Arkiv / Samhälle

Företagsanalys Honda

Creative commons license

Honda är ett intressant företag som ofta flyger lite under radarn här hemma i Sverige. Honda är betydligt större globalt jämfört med i Sverige och Europa. T ex har Honda varit världens största tillverkare av förbränningsmotorer sedan 1964 samt är världens största tillverkare av motorcyklar [1]. Andra divisioner inkluderar; robotar, solceller, flygplan, marinmotorer och gräsklippare [1]. Honda är alltså mycket mer än bara bilar och motorcyklar. Bildivisionen (inklusive dottermärket Acura) sålde 5,2 miljoner bilar under 2018, vilket gör dem till den sjunde största biltillverkaren. På gruppnivå har Honda lyckats med konststycket att gå med vinst i 36 år i följd (!). Dock har geopolitik, naturkatastrofer och tekniska problem (återkallningar) pressat dem ekonomiskt på senare år [2]. 2017/2018 (brutet räkenskapsår) har trots allt varit ett positivt år för Hondagruppen, med högre försäljning och vinst. Bildivisionen ökade sin försäljning med 8,3% och landade på en vinstmarginal på 5,3% [2]. Honda likt BMW vill fortsätta operera som en enskild aktör istället för att ingå i en allians eller fordonsgrupp. De är dock öppen för att delta i enskilda projekt tillsammans med andra, t ex bränslecellutveckling med GM [2]. Hondagruppens aktie har i likhet med andra fordonstillverkare gått ner kraftigt under 2018, ändå mer än både Toyota och GM men mindre än Ford [3].

Honda var tidiga med elektrifieringen   

Honda har en del likheter med Toyota; focus på hybrider och till viss del bränsleceller. Batterielbilar har inte varit lika högprioriterat, även om de var tidigt ute med tester.       

Honda EV Plus (1997 – 1999) var en av de första batterielbilarna som inte använde bly-batterier, istället användes NiMH. EV Plus fungerade som en testbädd för framtida satsningar, främst inom hybridisering. Hybridbilen Honda Insight lanserades 1999 (bara två år efter Toyota Prius). Honda är sedan dess producerat hybrid-drivlinor för ett antal Acura modeller samt Honda modellerna Insight, Civic, Accord och nu senast för SUV: en CR-V. Honda Fit EV (grundmodellen heter Jazz i Sverige) leasades ut i utvalda delstater i USA mellan åren 2013 – 2015, ett Toshiba SCiB batteri på 20 kWh batteriet gav en räckvidd på cirka 130 km [4]. Förutom batterielbilar och hybrider har Honda också en lång tradition av att satsa på bränsleceller. Bränslecellsbilen Clarity som kom 2008 producerades i liten skala men bollen var satt i rullning. När Clarity nylanserades 2016 erbjöds tre drivlinor; bränslecell, el (25,5 kWh) och laddhybrid (17 kWh). El-versionen har kritiserats för sin begränsade räckvidd (ca 14,3 mil) jämfört med konkurrenter som t ex Chevrolet Bolt [5].

