Arkiv / Fordon

Solaris, Van Hool och VDL

Creative commons license

Solaris
Solaris är ett polskt busstillverkningsbolag.
De är ett relativt ungt företag för de startade 1996.
Solaris säljer både bussar och spårvagnar. 2014 sålde de totalt 1380 spårvagnar och bussar. De största marknaderna för dem är Poland och Tyskland, men de säljer till relativt många länder [1].
De säljer batterielbussar, hybridbussar samt bränslecellsbussar. Solaris har arbetat med pantograflösningar samt induktiv laddning. Totalt fick de ordrar på 36 laddbussar under 2014. De sålde till Tjeckien, Spanien, Tyskland och Sverige (Västerås), samt också till de polska städerna Ostrołęka, Jaworzno och Warsaw.
De sålde också två 18,75 meter långa batterielbussar med bränsleceller som räckviddsförlängare till Hochbahn i Hamburg under 2014.
Under 2015 startade ett test med 4 Solaris Urbino 12 electric med induktiv laddning vid ändhållplatser i Berlin [2].
Under bussmässan Busworld ska Solaris visa upp sin nya Solaris Urbino 12 electric version. Bussen använder den tredje generationens eldrivlina ZF AVE 130, samt ett batteri på 240 kWh. Bussen kan laddas både via kabel och pantograf, som kan användas för att toppa upp när bussen är ute på sin tur. Hannover har redan köpt 3 Solaris Urbino 12 [3,5]. 

