Arkiv / Fordon

Webinarium från elvägsprojekt i Lund samt trender nyregistrering av bussar i Europa

Creative commons license

Webinarium från elvägsprojektet Evolution Road

EVolution Road är ett projekt om att bygga en demonstrationsanläggning för elväg i Lund. Trafikverket har gett uppdraget.

I projektet förser man en kilometerlång vägsträcka med laddskenor som automatiskt kan ladda batterierna på elfordon. Testerna kommer att pågå en vecka varje månad, i första hand är det en eldriven buss som kommer att testköras.

Igår hade projektet ett webinarium för att prata elvägar och presentera projektet.

Ni kan se allt här (youtube, ca 1 timme).

Elonroad visade bl a upp sin anläggning där de tillverkar elvägen.

Den 4 juni är det invigning av elvägen i Lund.

Trender nyregistrering av bussar i Europa
ACEA har släppt sin statistik om nyregistrering av bussar i EU+EFTA 2019 [1].

Marknadsandelarna var:

  • 85 procent diesel
  • 6,2 procent övriga alternativa bränslen 6,2% (främst fordonsgasbussar)
  • 4,8 procent hybrider
  • 4 procent elbussar (då ingår batteribussar, bränslecellsbussar och laddhybridbussar i begreppet elbussar)

Ökningen av elbussar var 170% i jämförelse med 2018. Totalt var nyregistreringen 1 607 elbussar i EU+EFTA.

De länder med störst nyregistrering av elbussar var:

  1. Nederländerna 381 st
  2. Frankrike 285 st
  3. Tyskland 187 st

I Sverige blev 98 elbussar nyregistrerade 2019.

Sveriges marknadsandelar var 2019:

  • 69,9 procent dieselbussar
  • 21,5 procent alternativa drivmedel (etanol, fordonsgas, biodrivmedel)
  • 7,4 procent elbussar
  • 1,1 procent hybrider

Det kan jämföras med t ex Nederländerna som 2019 hade

  • 44,8 procent dieselbussar
  • 40,7 procent elbussar
  • 13,4 procent hybrider
  • 1,1 procent alternativa bränslen

Eller Norge som hade:

  • 85 procent dieselbussar
  • 8,1 procent alternativa bränslen
  • 6,8 procent elbussar

EAFO (European Alternative Fuels Observatory) har också statistik om bussförsäljning och bussflottan. EAFO är ett projekt, som får medel från kommissionen för att ha statistik om försäljningen av fordon med alternativa bränslen, men de har också statistik om alternativ infrastruktur för olika länder i Europa. Statistiken finns att se här.

Enligt EAFO var bussflottan med alternativa bränslen i EU+UK+EFTA+Turkiet efter 2019:

  1. 15 862 fordonsgasbussar (CNG – komprimerad gas)
  2. 3 779 fordonsgasbussar (LNG – flytande gas)
  3. 3 778 batteribussar
  4. 673 laddhybridbussar
  5. 73 bränslecellsbussar

De länder som har den största flottan av batterielbussar i EU+UK+EFTA+Turkiet efter 2019 är:

  1. Nederländerna  789 st
  2. Frankrike.         412 st
  3. Storbritannien   389 st
  4. Sverige             295 st
  5. Norge              291 st

[1] ACEA. 2020. Fuel types of new buses: diesel 85%, hybrid 4.8%, electric 4%, alternative fuels 6.2% share in 2019. länk