Volvokoncernen demonstrerade ellastbil i tyngsta klassen i USA
Igår i Kalifornien visade Volvokoncernen upp elektrifierade lastbilar i den tyngsta klassen, klass 8 [1-3].
Pilotdemonstrationen är en del av Volvo Low Impact Green Heavy Transport Solutions (LIGHTS)-projektet.
LIGHTS har som mål att att visa på genomförbarheten för helelektriska godstransporter i tät trafik och i stadsområden [1]. Femton partner är med i projektet.
LIGHTS har en projektbudget på 90 miljoner USD. Volvokoncernen ska satsa totalt 36,7 miljoner USD. Den största delen av projektbudgeten, 44,8 miljoner USD, kommer från California Climate Investments (CCI), som är del av delstatens Cap-and-Trade system [3].
TEC Equipment är med i projektet. De ska leasa ut 15 helelektriska Volvo VNR Electric trucks från projektet till kunder för tester.
Leverantör av laddningslösningar är Greenlots, som ägs av Shell [4].
“I Nordamerika kommer Volvo VNR Electric att bli den ideala lastbilsmodellen för både kortdistans och regionala frakter som exempelvis stadstransporter, men också andra applikationer där de elektrifierade lastbilarna först kommer att ha störst inverkan” [4].
Volvo i Nordamerika kommer att påbörja den första fasen av serieproduktion och kommersiellt erbjudande av Volvo VNR Electric i slutet av 2020.
[1] Volvo demonstrerar elektrifierade tunga lastbilar i Nordamerika. 12 februari. AB Volvo. länk
[2] Volvo Trucks in North America demonstrate electric heavy duty trucks. AB Volvo. Pressrelease 12 februari. länk
[3] Volvo Trucks North America demonstrates pilot electric VNR models; Volvo LIGHTS. 12 februari. Green car Congress. länk
[4] Greenlots and Volvo Trucks partner on first installation of chargers for Volvo LIGHTS electrified trucking project. 12 februari Green Car Congress. länk
Scania introducerar ellastbilar i Norge
“Den norska livsmedelsgrossisten ASKO börjar nu köra två batterieldrivna distributionslastbilar i Oslo. Pilotprojektet är ytterligare en milstolpe in samarbetet mellan Scania och ASKO kring elektrifierade transportlösningar” [5].
Teknisk data om lastbilarna
“FAKTA OM LASTBILARNA:
Bruttovikt: 27 ton
Konfiguration: 6×2*4
Drivlina: 290 kW elmaskin/245 kW kontinuerlig uteffekt, 2-stegs växling, 2200 Nm maximal vridmoment
Energilagring: 165 kWh litiumjonbatterier
Laddning: Max laddeffekt 150 kW (CCS)
Räckvidd: 120 km
Elektriskt kraftuttag: 15 kW”
[5] Scania introducerar ellastbilar i Norge. Scania 12 februari. länk
Fyra bränslecellslastbilar från Scania används av ASKO i Norge
Under januari började fyra lastbilar med bränsleceller från Scania rulla för företaget ASKO, som är en norsk livsmedelsgrossist.
Vätgasen produceras från solceller på ASKO:s tak i Trondheim.
Teknisk data för lastbilarna finns i pressreleasen [6].
[6] Norwegian wholesaler ASKO puts hydrogen powered fuel cell electric Scania trucks on the road. Scania. 20 januari 2020. länk
[7] Nu rullar Scanias vätgaslastbilar i Norge. 20 januari 2020. Ny Teknik. länk
C40 Cities & TDA Webinar: Zero Emission Zones For Freight – The New Norm?
Samarbetet C40 hade nyligen en webinar om nollemissionszoner för gods. C40 handlar om städer som vill gå före med klimatåtgärder.
Fokus var på vad Nederländerna gör. Städerna Amsterdam, Haag, Rotterdam och Utrecht samt 50 företag har skrivit på en frivillig överenskommelse om nollemissionszoner för gods.
Ni kan lyssna på och ladda hem presentationerna här.
IVA Event “Hur långt kan vi köra tungt gods med batterifordon 2040?”
Den 3 februari hade IVA ett evenemang med temat “Hur långt kan vi köra tungt gods med batterifordon 2040?”.
Ni kan se seminariet här (1 timme och 30 minuter).
Medverkande är Elna Holmberg, AB Volvo; Göran Lindbergh, KTH; Björn Hasselgren, Uppsala universitet Trafikverket och Kristina Edström, Ångströmlaboratoriet samt Pontus Johnsson, ordförande och Birgitta Resvik vice ordförande, i Avdelning II för Elektroteknik.
4th Electric Road Systems Conference (ERSC2020)
Ni som vill veta mer om elvägar, laddinfrastruktur och elfordon kan åka på konferensen 4th Electric Road Systems Conference (ERSC2020) 12-13 maj i Lund.