Scania lanserade sin första helt elektriska lastbil (batterielektrisk) med upp till 250 km elräckvidd igår [1,2].
Samt de lanserade också en lastbil som är en laddhybrid med upp till 60 kms elräckvidd [1,3]. Scanias första hybrid kom 2014.
Detta är deras första produktutbud av el-lastbilar. De fokuserar på att de här el-lastbilarna främst ska användas i närtrafik i städer, som butiksdistribution.
Scania har också målet att fortsätta att lansera ellastbilar. Under kommande år ska Scania fortsätta att utveckla utbudet av elfordon för alla områden, inklusive för fjärrtrafik och anläggningsdrift.
Ett tydligt citat från VDn Henrik Henriksson:
“Av särskilt vikt är att vi inom några få år också kommer lansera el-lastbilar för fjärrtrafik, anpassade för snabbladdning under förarnas lagstadgade 45-minutersvila.” [1].
Ni kan se lanseringen via youtube Scania launches electric truck range (youtube, 5 minuter).
Ellastbilen
Lastbilen erbjuds med antingen fem batterier, för totalt 165 kWh, eller nio batterier för totalt 300 kWh installerad kapacitet.
Om ellastbilen har 300 kWh batteri är räckvidden upp till 250 km och om den har 165 kWh är räckvidden upp till 130 km.
Scanias elektriska lastbil är utrustad för CCS-laddning från elnätet. Med 130 kW DC-laddning kan de fem batteripacken laddas på mindre än 55 minuter och alternativet med nio batterier på mindre än 100 minuter.
Ellastbilen har ett helt elektrisk kraftuttag. I stället för en anslutning som normalt sker till växellådan eller motorn, kopplas den till en elanslutningsenhet, kallad DC-box som monterats på chassiet. Detta ger en DC-länk på upp till 60 kW kraftuttag för påbyggnationer som kylaggregat och lastväxlare.
Laddhybridlastbilen
Den nya (ladd)elhybriden har en elräckvidd på upp till 60 km. Batterierna är på 90 kWh [3].
Hybridlastbil är utrustad med CCS-laddare för elnätet. Med 130 kW DC-laddning, kan de tre batterierna laddas till 80 procent på cirka 35 minuter [3].
– Fler och fler städer inför miljözoner i centrala stadsdelar, något som kräver alternativ som eldrift. Genom att köra hybridlastbil kan transportörer kraftigt öka fordonsutnyttjandet och minska den olönsam tiden när fordonet står stilla. Det tysta el-läget öppnar möjligheten till effektiva transporter även nattetid, och därigenom undvika rusningstrafik och köer i städerna, säger Anders Lampinen [3].
– Samtidigt kan åkerierna när så krävs nyttja förbränningsmotorn från lager och logistikcentra längre bort, liksom för tillfälliga transportuppdrag. Kort sagt, de kommer få det bästa av båda världar [3].
Referenser
[1] Milstolpe i Scanias fordonselektrifiering – lanserar det första produktutbudet av el-lastbilar. Scania. 15 september. länk
[2] Scania lanserar elektrisk lastbil med 250 km räckvidd. Scania. 15 september. länk
[3] Scanias nya hybridlastbil med 60 km elektrisk räckvidd. Scania. 15 september. länk