Polestar 1 är en tvådörrars GT Coupé med 2+2 sittplatser.
Bilen är en laddhybrid. Den kombinerar Volvos fyrcylindriga Drive-E bensinmotor med dubbla elmotorer på bakhjulen. Enligt Polestar har den 15 mils elräckvidd.
Maximal effekt är 600 hästkrafter och ett vridmoment på 1000 Newtonmeter [1].
Ca 500 stycken Polestar 1 bilar kommer max bli byggda per år [1].
Alla bilarna säljs i form av en prenumeration där kunderna betalar ”a single, all-inclusive payment that can be topped up by additional on-demand services if required”. Prenumerationsavgiften är ej bestämd [4]. Den är möjligt att förbeställa bilen från och med igår [1].
Stora delar av Polestar 1 är gjord av kolfiber [1].
Polestar ser den ”som en elbil som tar hjälp av en förbränningsmotor” [1,2].
Den börjar tillverkas i mitten av 2019 i Chengdu, Kina. Volvo Car valde Kina som tillverkningsland eftersom Kina är ” the driving force behind the electrification of the global car industry [4]”.
Två andra bilmodellen ska följa Polestar 1. Samma år kommer också Polestar 2, som ska ses som en konkurrent till Tesla Model 3 [1,2]. Det kommer vara den första BEV (batterielektriska) bilen från Volvo Car Group [1]. Den kommer tillverkas i större volymer än Polestar 1.
Den tredje modellen Polestar 3 är en batterielektrisk SUV. Den kommer ha en försäljningen som är mellan Polestar 1 och Polestar 3.
Via ett Joint Venture, som består av Volvo Cars och två bolag från Zhejiang Geely Holding koncernen, så har 640 miljoner EUR blivit tillförda Polestar för att möjliggöra planerna [1,4]
[1] Polestar unveils its first car – the Polestar 1 – and reveals its vision to be the new electric performance brand. Pressrelase. 17 okt. länk
[2] Här är Polestars första egna bil. Vi Bilägare. länk
[3] VOLVO PREPARES TO TAKE ON TESLA WITH A REVAMPED POLESTAR. Wired. länk
[4] Volvo’s Polestar unveils long-range hybrid coupe. Automotive News. 17 okt. länk