Arkiv / Samhälle

Toyotas planer för Europa – hybrider är huvudstrategin

Creative commons license

Toyotas börsvärde är 202 miljarder USD [7]. De är fortfarande världens mest värdefulla bilföretag på börsen [7].

Toyota har också ett starkt rykte. När Fortune rankade vilka de mest beundrade företagen i världen är, så var Toyota det mest beundrade bilföretaget. Fortune frågar 3750 analytiker och chefer. Toyota kom på plats 30 av alla företag [8].

Toyota går allmänt bra. De ökar försäljningen i Kina trots att den marknaden har problem, deras vinst ökar i USA och de kommer antagligen sälja nästan 11 miljoner fordon under deras bokföringsår [9].

I USA sålde Toyota 275 000 hybrider i USA 2019. Det är en ökning med 29% i jämförelse med 2018.

Det är viktigt för Toyota att försäljningen för hybrider (utan laddmöjligheter) ökade i USA under 2019. Det blev ungefär 400 000 sålda under 2019 [10]. Det var en ökningen från 340 000 under 2018.

Det kan jämföras med försäljningen av laddbara bilar som sjönk i USA under 2019. Försäljningen var 327 000 2019 och 361 000 2018 (Kommentar: Det beror antagligen på att det kom få nya modeller till USA under 2019. 2020 kommer Model Y och Fords modell. Det kommer spela roll)

Toyota tror också på ett bra 2020. De planerar att sälja 10,8 miljoner fordon globalt. De har också blivit mer aktiva att skapa allianser. De har köpt delar eller har samarbete med Suzuki , Mazda Motor och Subaru [12].

Toyota har som huvudstrategi framåt att sälja hybrider, men det kommer också sälja batterielektriska fordon. Målet är att sälja 500 000 batterielektriska fordon per år 2025 . Det är nödvändigt för klara utsläppsmål i Kina och i Europa enligt Toyota [12].

Men hybrider är deras huvudstrategi. I Europa sålde de cirka 1 miljon fordon och de sålde 5% mer fordon än under 2018 i Europa [15]. 52% var hybrider. I Sverige var andelen hybrider av alla sålda Toyota personbilar 81% [13].

Toyota har nyligen släppt sina planer för Europa fram till 2025.

De har som mål att öka sin försäljning med 30% till 2025.

Hybridandelen ska vara 70%, laddhybridandelen ska var 10% och nollemissionsandelen ska vara 10%. De menar både bränslecellsbilar och batteribilar när nämner nollemissionsbilar [16].

De kommer släppa en laddhybridmodell varje år på den europeiska marknaden mellan 2020 och 2025 [16].

Deras första batterielbi Lexus UX 300e börjar säljas i Europa i år.

Toyotas nya version av bränslecellsbilen Mirai kommer att gå att köpa i Sverige från och med våren 2021 [17].

Toyota har en bra produktportfölj för att klara utsläppsmålen 2021 i Europa. När konsultfirman PA Consulting gjorde en beräkning för vilka böter som olika bilföretag antagligen får betala 2021 med nuvarande trender, så var Toyota det enda större bilföretaget som i princip inte kommer behöva betala något. Tesla behöver givetvis inte betala något.

Referenser

[7] Toyota Motor Corporation (TM). Yahoo Finance. länk

[8] 2020 World’s Most Admired Companies: Toyota is Top Automaker. Fortune. länk

[9] Toyota’s success sends Japan a mixed message. Financial Times. 8 januari 2020. länk (bakom betalvägg).

[10] Toyota’s Red-Hot Hybrid Sales Prove That Tesla Is Not The Only Green Option For U.S. Car Buyers. Forbes. länk

[11] US HEV Sales. länk

[12] Toyota’s 2020 forecast edges it closer to Volkswagen. Japan Times. 17 december 2019. länk

[13] Sveriges mest populära hybrid – nu fler än 100 000 elhybrider från Toyota. Toyota Sverige länk

[14] Toyota aims to sell 500,000 EVs in 2025, chasing VW’s 3m. 9 januari 2020. Nikkei Asian Review.  länk

[15] Toyota Motor Europe outperforms market and posts strong growth in 2019, reaching 5.3% market share. 13 januari 2020. länk

[16] Toyota aims to boost European sales by 30%. Automotive News Europe. 20 januari 2020. länk

[17] Då kommer nya Toyota Mirai till Sverige – klarar 65 mil på en tank. Vi Bilägare. länk