Idag fortsätter vi med temaveckan om busstillverkare och bussar med eldrivlina.
Igår skrev vi om Daimler. Idag blir det om MAN och Iveco. De är två av de stora busstillverkarna i Västeuropa.
I Västeuropa var marknadsandelen för alla sorters bussar (mer än 16 ton) (2013) [1].
1. Daimler 33%
2. Iveco 19%
3. MAN 14%
4. Volvo 10%
5. Scania 5 %
6. Övriga 18%
I absoluta tal var nyregistreringen ca 20 000 st i Västeuropa för året 2013 [1]. Då ingår alla sorters bussar som t ex stadsbussar, intercitybussar, express- och stadsbussar.
Ca 10500 stadsbussar säljs varje år i Europa enligt uppgift från Daimler. Observera att siffran 10500 är för hela Europa inte bara för Västeuropa.
Både Man och Iveco säljer seriehybrider, men de är båda väldigt mycket inne på gasbussar som alternativ.
MAN och Iveco
MAN säljer en seriehybridstadsbuss, som heter MAN Lion’s City Hybrid. För er som inte vana att diskutera olika sorters hybrider, så är det viktigt att förstå att det är inte möjligt att ladda bussen från nätet.
Den använder superkondensatorer istället för batterier. Enligt uppgift på hemsidan så består superkondensatorn av 12 moduler där varje modul har 24 celler. Maxeffekt är 200 kW och den kan max lagra 0,4 kWh.
MAN har b la sålt hybridbussar till Stockholm. De fick en order på 52 stycken hybridbussar förra året till Stockholm. I sitt material påstår MAN att det är möjligt att spara upp till 30% bränsle.
Har försökt hitta material som visar vad MAN gör inom laddbussar, men har inte hittat något som är möjligt att skriva om. Däremot är det väldigt aktiva och satsar mycket på gasbussar.
De är också delvis aktiva när det gäller bränslecellsbussar. I november 2014 skrev de tillsammans med EvoBus (Daimler), Solaris, Van Hool, APTS/VDL på ett ”letter of understanding ” där de lovar att medverka till att mellan 500-1000 bränslecellsbussar ska komma ut på marknaden i Europa mellan 2017 till 2020 [6].
IVECO säljer också mycket gasbussar, men de säljer också seriehybridbussar med batterier. Enligt uppgift från företaget så kommer hälften av alla bussar som de säljer 2015 vara gas- eller hybridbussar. IVECO påstår att gasbussmarknaden i Frankrike är extra bra eftersom GAZ de France installerar gasstationer och låter gaspriset vara relativt lågt [2].
IVECO har testat laddbussar. 2013 visade de upp konceptbussen Ellisup bus. Den bussen använder ändhållplatsladdning [7].
Ellisup var ett projekt med delfinansiering från franska staten. Partners i projektet var French Environment and Energy Management Agency (ADEME), Michelin, RATP (the French state-owned public transport operator), EDF (Électricité de France), the CEA (French Alternative Energies and Atomic Energy Commission), IFP Energies Nouvelles, IFSTTAR (the French Institute of Science and Technology for Transport, Spatial Planning, Development and Networks), ERCTEEL (Commercial and Technical Study and Development center for electric and electronic technologies) and RECUPYL (a company specializing in the innovative recycling of batteries into strategic metals).
Enligt uppgift från Iveco har de fortsatt att testa Ellisup och ska presentera mer resultat i samband med Paris climate change summit under slutet av året [2].
Egen kommentar
Både Iveco och MAN har starkt fokus på gasbussar just nu.
De har valt seriehybridkoncept till skillnad från Volvo och Scania som satsar på parallelhybrider.
MAN är aktiva inom bränslecellsbussar. VW-koncernen har ett avtal om samarbete med Ballard. De skulle kunna finnas någon kopplingen eftersom Ballard oockså säljer bränslecellsstackar till bussar.
IVECO har börjat testa laddbussar med ändhållplatsladdning. Det är enbart ett demoprojekt, men det tyder ändå på vilken riktning de tänker sig.
Referenser
[1] Consolidated Registrations – By Manufacturer. ACEA. 2013. länk
[2] UITP 2015 – Milan. Bus and Coach. 18 juni 2015. länk
[3] MAN Lion’s City Hybrid. länk
[4] Lion´s City Hybrid Till framtiden med ny kraft. Neoplan Sverige. länk
[5] MAN receives an order from Sweden for 181 buses. VW. Mars 2014. länk
[6] Letter of Understanding On the Development and Market Introduction of Fuel Cell buses. 2014. länk
[7] Ellisup: An innovative concept for tomorrow’s public transport sector. länk