Arkiv / Samhälle

Företagsanalys Daimler – En lycklig skilsmässa?

Creative commons license

Lastbilar och bilar kanske ska skiljas. Daimlers styrelse tog beslutet den 3 februari att utvärdera om Daimlers lastbil/bussdel ska bli ett eget företag [1-3].

Det slutgiltiga besultet kommer fattas av aktieägarna under kvartal 3 2021. Det kan troligtvis vara möjligt att köpa aktier i Daimler Trucks under slutet av 2021 [2] .

Personbilsföretaget kommer också byta namn till Mercedes-Benz [2].

Aktiemarknaden är glad. De har länge velat se en separation eftersom värdet på två mer specialiserade företag kan vara större än om de sitter ihop.

Daimler har också varit extra utsatta för påtryckningar. De har inte någon familj som huvudägare, som många andra bilföretag har. De är därför under mer press från aktiemarknaden och behöver leva mer under hotet att bli uppköpta.

Västerviksonen och VD:n för Daimler AG Ola Källenius sa efter beskedet om separationen att det kommer skydda bilföretaget från att bli övertagna [3].

Daimler har dock klarat 2020 relativt bra. De har sålt färre fordon och omsättningen har gått ner pga. konsekvenser av covid-19. De har kämpat med kostnadskontroll och delvis lyfts upp av att bilmarknaden i Kina kom tillbaka fort. Aktiemarknaden har varit nöjd och kursen gick upp 17% under 2020. Mercedes-Benz är det största bilmärket inom segmentet premium för femte året i följd.

Lastbilsdelen har haft det svårare. De har sålt 27% färre fordon under 2020 än 2019. De blir ofta också jämförda med AB Volvo, som har lyckats bättre och har en större vinstmarginal. Källenius sammanfattade Daimler Trucks situation att de behöver förbättra sin situation i Europa och Brasilien. Daimler Trucks & Buses är väldigt beroende av sin Nordamerika affär [13].

Daimler Trucks & Buses kan behöva minska antal anställda enligt ledningen i Daimler. De har informerat facket att det är mycket möjligt att 30 000 anställda kan behöva gå bara i Tyskland fram till 2035 [14].

Något som Daimler tydligt gjort under 2020 är att fylla på sin kassa. De hade 8,5 miljarder euro i fritt kassaflöde under slutet av 2020. I början av året hade de bara 1,4 miljarder euro i kassan. De är inte ensamma om den strategin. BMW och VW har också fyllt på kassan under 2020 [8].

Källenius och Daimler är väldigt positiv om hur 2021 kommer gå. De tror att vinst och omsättning ökar mycket [6,7].

Försäljning av laddbilar ökar för Daimler

7 procent av alla personbilar som Daimler sålde var laddbara 2020. Det är en rejäl ökning från 2019 då de sålde 2 procent [12].  Källenius tror att 2021 kommer de minst sälja cirka 14% [12]. Det är den globala siffran.

Om vi fokuserar på EU-marknaden, så var 6% elbilar (BEV) och 15% laddhybrider av alla personbilar som Daimler sålde 2020. Under första månaden 2021 så var 8% elbilar och 20% laddhybrider från Daimler. De är ett av företagen som har störst andel [9].

Fler elbilar kommer från Mercedes 2021

Mercedes-Benz har endast haft en elbil i utbudet (BEV). Nu kommer dock flera. De går numera att köpa EQA, som är ett A-klassderivat. Den är billigare än EQC, som kom först [17]. Senare i år kommer de släppa EQS, som är en S-klass bil som kan ha en elräckvidd på uppåt 700 km (WLTP). EQS är den första bilen som är byggd på nya arkitekturen som är gjord för elbilar. Mercedes kommer släppa flera elbilar på rad efter EQS [16].

Mercedes fortsätter att satsa på laddhybrider

Mercedes-Benz tror att 50% av de bilarna de säljer 2030 kommer vara laddbara [6]. En del av dem kommer fortsätta att vara laddhybrider.

Redan nu finns de flesta av deras modeller som laddhybrider. Mercedes utmärker sig med att de fortsätter ha laddhybrider med dieselmotorer.

De fortsätter också att uppdatera sina laddhybrider. Flera får betydligt längre elräckvidd, men de får också ofta snabbladdningsmöjlighet (50-60 kW).

Den nya generationen C-klass laddhybrid kommer antagligen ha en elräckvidd på cirka 100 km (WLTP), samt kunna snabbladdas med 55 kW [10]. Räckvidden är en fördubbling från generationen innan. Även laddhybridversionenerna av GLE crossover och S-Class sedan har elräckviddar på uppåt 100 km.

Mercedes representant sa de tror på en stor andel av laddhybrider med den här typ av paket [11].

Egna kommentarer

Blir nog en lycklig skilsmässa.

Vad ska Daimler använde sin krigskassa till? Är det en försäkring i osäkra tider?

Trenden är bra för deras försäljning av laddbara bilar.

Hur kommer alla elbilar som Mercedes släpper tas emot av marknaden under 2021. De verkar tycka att deras modell EQS är en viktig modell för att visa vad de kan.

Kategorien laddhybrider med 100 km elräckvidd är något annat än de tidiga bilarna som hade 20-30 km elräckvidd. Hur stor andel blir elmil i relation till alla mil om räckvidden är så lång?

Referenser

[1] Project Focus Separation of the industrial businesses and majority listing of Daimler Truck. Daimler. länk (pdf)

[2] Daimler plans separation into two pure-play companies. Daimler. länk

[3] Daimler CEO says trucks spinoff protects Mercedes car business from takeover. Automotive News. länk

[4] Daimler plans biggest shake-up since Chrysler sale. Automotive News. länk

[5] Daimler to become Mercedes-Benz, split trucks unit from cars. Automotive News. länk

[6] Daimler. Annual Report 2020. länk (pdf)

[7] Annual Results Conference. February 18, 2021. länk (pdf)

[8] Daimler, BMW, VW generate the cash while the market watches Tesla. Automotive News. länk

[9] MARKET MONITOR EUROPEAN PASSENGER CAR REGISTRATIONS: JANUARY 2021. ICCT. länk

[10] Mercedes C-Class PHEV should have 100km pure electric range. Electrive. länk

[11] Mercedes doubles electric-only driving range of new C-Class plug-in hybrid. The latest Mercedes C-Class plug-in hybrid can go for100 km on electric power alone. Automotive News. länk

[12] Daimler expects to recover production lost to chip shortage; gives bullish outlook for 2021. Automotive News. länk

[13] Daimler steps up profit push after breakup plan. Automotive News. länk

[14] Daimler braces for questions about job cuts after truck spinoff. Automotive News. länk

[15] EQS arrives in 2021 and is the first model built on the new electric architecture: Six new models from EQ: Mercedes-Benz confirms expansion of the electric car range. Daimler. 2020. länk

[16] Mercedes EQA 250: EQ för alla. Recharge. länk