Arkiv / Fordon

Utvalda nyheter från Busworld Kortrijk 2015

Creative commons license

Idag får ni några utvalda nyheter från Busworld Kortrijk 2015, som antagligen är den viktigaste mässan för bussar i världen. Jag hade tyvärr ej möjlighet att närvara själv, men jag hade fått hjälp av ett antal läsare som varit på plats.
Vi i OMEV har fokuserat mycket på laddbussar senaste tiden. En del av läsarna undrar varför?
En anledning är att det är väldigt mycket nyheter om laddbussar. Brukar numera på skämt säga att jag ser inte lika många nyheter om ladbilar längre för så fort jag börjar leta så står den en stor laddbuss i vägen och skymmer sikten (Observera att jag överdriver).
Det andra skälet är hur en citybuss används i jämförelse med en personbil. Den finns potential att spara mycket diesel per fordon. En kalkyl för att visa skillnaden:
Volvo V70 och VW Golf är Sveriges mest sålda personbilar. De drar ungefär i medelvärde tillsammans ca 5 liter diesel/100 km. Det är grovt räknat.
En svensk personbil åker ca 1200 mil/år i medel 2014 [1].
En 2-axlig, 12-meters dieselbuss i låggolvsutförande i Sverige åker ca 6000 mil/år och drar i medel ca 42 liter diesel/100 km [2].
Det innebär att en personbil använder ca 600 liter diesel per år och en 12 meter citybuss ungefär 25 000 liter diesel per år.
Skillnad är en faktor 40.
Nu har svenska regeringen bestämt att varje batterielbilsinköp ska stödjas med 40 000 SEK/bil.
Ett sätt räkna är att då borde varje batterielbuss  få 40 ggr mer dvs 1,6 miljoner SEK.
Det är bara en beräkning och den går att diskutera. T ex är de flesta stadsbussar i Sverige inte diesel så batterielbussen skulle antagligen ersätta någon buss som går på biobränsle.
Men storleksordningen är ändå intressant.
Det tredje skälet är att OMEV:s huvudsakliga målgrupp är tänkt att vara de som forskar och utvecklar, med svenska statliga pengar, inom området eldrivlinor för vägfordon .
Sverige är stora på tunga fordon och bussar är en tillämpning där eldrivlinor kommer först. Därför är det extra fokus på bussar med eldrivlinor för oss på OMEV.
Det fjärde skälet är att för laddbilar så är bevakningen i vanlig svensk media riklig numera, men för tunga fordon så är det svårare att få fram nyheter.
Referenser
[1] 12 220 km genomsnittlig körsträcka 2014. Personbil. Trafa. länk
[2] Kunskapssammanställning – EURO VI stadsbussar. Ecotraffic. 2015. länk

