Arkiv / Fordon

Elbussar notiser

Creative commons license

Det är mycket om elbussar. Idag får ni en sammanställning av nyheter, rapporter och artiklar om elbussar.

Presentationer från ZERO Nordisk konferanse om utslippsfrie busser 28 – 29 augusti

ZERO, kollektivtrafikkforeningen, Ruter och Nordisk energiforskning arrangerade en konferens om elbussar två dagar i augusti.

Ni kan ladda hem alla presentationer från konferens-hemsidan. Det är också möjligt att se hela konferens som inspelning via youtube, se på hemsidan.

Det finns mycket intressant, men två utvalda presentationer är en om elbussar i Norden och en om elbussar i Sverige.

Overview of zero emission bus in the nordic, Joachim Danchell Movia (pdf)

De har gjort en statistisk sammanställning om elbussar i Norden.

Nordiska länder med flesta elbussar (slutet av 2019)

  • Sverige har 245 batterielbussar, Norge har 174, Danmark har 88, Finland har 58, Island har 14
  • Sverige har inga bränslecellsbussar, Norge har 5, Danmark har 3
  • Sverige har 5 trådbussar, Norge har 6

Nordiska Trafikhuvudman med flest batteribussar

  • RUTER (Norge, Oslo-regionen) 119
  • MOVIA (Danmark, Köpenhamn-regionen) 77
  • Västtrafik (Sverige, Västra Götaland) 69
  • Skånetrafiken 60

Nordiska kollektivtrafikoperatör med flest batteribussar

  • Nobina 141
  • Transdev 56

Busstillverkare som sålt flest nollemissionsbussar i Norden

  • BYD 166
  • VDL 114
  • Volvo 110
  • Yutong 67

Vanligast storlek på batteribuss

  • 12 meter bussar 380
  • 18 meter bussar 173

Vem äger publik laddinfrastrukturen till elbussarna?

  • Städerna     60%
  • Trafikhuvudmän 12%
  • Bussoperatörerna 12%

Vem äger bussdepåerna för elbussar?

  • Bussoperatörerna 44%
  • Trafikhuvudmännen 20%
  • Städerna 18%

Vem bestämmer över användningen av publika laddstationer

  • Bussperatörerna 50%
  • Städer 24%
  • Trafikhuvudmännen 19%

Presentation innehåller också statistik om batteristorlekar och vilken laddeffekt som är vanligast.

E-buses in Sweden August 2019 Mattias Adell, Svensk Kollektivtrafik (pdf)

Sverige hade 202 batterielbussar i slutet av augusti.

Bild 7 av 10 i presentationen är en sammanställning av vilka elbussar som finns var i Sverige. Den innehåller statistik om batteristorlek, laddning, tillverkare, operatörer och trafikhuvudman.

Enligt Mattias Adell kommer följande faktorer påverka utvecklingen av elbussar i Sverige.

Positiva faktorer

  • Statligt stöd för elbussar
  • Positiv åsikt om elbussar
  • Klimatmål

Negativa faktorer

  • Svagt elnät
  • Det finns ej elbussar kan gå i regionaltrafik
  • Elskatt på el till elbussar.

Urval av intressanta artiklar och rapporter om elbussar

En ny vetenskaplig artikel om livscykelanalys av bl a elbussar. Life cycle assessment of city buses powered by electricity, hydrogenated vegetable oil or diesel (Öppen att läsa, jmfr BEV, PHEV, HEV, vanlig diesel)

All världens bussar kartlagda. Bussmagasinet 15 juli 2019. Sammanfattning av en rapport om världens bussar. UITP har frågat 320 bussoperatörer i världen om deras bussflotta. 6,3% av bussflottan är batterielektrisk.

Så påverkar elbussar stadslivet. Bussmagasinet 28 augusti. Sammanfattning av ett policydokument från UITP.

Företag

Största elbusstillverkaren vill dubbla i Europa – till en början. Bussmagasinet 12 september 2019.  (om BYD:s planer)

ABB i kinesiskt elbussamarbete. Bussmagasinet 10 september

Stor satsning på bränslecellsbussar. Bussmagasinet 28 juli. (Den belgiska busstillverkaren Van Hool har fått en order på 20 bränslecellsbussar)

Solaris störst i Europa på elbussar. Bussmagasinet 15 augusti.

Länder och städer

Oslo är Nordens elbusshuvudstad. Bussmagasinet 29 augusti. (om Ruters planer)

Milan awards Solaris contract for up to 250 electric buses. Green Car Congress. 10 juli 2019.

Hamburger Hochbahn tender for 530 electric buses. 1 september. Electrive.

An Increasingly Urbanized Latin America Turns to Electric Buses. 9 september. Yale Environment.

London’s electric bus fleet becomes largest in Europe. Mass Transit. 9 september. Om Londons planer.