Den 15 maj blev det offentligt att Volvo Car köper battericeller från CATL och LG Chem [1,2].
Avtalet är på flera miljarder dollar och sträcker sig över 2020-talet [2],
Batterier ska användas både till Volvo Cars och Polestar [2]. Det står också att i Kina så kommer “battery supply will benefit from the scale of the wider Geely Group.”
Celler ska användas till alla modeller i SPA2 och CMA plattformarna.
CMA plattformen är basen för t ex XC40, Polestar 2 och flera modeller från LYNK & CO.
SPA2 kommer bli lanserad i början av 2020-talet. SPA2 kommer till exempel vara plattformen för nästa generation XC90.
Volvo Cars egna batteripackanläggning håller på att byggas i Gent i Belgien. Den ska vara klar i slutet av 2019. Volvo Cars första egna batterielbil XC40 ska också bli byggd i Gent [1].
Argumenten för LG Chem och CATL är flera produktionsländer, pris och hållbarhet
En viktig del i beslutet är att LG Chem och CATL har produktion i USA, Kina och Europa. Det är i alla de tre marknaderna som Volvo Cars tillverkar bilar [1].
CATL och LG Chem är också konkurrenskraftiga gällande pris [1].
Volvo Cars skriver också att både LG Chem och CATL delar Volvo Cars ambitioner kring hållbarhet. LG Chem och CATL kommer arbeta med att minska växthusgasutsläppen för batteriproduktion och köpa råmaterial ansvarsfullt [1].
LG Chem hade störst batteriproduktionskapacitet 2018
Både CATL och LG Chem har avtal med flera biltillverkare. LG Chem har t ex avtal med Daimler, Porsche, Audi, Renault och Jaguar [7].
CATL och LG Chem är stora celltillverkare. Analysföretaget Benchmark Minerals Intelligence har gjort en bedömning av produktionskapacitet i världen 2108 [3].
LG Chem hade mest produktionskapacitet av alla företag i världen 2018. De kunde tillverka 51 GWh 2018 [3].
De har produktion i Polen, Nanjing (Kina), Holland (Michigan, USA) samt Ochang (Sydkorea). De ska också bygga en anläggning till i Nanjing [3].
Nanjing 1 har en kapacitet nu på ca 20 GWH/år och Poland anläggningen kan nu tillverka ca 15 GWH/år.
CATL hade en produktionskapacitet globalt på ca 40 GWh/år 2018 [3].
LG Chems anläggning i Polen ska nå en upp till en produktion på ca 70 GWH/år inom några år samt CATL:s anläggning i Tyskland ska ha 60 GWh/år 2026 [10].
Geely äger Volvo Cars. Geely skapade också ett JV med CATL i början av 2019 [9].
[1] Charging up our electrification strategy with new battery suppliers. Volvo Cars. 15 maj 2019. Volvo Cars.länk
[2] Volvo Car Group signs multi-billion dollar battery supply deals with CATL and LG Chem. 15 maj 2019. Volvo Cars. länk
[3] WHO IS WINNING THE GLOBAL LITHIUM ION BATTERY ARMS RACE? Benchmark Mineral Inteligence. länk
[4] LG Chem says it has won EV battery supply deal with Volvo Cars. Reuters. länk
[5] Volvo Cars Reaches Key Battery Deal With LG Chem And CATL Of China. Forbes. länk
[6] Volvo Group signs up for batteries from CATL and LG Chem. Electrive. länk
[7] Volvo picks CATL, LG Chem to supply EV batteries. Automotive News. länk
[8] Startups Bring New and Exciting Insight to LG Chem’s Battery Business. 11 april 2019. länk
[9] Geely & CATL found battery JV in China. Electrive. länk
[10] The European Battery Alliance is Moving up a Gear. Maj 2019. länk