Hondas planer för elektrifierade fordon  

Honda i likhet med andra tillverkare har formulerar målsättningar kring elektrifiering, de kallar det ”Electric Vision”. År 2025 ska 2/3 av Hondas bilförsäljning i Europa utgöras av hybrider, laddhybrider, elbilar och bränslecellsbilar [6]. Vilket är mer aggressivt än det globala målet att nå samma siffra år 2030 [7]. Det är intressant att båda dessa mål är nedtonade i det officiella visionsdokument [8], som istället stakar ut mobilitet, robotisering (ink AI) samt energilösningar som nyckelområden för att nå: ”lycka och frihet inom mobilitet samt göra människors liv bättre”. Hondas elektrifierade framtid inleds på allvar med den retrodesignade småbilen Honda Urban EV. Den visades som konceptbil på bilmässan i Frankfurt 2017, med produktionsstart planerad till början av 2020 [9]. Den produktionsklara versionen av Urban EV visas i mars men en del information har släpps av Honda. Bland annat ska Urban EV kunna laddas till 80% på 30 min och det är den första modellen som bygger på Hondas nya elbilsplattform [9]. Det ryktas även att Urban EV ska vara förberedd för Honda Smart Power Management System, ett koncept där en enhet kan kontrollera och optimera både produktion (vind och sol) och konsumtion av el från främst laddning av elbilar [10]. I praktiken kan produktion och efterfrågan optimeras via transferering av energi mellan batterilagret i bilen och det lokala nätet. Detta kan både balansera elnätet och tjäna pengar till bilägaren genom att sälja el tillbaka till nätet [11].  Systemet har en del likheter med det Vehicle-to-grid (V2G) system som nya Nissan LEAF är förberett för. För er läsare som har ett intresse för elvägar är det också värt att nämna att Honda driver en FoU satsning rörande dynamisk deduktiv laddning av elfordon [12]. Hittills har lyckade tester med laddningseffekt upp till 180 kW och farter upp till 156 km/timmen genomförts. Den långsiktiga målsättningen är att nå 450 kW och 200km/timmen. En bubblare i sammanhanget är det nyinvigda R&D Center X som är Hondas integrerade forskningslabb inom bland annat robotteknik, AI, mobilitetssystem och energihantering [13]. Här utvecklades t ex Smart Power Management System som nämnts tidigare men även nya koncept inom bärbara batterilösningar och nya typer av fordon.

Egen kommentar

Honda verkar vara lite försiktigare än många andra biltillverkare angående elektrifieringen, trots lång erfarenhet av hybrider har ambitiösa storskaliga satsningar på laddhybrider och elbilar ej gjorts. Undantaget är möjligen bränsleceller där Honda verkar ligga i paritet med både Hyundai och Toyota, dock gäller det små volymer. Satsningen på modellen Clarity är spännande, mig veterligen är det första gången som samma modell anpassas till tre olika elektrifierade drivlinor. De tekniska specifikationerna på laddhybriden är speciellt intressanta; två elmotorer, 17kWh batteri, 40% verkningsgrad på bensinmotorn, enväxlad växelåda med direktdrivning samt möjlighet till att ladda batteriet med bensinmotorn. Mer om det tekniska fyrverkeriet kan ni läsa i denna Wired artikel [14]. Honda Clarity är en tydlig demonstration på den tekniska kompentens som Honda besitter och möjligen en fingervisning på att Honda kan konkurrera i en allt mer elektrisk framtid. Den utveckling som sker på R&D Center X är också mycket spännande, få bilföretag har en egen robotavdelning och AI-forskning. Vad de konkret kan sätta på marknaden återstår att se.

Källor

[1] History of Honda Motor Company, Autowise: länk

[2] World Car Manufacturers – 21st edition, Automotive World, 2018

[3] Honda Motor Co. Ltd. Marketwatch: länk

[4] Honda Fit EV, Fueleconomy: länk

[5] The Honda Clarity Electric is the family firendly EV we have longed for. But it lacks range, Cleantechnica, 3 juni 2018: länk

[6] Honda has big goals for electric vehicle sales, 24 oktober 2016: länk

[7] Honda’s ”Electric Vision” wants to increase EV sales in Europe, Inside EVs, 7 mars 2017: länk

[8] 2030 Vision, Honda: länk

[9] Honda Urban EV order books to open soon, Car, 2 januari 2019: länk

[10] Honda Power Manager Concept, Honda: länk

[11] Honda Urban EV concept & Smart Power Management System debut in Frankfurt, Cleantechnica, 12 september 2017: länk

[12] Tajima, Takamitsu, et al. Study of High Power Dynamic Charging System. No. 2017-01-1245. SAE Technical Paper, 2017.

[13] Honda R&D Center X, Honda: länk

[14] The crazy, complicated engineering inside Honda’s new Clarity Hybrid, Wired, 27 april 2018: länk