Solaris säljer också gasbussar.
Solaris marknadsanalys chef Stefan Baguette har blivit intervjuad av Fraunhofer [4] angående framtiden för bussar.
Han bedömer att Solaris tjänar sina pengar huvudsakligen på 2 till 3 produkter och de är huvudsakligen dieselbussar. Hybrid och batterielbussar kommer enbart vara nischprodukter för Solaris under den närmsta framtiden [4]. Han bedömer att batterielbussar inte är ekonomiska just nu utan de drivs fram av av önskan av bättre miljö, hållbarhet och lägre ljud.
Han anser också att det är svårt att konkurrera med deras europeiska produkter internationellt för att europeiska bussar är relativt dyra [4].
I en längre intervju i Bussmagasinet berättar vice vd Dariusz Michalak om Solaris syn på laddbussar. De anser att först om 2-3 år kommer ordrar på elbussar i större skala.
Enligt Michalak har de sålt ca 50 elbussar än så länge (juni 2015).
Han säger också att de tror på på snabbladdning så att de slipper ha stora batterier som ska räcka under hela dagen [6].
En intressant detalj är att han lyfter fram operatörerna som den grupp som är mest tveksamma till elbussar [6].
Van Hool
Van Hool är ett belgiskt företag, som säljer stadsbussar, linjebussar, men också trailers. De säljer också trådbussar. De säljer främst i Europa, men säljer också bussar till USA. De skriver att de tillverkar ca 1400 bussar per år. De gör bussar i alla möjliga storlekar allt från 25 m dubbelledade till midibussar (ca 8,6 m).
Van Hool har också en sorts bussar som mera ser ut som spårvagnar, se exempel här. De kallar fordonstypen ”trambus”. Bilden visar Malmöexpressen som är dubbelledade seriehybridbussar som går på fordonsgas i Malmö. Malmöexpressen är tänkt att vara mera som ett BRT system. I somras så hade bussarna gått ett år i Malmö [10]. Van Hool har levererat bussarna till Malmö. Nobina är operatör.
Van Hool har också varit aktiv länge inom bränslecellsbussar. De är partner i ett nytt EU Hydrogen Fuel Cell Joint Undertaking projekt där 21 bränslecellsbussar från Van Hool ska användas. Projektet heter 3Emotion Program. Ballard är leverantör av bränslecellssystemen.
Bränslecellsbussarna ska gå i London (UK), Rom (Italien), Rotterdam och Provinsen Sydolland (Nederländerna), Cherbourg (Frankrike) and Flanders (Belgien).
Van Hool har också nyligen sålt två batterielektriska Bustran/BRT-bussen till Hamburg. De ska börja rulla 2016 [12].
De sålde också 33 stycken av sin BRT buss med trådbussfuktion till Genevé 2013 [13].
De har också tagit fram en helektriskbuss som heter A308 Electric bus. De gjorde ett test ihop med Bombardier där de testade trådlös laddning i Brygge (Belgien).
Slutligen så funderar också Van Hool var olika framdrivningsteknologier för bussar fungerar bäst [8].
De anser att:
I stadscentrum = bör det vara nollemissionteknologier
I förorter = bör det vara diesel, gas, bränsleceller, hybrider samt gröna bränslen
Mellan städer = diesel, gas och bränsleceller.
VDL Bus and Coach
VDL Bus and Coach är ett busstillverkningsbolag från Nederländerna. VDL Bus & Coach är en del av industriföretaget VDL Groep. 16% av VDL Groeps omsättning var inom bussar året 2014 [17].
VDL Bus and Coach sålde 1490 bussar 2014. Ca 31% av VDL Bus and Coach omsättning var inom kollektivtrafikbussar året 2014 [17].
VDL Bus and Coach hade en marknadsandel på kollektivtrafikbussar på 6,45% i Västeuropa 2014 [17].
De skriver att de är intresserade av att ta fram bränslecellsbussar. De var en av de fem busstillverkningsbolagen som skrev på en ”letter of understanding” för att sälja 500-1000 bränslecellsbussar under perioden 2017-2020 i Europa [18]. Solaris och van Hool skrev också på.
VDL Bus and Coach säljer en batterielektrisk buss som heter VDL Citea Electric. Den är 12 meter lång och har ett pantografsystem från Siemens. De säljer också en dieselhybridvariant av Citea. De har under 2014 sålt 120 dieselhybrider till den belgiska operatören De Lijn. 
På UITP mässan i somras visade de också upp sin nya 18 meter långa BRT buss  VDL Citea SLFA Electric, som är en batterielektrisk buss. Den har också ett pantografsystem, men laddas också helt fullt under natten [15].
Referenser
[1] Another record year for Solaris Bus & Coach, 5 Feb Solaris länk
[2] Berlin opts for Solaris electric buses. Solaris. 2 juli 2015. länk
[3] New Solaris Urbino 12 electric and new Urbino 12 LE at Busworld 2015. 11 sep 2015. länk
[4]  TECHVIEW REPORT Electric Buses. FRAUNHOFER MOEZ. European Business and Technology Center EBTC. Feb 2015. länk (pdf)
[5] Mer Urbino och nytt koncept från Solaris. 12 sep 2015. Bussmagasinet. länk
[6] Solaris: ”Elektriskt genombrott om några år”. Bussmagasinet. 22 juni 2015. länk
[7] Charge station by induction on the street: Braunschweig. Solalris. Presentation. 5 maj 2015. länk
[8] OSLO Seminar November 5 2014 The BIOGAS Superbus. Van Hool. länk (pdf)
[9] Van Hool wins EU funding for 21 fuel cell buses; powered by Ballard FCvelocity-HD7 modules. Green Car Congress. 29 jan 2015. länk
[10] Ettårsjubileum för MalmöExpressen. Bussmagasinet. 1 juni 2015. länk
[11] Van Hool leads 3Emotion, a European consortium on hydrogen fuel cell buses. Van Hool. 12 feb 2015. länk
[12] Van Hool is set to build 2 electric ’Exqui.City’ tram-buses for Hamburg. Van Hool. 13 feb 2015. länk
[13]  Van Hools superbuss ExquiCity till Geneve. Bussmagasinet. 15 april 2013. länk
[14] Van Hool presents the A308 Electric at Busworld Kortrijk 2013. länk
[15] World premiere: the VDL Citea SLFA Electric. Juni 2015. länk
[16] 5 VDL Citeas Electric for Stadtwerke Münster. April 2015. länk
[17] VDL GROEP Annual Report 2014. länk (pdf)
[18] DL Bus & Coach signs fuel cell contract. VDL. 12 nov 2014. länk