Arkiv / Fordon

Ellastbilar notiser

Creative commons license

Det har varit en hel del nyheter om lastbilar med eldrift senaste tiden.
Idag får ni några notiser om det.

FREVUE har sin slutkonferens 21 juni

FREVUE är ett EU flaggskeppsprojekt om ellastbilar i städer. I projektet har de testat ellastbilar i ett antal europeiska städer bl a i Stockholm. Det finns mycket rapporter på deras hemsida.
2016 skrev några av projektdeltagarna en artikel som sammanfattar erfarenheterna än så länge [1].
De ska ha sin slutkonferens den 21 juni i London samt de är också med på forumet 5th EU Electromobility Stakeholder Forum i Bryssel den 22 och 23 mars.
[1] Zero emission city logistics: current practices in freight electromobility and feasibility in the near future. TRA 2016. länk

Mercedes-Benz Trucks demonstrerar e-truck 2017, serieproduktion 2020

2017 börjar Mercedes-Benz Trucks demonstrera eldistributionslastbilar (25 ton, 200 km elräckvidd nämns) tillsammans med kunder i Tyskland och Europa.
De satsar på serieproduktion till 2020.
Stefan Buchner, Head of Mercedes-Benz Trucks worldwide,sa:
”Following the world premiere in September 2016 at the International Commercial Vehicle Show the customer reaction was outstanding. We are currently talking to around 20 potential customers from the disposal, foodstuffs and logistics sector. With the small series we are now rapidly taking the next step towards a series product. ”By 2020 we want to be on the market with the series generation.”
[2] Customer trial for heavy-duty electric truck in short-radius distribution: Small series Mercedes-Benz Urban eTruck with electric drive starts in 2017. Daimler Pressrelease. länk

Löfbergs i Karlstad kör Scanias hybridlastbil

Löfbergs i Karlstad har börjat köra en hybridlastbil från Scania.
Hybridlastbilen kan köra ca 2 km med ren eldrift, som kan användas när lastbilen kör i centrala delarna av Karlstad. Lastbilen har en ljudnivå på ca 72 dBA när det går med batteridrift.
Laddtiden är ca 10 minuter.
Lastbilen använder HVO som bränsle övrig tid.
[3] Grounds for sustainability. Scania 20 februari. länk

Sopbil med batteridrift börjar rulla hösten 2017 i Sarpsborg i Norge

26-tonsbilen är en brittisk Dennis Eagle som är konverterad till eldrift av franska Power Vehicle Innovations (PVI), samt den danska leverantören Phoenix Danmark har monterat komprimatorn.
Lastbilen ska börja rulla till hösten.
Batteripacket är på 255 kWh, samt räckvidden när avfall hämtas uppskattas till ca 80 km.
Laddningen sker med laddeffekt 44 kW och ladda batteriet fullt tar ca 8-10 timmar.
Inköpspriset är ca 4 miljoner norska kronor dvs ungefär det dubbla mot en vanlig sopbil.
En möjlig hjälp är att norska forskningsfinansiären Enova planerar att starta med att ge inköpsstöd till köp av tunga nollutsläppsfordon.
Den rullar redan en liknande elsopbil sen 2013 i Danmark.
[4] Disse bilene er som skapt for å være elektriske – først nå kommer de til Norge. TU. 7 feb 2017. länk