Det tyska företaget BMZ (Batterien-Montage-Zentrum) GmbH har öppnat sin produktionsanläggning i Tyskland med en produktionskapacitet på 15 GWh per år [1]. De kan producera 200 miljoner batterier per år i anläggningen.
Som en jämförelse ska Teslas Gigafactory vara på 50 GWh/år 2020.
BMZ planerar också att lansera sin egen cell som prototyp i slutet av 2016 som enligt egen uppgift ska ha 100% mer hållbarhet, 68% bättre prestanda, 88% mer energi i jämförelse med den industriella standarden 18650.
Enligt ägaren och grundaren Sven Bauer så kan satsningen förklaras med tillväxten av många batteridrivna maskiner som t ex elcyklar, gräsklippare och energilagring. Han bedömer att många av de sektorerna kommer ha en tillväxt på mellan 15-30% per år [1].
Han ansåg också att trenden att de kommer laddas trådlöst är tydlig [1].
BMZ har redan produktionsanläggningar i Tyskland, USA, Kina och Polen. De har en omsättning på ca 300 miljoner EUR/år samt ca 1200 anställda i världen [1].
De har målet att ha en omsättning på 500 miljoner EUR/år 2020 [1].
BMZ har varit med och tillverkat en elsportbil samt de har gjort batterier för Tyska postens elbilar, men deras huvudfokus verkar vara batterier för andra tillämpningar än större fordon.
De är stora på elassisterade cyklar. BMZ hade tillverkat 2 miljoner batterier till elassisterade cyklar i mitten av 2015 och har en stor marknadsandel för batterier till elassisterade cyklar i Europa [3].
Det är en tillväxt på elassisterade cyklar i Europa. 1,4 miljoner blev sålda 2014, det kan jämföras med ca 907 000 2013 samt 98 000 2006 [5].
De största marknader är Tyskland och Nederländerna. 42% av alla elassisterade cyklar blev sålda i Tyskland 2014 samt 20% i Nederländerna. Sverige står för ca 2% [5].
21% av alla cyklar i Nederländerna var elassisterade cyklar 2014 [6].
Egen kommentar
BMZ verkar vara ett företag att hålla koll på.
Det verkar som huvudfokus på BMZ satsning är andra tillämpningar är bilar som t ex elassisterade cyklar och energilagring. De gör dock aktiviteter inom bilar, så det är möjligt att det kommer ge sig in i det området mer storskaligt.
30 GWh/år är och 800 miljoner batteripack/år är mycket.
Sven Bauer verkar tycka det är mycket betydelsefullt att Tyskland inte ger upp kampen mot de asiatiska företagen vem ska bygga battericeller i framtiden.
Referenser
[1] EUROPEAN BATTERY ’GIGAFACTORY’ OPENS. EE Times Europe. 17 maj 2016. länk
[2] Official ground-breaking ceremony for Europe‘s largest rechargeable battery production facility. 3 feb 2015. Pressrelease. länk
[3] BMZ celebrates 2 million e-bike batteries produced. 3 feb 2015. Länk
[4] BMZ GMBH BAUT EUROPAS GIGAFACTORY. Pedelecs & E-bikes. länk
[5] EUROPEAN BICYCLE MARKET. Conebi. 2015 edition. länk
[6] Electric bike revolution spinning profits for Dutch firms. The National. 10 jan 2016. länk