

Memorandum of Understanding om enbart zero-emission medium- and heavy-duty vehicle till COP26?
Österrike, Kanada, Chile, Tyskland, Grekland, Nederländerna, Norge, Sverige uppmanar ledande länder att gå med i en överenskommelse om Zero Emission Trucks för att klara Parisavtalet [4].

Målet med överenskommelsen är att 100% av nyfordonsförsäljningen av lastbilar ska vara zero-emission någon gång under perioden 2040-2050. 

Tanken är att överenskommelsen (Memorandum of Understanding) ska skrivas på under COP26, som är klimatmötet i Glasgow som sker i början av november i år. 

[4] AUSTRIA, CANADA, CHILE, GERMANY, GREECE, NETHERLANDS, NORWAY, SWEDEN CALL ON LEADING NATIONS TO JOINTLY PURSUE GLOBAL AGREEMENT ON ZERO-EMISSION TRUCKS AND MEET PARIS CLIMATE GOALS | 5.31.21 länk

Daimler Truck Strategy Day
Den 20 maj hade Daimler Truck en strategidag. En stor del handlade om att Daimler Truck ska bli eget företag, men mycket var också om Daimlers planer för ZEV (zero emission vehicle). 

Bild 37 och framåt i presentationen är en sammanfattning av Daimlers ZEV strategi [5].

De planerar att från och med 2025 signifikant minska R&D inom förbränningsmotorteknik för att satsa på ZEV teknik. 

De kommer satsa både på batterielektriska och vätgasdrivna fordon. Daimler redovisar också vilka prestandakrav de tänker sig för batterielektriska (bild 43) och bränslecellselektriska lastbilar (bild 47) för nästa generations fordon. 

De har också valt att ha strategiska partnerskap inom olika områden som t ex:

  • Bränslecellsystem – JV med AB Volvo för utveckling, produktion och kommersialisering av bränslecellssystem. 
  • Batterier – Partnerskap med CATL för att t ex utveckla celler för lastbilar.
  • Laddinfrastruktur – partnerskap med Power Electronics i Nordamerika och partnerskap med Siemens och Engie/Evbox i Europa. Målet är att ha “350kW coverage across our key markets”.
  • Vätgasinfrastruktur – partnerskap med Shell. “~1,200km freight corridor in place by 2025” och  “~150 H2 stations and ~5,000 H2 trucks by 2030.” Första sträckan blir Rotterdam-Hamburg-Köln.
  • Vätgasinfrastruktur – partnerskap med Linde. “Jointly develop technology for liquid hydrogen refueling. First prototype station planned to go live in 2023”.

[5] Daimler Truck Strategy Day. 5 maj 2021. Länk (pdf)

Volta Trucks planerar att sälja 27 000 e-trucks 2025

Volta Trucks utökar sin produktportfölj till att omfatta 4 helelektriska lastbilar. De kommer ha 7,5, 12, 16 och 19 tons-bilar. 

Serieproduktionen av 16 tons-lastbilen planeras vara igång 2022. 2023 kommer 12 och 19 tons lastbilarna. 2024 kommer 7,5 tons lastbilen. 

Volta Trucks förväntar sig att försäljningsvolymerna kommer att uppgå till 27 000 enheter per år 2025. 

De kommer fokusera på europa först. 

Volta Trucks har också namngett en av deras första kunder Petit Forestier, som ska köpa 1 000 el-lastbilar. 

[6] Volta Trucks aims to sell 27,000 e-trucks by 2025. The EV start-up says it is expanding the portfolio to include a total of four electric trucks. Electrive. länk

[7] Volta Trucks accelerates its ambitious Road-to-Zero Emissions strategy. 6 maj 2021. länk