VW-koncernen har problem. Audi ingår.
Men Audi har passat på att presentera sina planer för framtiden.
OMEV: Audis planer för fordon med eldrivlina
Audi planerar att ha eldrivlina i alla sina modeller, samt de arbetar med flera teknologier.
Laddhybriden A3 e‑tron Sportback finns redan att köpa. Under augusti månaden var den globala nyregistreringen ca 1300 per månad.
Nästa laddbil är laddhybriden Q7 e‑tron 3.0 TDI quattro [2,3]. Försäljningen startar december 2015 och priset i Tyskland är ca 65 000 EUR. Elräckvidd påstås vara 50 km. Bilen är fyrhjulsdriven.
2018 kommer Audi börja sälja en batterielbil av SUV modell. 2015 på Frankfurt visade de en konceptversion med lång elräckvidd (ca 500 km).
De har också visat upp en framtidsstudie med bränsleceller som de kallar Audi A7 h‑tron quattro. Audi säger att de går gå ”into volume production with fuel cells as soon as the market and the public infrastructure justify this move. [1].
Audi satsar också på 48V-system. De säger att alla Audi modeller förutom e-tron serien kommer ha 48V-system inom 10 år [1].
De kommer också satsa på eldrivna kompressorer.
Inom batteriområdet så har de en modulär strategi som gör att de kan bygga batterisystem i olika storlekar för olika tillämpningar [1].
Audi har också en strategi för laddinfrastruktur.
Från och med 2017 kommer Audis laddhybridmodeller erbjudas med en lösning med trådlös laddning, t ex för hemmagarage. De kallar lösningen AWC (Audi wireless charging).
Audi kommer också ta en aktiv roll för att bygga upp ett snabbladdarnät av CCS -laddare med laddning på upp till 150 kW längs med tyska motorvägar. De kallar initiativet CharIN (Charging Interface Initiative e. V.)
T ex Audi e‑tron quattro concept skulle kunna laddas till 80% på 30 min. Den laddningen räcker för att köra 400 km [1].
Slutligen fortsätter Audis satsning på electrofuels i deras fall att producera metan från vindkraft. De har redan en bilmodell som passar bra med e-gas. Den är A3 Sportback g‑tron och nästa år kommer A4 Avant g‑tron.
Egen kommentar
En naturlig utveckling i förhållande vad Audi har sagt innan.
De satsar på en stor arsenal av teknologier, som ska möjliggöra olika tekniklösningar för olika kundgrupper.
Det som kanske är mest nytt är att de tydligt säger att de ska ha trådlös laddning från och med 2017 som ett alternativ.
Nyheten att de är med och bygger upp ett snabbladdningsnät på 150 kW snabbladdare i Tyskland känns också som en naturlig utveckling.
Jag antar att alla bilar från VW-koncernen kan bli med i den satsningen.
Ska bli intressant om de kör Tesla-modellen dvs att snabbladdningen ingår i inköpspriset av bilen.
Referenser
[1] The ideal solution for every model: Audi pushing electrification. 9 nov 2015. Pressrelease. länk
[2] Audis framtidsstudier provkörda. Miljöfordon Syd. 11 nov 2015. länk
[3] Audi Q7 e-tron 2015 review. Auto express. 10 nov 2015. länk
[4] World Top 10 July 2015. EV Sales spot. länk