Försäljning av stadsbussar (BEV) i Västeuropa+Polen växte med 300% 2019
1687 elstadsbussar (BEV) blev sålda 2019 i Västeuropa + Polen.
Elbussar hade en marknadsandel på 11% 2019 av alla stadsbussar över 8 ton. Totalt var försäljningen av stadsbussar 14 392. Försäljningen av elbussar ökade tre gånger från 2018.
De bolag som sålde flest elbussar 2019 i Västeuropa var:
- Nederländska VDL – 386 stycken
- Kinesiska BYD – 236 stycken egna + 79 tillsammans med Alexander Dennis
- Polska Solaris – 145 stycken
- Svenska Volvo – 135 stycken
Det fanns 3 025 elstadsbussar i Västeuropa+Polen. De länder som hade flest elbussar efter 2019 var:
-
- Nederländerna – 726 elbussar
- Frankrike – 368
- UK – 322
- Tyskland – 321
- Sverige – 235
- Polen – 197
Sammanställningen kommer från konsultbolaget Chatrou CME Solutions.
[1] Sverige femma med elbussar – VDL störst i Europa. Bussmagasinet. länk
[2] Exponential growth of E-buses in Western Europe. 12 feburari. länk
Nya elbussar i trafik i Sverige och Norge 2019
I Sverige sattes cirka 162 nya elbussar i trafik under 2019. I Norge var det 170 [3].
Av de 162 nya elbussarna 2019, så kom de från följande tillverkare [3]:
- BYD – 69
- VDL – 38
- Volvo – 36
- Mercedes-Benz – 15
- Scania – 2
- Solaris – 1
- Linkker – 1
I Sverige brukar nyregistreringen av bussar vara cirka 1300-1400 per år [4]. Då är även långfärdsbussar och mindre bussar inkluderade.
Det innebär att marknadsandelen elbussar var i storleksordningen 11-12% av alla nya bussar i Sverige 2019. Marknadsandelen är givetvis större om vi enbart räknar stadsbussar, men jag har inte den exakta siffran på hur många av bussarna som är stadsbussar.
[3] Genombrottsår för elbussar i Sverige och Norge. Bussmagasinet. länk
[4] Trafikanalys. 2019. Korttidsprognoser för den svenska fordonsflottan – metoder och antaganden. länk
15% av alla bussar i Nederländerna är elbussar
Nederländerna har flest elbussar av alla europeiska länder. De hade cirka 770 stycken i slutet av 2019.
En gissning är att det kommer dubbleras under 2020 till ungefär 1400 elbussar. Groningen och Drenthe är de områden som går först i Nederländerna. En överenskommelse skrevs på 2016 mellan Nederländska staten och kollektivtrafikbolagen att inga nya dieselbussar ska säljas i Nederländerna efter 2025.
[5] 15% of Dutch buses now electric, but big differences between regions. länk
5 miljarder pund till nya busslinjer och elbussar i Storbritannien
En ny plan ska möjliggöra 4000 nya elbussar i Storbritannien. En del av planen är att en pilotstad enbart ska ha elbussar.
[6] UK UK: 4,000 new e-buses through a £5bn plan, Boris Johnson pledged. länk
29 elbussar från Volvo till danska Århus
[7] Nya elbussframgångar för Volvo. Bussmagasinet. länk
60 elbussar från Volvo till Malmö
[8] Volvo buss. länk
Daimler planerar att tillverka bränslecellsbuss inom 2-3 år
[9] Daimler gets closer to producing fuel cell bus. Automotive News. länk
BYD säljer 259 elbussar till nederländska Keolis Nederland
[10] China’s BYD lands large electric bus order in Netherlands. länk
Los Angeles beställer 155 elbussar (flest från BYD, men också 25 från Proterra)
[11] L.A. Mayor announces largest order of electric buses in US history. länk
650 miljoner euro i stöd i Tyskland för inköp av elbussar, hybridbussar och laddinfrastruktur. EU sagt OK.
[12] Germany to receive even more funding for new electric buses. länk
Belgiskt kollektivtrafikbolag ska köpa 970 elbussar
[13] länk
Nytt svenskt forskningsprojekt om hur snabbt införa elbussar
[14] länk
Debattartikel: “Slopa elskatt för elbussar”
[15] länk