Utvalda nyheter från Busworld Kortrijk 2015

skrivet av Magnus Karlström
Busworld Kortrijk (2015) är den största bussmässan i Europa. Busworldmässan görs också andra delar i världen. Busworld ska också spridas till nya delar av världen. Den ska bland annat genomföras i Moskva [3], samt 2017 i Latinamerika.
Busworld Kortrijk är stort, bland annat är 411 företag där varav 67 busstillverkare. Busworlds Managing Director Mieke Glorieux anser att den här mässan är den självklara centrala mötesplatsen för hela världens bussbransch [5].
Nedan får ni en sammanfattning av några nyheter från mässan. Lars Hoffmann (SP) var på plats så han har hjälpt till att tolka nyheterna.
Lars har också tagit bilder på plats. Ni kan se bilderna  här (google presentation).
Volvo Buss visade upp sin nya batterielbuss i 12-metersutförande för serietillverkning [6]. Försäljningen börjar 2016. Enligt Lars Hoffmann så definierade Volvo Buss serietillverkning som ca 100 bussar/år. Ni kan se kort film här från invigningen på Busworld. Mycket av Volvo Buss arbete med med batterielbussen finns på hemsidan electric.volvobuses.com/.
Scania berättade mer om sin Scania Citywide hybridbuss som nu finns för förorts- och kortdistanstrafik i klass II drift inom EU [5]. Den uppfyller EU:s klass II-lagstiftning beträffande förorts- och kortdistanstrafik, och de nya bussarna kan köras på relevanta marknader i hastigheter på upp till 100 km/h [7]. Den kan också köras på 100 procent biodiesel och vätebehandlad vegetabilisk olja (HVO, Hydrotreated Vegetable Oil) [5]. Mer om bussen presenteras på film här.
Scania presenterade också andra bussar,som deras nya Interlink Low Decker, som är tänkt för förorts- och regionaltrafik. Den kan bland annat gå på gas.
Lars tolkade Scania på Busworld som de är mer inne på biobränslen just nu, som t ex biogas, ED95 och biodiesel.
Busworld referade Scanias Urban Löfvenberg att han sa  ”the solution for a commercially viable bus system is more in bio fuels such as bio ethanol, bio diesel and bio gas. “Electricity is a good solution, but we also have to ask ourselves where and how sustainable it is produced.”” [9].
ABB lanserade ett laddsystem för bussar på Busworld. Det är ett automatiserat snabbladdningssystem. Systemet kommer först användas i Luxemburg, där sex elhybridbussar från Volvo ska rulla i bussnätet 2016. Det är ett modulärt system så laddningseffekterna kan vara 150 kW, 300 kW eller 450 kW [10].
BYD kommer bygga en busstillverkningsanläggning i Europa [11]. De visade också upp tre laddbussmodeller. Det var en dubbeldäckare, en midibuss och 18-meters ledbuss [11,12]. Det finns tekniska data i [11]. Dubbeldäckaren ska gå i London först, men BYD tror på en större marknad för dubbeldäckare i europa. Lars Hoffmann hörde också en intressant fakta från BYD. De har en avsättning för förbrukade bussbatterier. De använder dem för yrkesfordon på flygplatser.
MAN satsar på fullhybrider och gasbussar nu, men de tror på nollemissionsbussar senare. Daimler visade upp en ny gasbuss.
Cummins visade upp ett start-stop system för bussar på Busworld [13]. Enligt Cummins kommer systemet finnas i ca 100 bussar under kvartal 4. Det är oklart i vilka bussar de ska sitta i. Bränslebesparingen är enligt Cummins ca 4-7% i stadsbussar [13]. De påstod att det var första gången som start-stopp system används ordentligt i stadsbussar.
Några nyheter var från batteriföretag. Det tyska batteriföretaget AKASOL levererar batterier till åtta ledbussar som VDL tillverkar [14].
Saft och Diettrich Carebus ska leverera batterier till det kinesiska bolaget Yutongs elbussar som ska gå i Europa [15]
Tack Lars Hoffmann för hjälp med bilder och bevakning.
Ha en fin helg!
Referenser
[3] BUSWORLD IS GOING TO MOSCOW. 17 oct 2015. länk
[4] Rekordmässa och prisregn. Bussmagasinet. 15 okt 2015. länk
[5] Busworld – bigger than ever. Scania. 16 okt 2015. länk
[6] Volvos nya elbuss redo för serietillverkning. Volvo Buss 15 okt. länk
[7] Scania på Busworld 2015
Scania Citywide hybridbuss tar sig fram i förorterna. Scania. 15 okt 2015. länk
[8] Ny buss från Scania för regiontrafik. Bussmagasinet. länk
[9] STRIVING FOR A PROTOCOL FOR E-CHARGING SYSTEMS. Busworld. länk
[10] ABB lanserar laddsystem för bussar. Elektronik i Norden. 19 okt 2015. länk
[11] BYD på europeisk offensiv. Bussmagasinet. 17 okt 2015. länk
[12] Busworld 2015 – a milestone show for BYD with three premieres. BYD Pressrealse. länk
[13] Ny teknik stoppar och startar bussmotorn. Bussmagasinet. 22 okt 2015. länk
[14] AKASOL supplying Li-ion battery systems for eight fast-charging electric buses in Cologne. Green Car Congress. 15 okt. länk
[15] SAFT AND DIETRICH CAREBUS GROUP SIGN PARTNERSHIP AGREEMENT TO EQUIP YUTONG’S ELECTRIC BUSES WITH LITHIUM-ION BATTERY. SAFT. SYSTEMS. länk