Nikola testar bränslecellsdragbil 2020 i Norge, sälja 2022-2023 i Europa

Creative commons license

Amerikanska företaget Nikola Corparation planerar att börja sälja en bränslecellsdragbil för den europeiska marknaden. Produktionen ska starta 2022-2023. Den går att beställa här [1-8]. 
Dragbilen heter Nikola Tre. Namnet Tre är namngiven efter den norska siffran tre. Nikola ska testa dragbilen i Norge under 2020.
Nikola startade 2014 och har framtill nu varit fokuserade på den amerikanska marknaden
Nikola är ett start-up företag [7]. De flyttade nyligen till Phoenix i Arizona och planerar att ha 100 anställda där i slutet av 2018.
Nikola har visat upp två bränslecellsdragbilar innan. De heter Nikola One (med sovhytt) och Nikola Two (ej med sovhytt). De fordonen är planerade för den amerikanska marknaden. Bl a har det stora företaget Anheuser-Busch beställt 800 lastbilar från Nikola.
Deras teknologival för drivlinan är en laddhybrid. Det finns ofta ett relativt stort batteri, som kan laddas externt. Sen finns det också en bränslecell som kan driva fordonet. 
Nikola har nyligen haft en investeringsrunda och tog in 100 miljoner USD i augusti.
De har också sagt att de ha ordrar för 8000 lastbilar [3]. 
Nikola arbetar också med en affärsmodell, som i princip bygger på att lastbil, bränsle (vätgas), garantier betalas med en leasingavgift.
De kommer därför också ordna med vätgasinfrastruktur. De planerar att 2028 ha 700 vätgasstationer i USA och Kanada. Varje station ska klara av att tanka 2000 till 8000 kg vätgas per dag. All vätgas ska bli producerad från förnyelsebara källor.
För vätgasinfrastrukturen har de bl a arbetat med det norska företaget NEL. 
Svenska bränslecellsföretaget PowerCell Sweden AB har blivit vald som primär leverantör av bränslecellsstackar till Nikola Motor Company, samt också fått en testorder från Nikola [13]. 
Nikola Tre – teknik
Nikola Tre ska uppfylla den europeiska lagstiftningen kring vikt, design och längd.
Nikola Tre kommer gå att beställa i olika versioner, som 6X4 eller 6X2. Beroende på dimensionering kan den ha hästkrafter mellan 500 till 1000, samt räckvidden kan vara mellan 500 till 1200 km.
Batteriet kan vara upp till 320 kWh och de nämner en bränslecellstack effekt på 120 kW. 
De påstår att tiden att nå ca 100 km/h från 0 kan vara hälften för Nikola Tre i jämförelse med en liknande dieseldragbil [3]. 
De skriver också att energieffektivitet kan vara det dubbelt så bra i jämförelse med en diesel [3]. 
Samt att de sparar vikt i jämförelse med ett dieselsystem. De tror på en viktsbesparing på ca 900 kg [3]. 
För vätgasstationer så skriver de att de första europeiska stationer kommer vara på plats 2022 och sedan kommer de täcka större delen av Europa 2030. 
De kommer också sälja Nikola Tre i Asien. 
Nikola håller också på att leta lokalisering för sin produktionsanläggning för Europa [1]. 
Den exakta utformning av dragbilen kommer bli presenterat 16-17 April 2019 i Phoenix. 
Egen kommentarer
Nikola är ett start-up företag. Deras planer är stora och kommer de kunna utföra vad de planerar? Jag har svårt att göra en bedömning.
De har redovisat en del teknisk prestanda. Vi får väl vänta se till april vad de uppfyller för en färdig dragbil.
Nikola och NEL har samarbetat ett tag. Det är inte underligt att de väljer Norge som testarena. 
Nikola letar geografisk plats för sin produktion av dragbilar? Jag antar att skandinavien borde vara en möjlig plats? Det brukar ju också att ha göra vilken region som ger mest fördelar, men nära till kunder och leverantörer brukar vara viktigt.
Aldrig varit i Phoenix i april. Kanske dags?

Referenser
[1] Nikola Launches Stunning Truck for European Market. Nikola Corp. Pressrelease. 5 November 2018. länk
[2] Nikola unveils Tre, a hydrogen truck made just for Europe. Road Show. 5 november. 2018. länk
[3] Nikola Motor to introduce hydrogen-electric tractor to Europe. Freight Ways. 5 November 2018. länk 
[4] Nikola unveils Tre, a hydrogen truck made just for Europe. CNET. 5 November 2018. länk
[5] The Nikola Tre Is the Not-Tesla Hydrogen Semi that Wants to Take On Europe. Jalopnik. 5 November. 2018. länk 
[6] Nikola Tre is a hydrogen semi for Europe. Auto Blog. 5 November 2018. länk 
[7] Nikola Motors Semi Fleet Will Be Like Massive Air Purifiers. Inside EVS. 4 November 2018. 4 November 2018. länk 
[8] Hydrogen, the missing link in the energy transition. IEA. 17 oktober 2018. länk 
[9] Hydrogen from renewable power: Technology outlook for the energy transition. IRENA. September 2018. länk 
[10] Progress on electric trucks happening faster than expected, Daimler says. Fleet Owner. 3 November 2018. länk 
[11] Nikola Raises $100 Million in August. Nikola Pressrelease. 7 Augusti 2018. länk
[12] Nikola Motor Co. to bring 2,000 jobs, $1 billion investment to Arizona. AZ Central 30 januari 2018. 
länk

[13] PowerCell has received a test order from Nikola Motor Company. Power Cell. Pressrelease. 7 december 2017. länk