Arkiv / Fordon

Notiser om elbussar

Creative commons license

Försäljning av stadsbussar (BEV) i Västeuropa+Polen växte med 300% 2019

1687 elstadsbussar (BEV) blev sålda 2019 i Västeuropa + Polen.

Elbussar hade en marknadsandel på 11% 2019 av alla stadsbussar över 8 ton. Totalt var försäljningen av stadsbussar 14 392. Försäljningen av elbussar ökade tre gånger från 2018.

De bolag som sålde flest elbussar 2019 i Västeuropa var:

  1. Nederländska VDL  – 386 stycken
  2. Kinesiska BYD        – 236 stycken egna + 79 tillsammans med Alexander Dennis
  3. Polska Solaris         – 145 stycken
  4. Svenska Volvo        – 135 stycken

Det fanns 3 025 elstadsbussar i Västeuropa+Polen. De länder som hade flest elbussar efter 2019 var:

    1. Nederländerna   – 726 elbussar
    2. Frankrike          – 368 
    3. UK                    – 322 
    4. Tyskland           – 321 
    5. Sverige             – 235
    6. Polen                – 197

Sammanställningen kommer från konsultbolaget Chatrou CME Solutions.

[1] Sverige femma med elbussar – VDL störst i Europa. Bussmagasinet. länk

[2] Exponential growth of E-buses in Western Europe. 12 feburari. länk

Nya elbussar i trafik i Sverige och Norge 2019

I Sverige sattes cirka 162 nya elbussar i trafik under 2019. I Norge var det 170 [3]. 

Av de 162 nya elbussarna 2019, så kom de från följande tillverkare [3]:

  1. BYD – 69 
  2. VDL – 38
  3. Volvo – 36
  4. Mercedes-Benz – 15
  5. Scania  – 2
  6. Solaris – 1
  7. Linkker – 1

I Sverige brukar nyregistreringen av bussar vara cirka 1300-1400 per år [4]. Då är även långfärdsbussar och mindre bussar inkluderade.  

Det innebär att marknadsandelen elbussar var i storleksordningen 11-12% av alla nya bussar i Sverige 2019.  Marknadsandelen är givetvis större om vi enbart räknar stadsbussar, men jag har inte den exakta siffran på hur många av bussarna som är stadsbussar. 

[3] Genombrottsår för elbussar i Sverige och Norge. Bussmagasinet. länk

[4] Trafikanalys. 2019. Korttidsprognoser för den svenska fordonsflottan – metoder och antaganden. länk

15% av alla bussar i Nederländerna är elbussar

Nederländerna har flest elbussar av alla europeiska länder. De hade cirka 770 stycken i slutet av 2019. 

En gissning är att det kommer dubbleras under 2020 till ungefär 1400 elbussar. Groningen och Drenthe är de områden som går först i Nederländerna. En överenskommelse skrevs på 2016 mellan Nederländska staten och kollektivtrafikbolagen att inga nya dieselbussar ska säljas i Nederländerna efter 2025.
[5] 15% of Dutch buses now electric, but big differences between regions. länk

5 miljarder pund till nya busslinjer och elbussar i Storbritannien

En ny plan ska möjliggöra 4000 nya elbussar i Storbritannien. En del av planen är att en pilotstad enbart ska ha elbussar.
[6] UK UK: 4,000 new e-buses through a £5bn plan, Boris Johnson pledged. länk

29 elbussar från Volvo till danska Århus
[7] Nya elbussframgångar för Volvo. Bussmagasinet. länk

60 elbussar från Volvo till Malmö
[8] Volvo buss. länk

Daimler planerar att tillverka bränslecellsbuss inom 2-3 år
[9] Daimler gets closer to producing fuel cell bus. Automotive News. länk

BYD säljer 259 elbussar till nederländska Keolis Nederland
[10] China’s BYD lands large electric bus order in Netherlands. länk

Los Angeles beställer 155 elbussar (flest från BYD, men också 25 från Proterra)
[11] L.A. Mayor announces largest order of electric buses in US history. länk

650 miljoner euro i stöd i Tyskland för inköp av elbussar, hybridbussar och laddinfrastruktur. EU sagt OK.
[12]   Germany to receive even more funding for new electric buses. länk

Belgiskt kollektivtrafikbolag ska köpa 970 elbussar
[13] länk

Nytt svenskt forskningsprojekt om hur snabbt införa elbussar
[14] länk

Debattartikel: “Slopa elskatt för elbussar”
[15] länk