Idag får ni första delen av en temavecka om vad olika internationella busstillverkare har för planer för hybrider, bränslecells-, laddhybrid- och batterielbussar. Det första avsnittet handlar om vad Daimler har sagt.
Några intressanta allmänna rapporter om utvecklingen är [1-5], speciellt [3] och [5] som är analyser av den globala marknadsutvecklingen av hybrid och laddbussar. Personligen tyckte jag att rapporten från Caltech [4] om kopplingen mellan elnätet, laddning och elbussar var intressant.
Sveriges Bussföretag anordnade nyligen en studieresa om elbussar.Bussmagasinet skriver precis nu en reportageserie från resan. Den första delen är en intervju med Volvo Bussars vd Håkan Agnevall [6]. Han sa att ”Det är det största teknologiskiftet i bussindustrin i mannaminne” angående elbussar [6].
Bussmagasinet skriver också om att Volvo buss har fått en order på 25 laddhybridbussar från Lothian Buses, som ägs av staden Edinburgh [7]. Ordern är värd 12 miljoner pund (152 miljoner SEK) [8].
Ett argument för hybrid och laddbussar är mindre buller. Ni som vill lyssna på en diskussion om vad mindre buller kan betyda kan lyssna på OMEV:s podd här, som vi publicerade förra fredagen. Forskaren Patrik Höstmad och Leif Magnusson (Kollektivtrafikmyndigheten, Västra Götlandsregionen) diskuterar med Martin Borgqvist från OMEV:s redaktion. Samtalet är på ca 40 minuter och handlar mycket om hur buller kan komma in i upphandling av stadsbussar.
Referenser
[1] Green Fleet Technology Study for Public Transport’. CENEX. 2015. länk
[2] Preparing a low CO2 technology roadmap for buses [3/7/2013]. Ricardo. 2013. länk
[3] TECHVIEW REPORT Electric Buses. FRAUNHOFER MOEZ. European Business and Technology Center EBTC. Feb 2015. länk (pdf)
[4] Electric Truck & Bus Grid Integration Opportunities, Challenges & Recommendations. Caltech. Sep 2015. länk (pdf)
[5] Strategic Analysis of Global Hybrid and Electric Heavy-Duty Transit Bus Market Mr. Chandramowli Kailasam, Industry Analyst Global Commercial Vehicles Team, Frost & Sullivan. länk (pdf)
[6] ”Största teknologiskiftet i bussindustrin i mannaminne”. Bussmagasinet. 4 okt 2015. länk
[7] Skotsk stororder på laddhybrider från Volvo. Bussmagasinet. 3 okt. länk
[8] Lothian confirms electric-hybrid order. Route one. 3 okt. länk
Daimler och deras åsikt om stadsbussutvecklingen
Daimler Buses, där bland andra Setra och Mercedes-Benz Bussar ingår, har störst marknadsandel av bussar i Västeuropa. 2013 hade Daimler buses ca 1/3 av marknaden av alla dieselbussar i Europa [3].
Daimler Buses ingår i en grupp av europeiska busstillverkare som ingår i stora multinationella företag. De är Volvo, Scania, Iveco, MAN and Daimler. De har stora finansiella muskler och kan satsa mycket på att expandera marknaden utanför Europa [3].
Den gruppen kan jämföras med den stora gruppen av mindre busstillverkare i Europa. De företagen är oftast familjeägda. Företag från den gruppen är t ex Van Hool, Solaris, Optare and Cobus Industries [3]. De kan ofta satsa mer fritt och flera av dem har utvecklat egna hybrid och elbussar.
Men de mindre busstillverkarna står inför en tuff utmaning. Efterfrågan av bussar i Västeuropa har minskat något de senaste åren samt vinstmarginaler har också sjunkit som medelvärde [3].
På grund av den trenden har många tillverkare flyttat tillverkning från dyrare tillverkningsländer i Västeuropa till billigare länder som t ex Poland och Turkiet.
Det finns en uppfattning att den europeiska bussmarknaden kommer att konsolideras den närmsta tiden. De mindre busstillverkare kan få det tufft för de har svårare att ha de finansiella musklarna att flytta produktion samt klara efterfrågedalar.
Daimler Bus har en stor marknadsandel i Europa och deras åsikt vad de kommer satsa på är givetvis intressant.
Daimler satsar mycket företagsstrategisk på tillväxtmarknader som t ex Indien [9,12].
De anser att eldrift ” is not able to replace the diesel engine” ännu för bussar [9]. Argumenten mot eldrift är sämre räckvidd, sämre passengerkapacitet och höga kostnader. De anser också att luftkonditioneringen i elbussar är en stor utmaning.
De kommer dock utvecklar en batterielbuss på en modulär plattform. Bussen heter E-CELL. De kommer också erbjuda en bränslecellsbuss som heter F-Cell. Daimler bus skriver i sin pressrelease att både teknologierna kommer erbjudas på marknaden innan 2020.
I en intervju säger Daimler Buses VD att de från och med 2018 kommer börja sälja en batterielbuss. Bränslecellsbussen kommer efter elbussen i lansering [10]. Han är är också mer positiv om stadsbussar med eldrift på sikt. Han säger att 70% av försäljningen stadsbussar i Europa kommer ha eldrift 2030. Jag tolkar det som han menar både bränslecellsbussar och batterielbussar. Daimler har en tradition att kalla bränslecellsdrift också för eldrift.
På kort sikt väljer Daimler att fokusera på att förbättra dieselbussar. De skriver också att de är skeptiska till dieselfullhybrider med laddkapacitet. De är tveksamma till att de går att räkna hem.
De väljer att satsa på ”compact hybrid”. Jag tolkar att de väljer att satsa på en sorts mildhybrider för stadsbussar.
Daimler har också valt att satsa på gasbussar för stadsbussar Europa. De valde att lyfta fram sin nya bussmodell Citaro NGT med en M936G gasmotor inför bussmässan Busworld som är snart.
Det är en förändring. Daimler buses har tidigare varit skeptisk till att gasbussar är en bra väg framåt [10].
Den nya bussen Citaro NGT drar 20% mindre bränsle i jämförelse med tidigare generation gasbussar. Daimler har förbättrat motorn, men också arbetat med lättare konstruktion [10]. De har också förbättrat räckvidd på 27% [10].
Bussen behöver ingen partikelfilter eller SCR teknologi för att klara emissionsmål. Samt Daimler anser att bullernivån är ca 4dB(A) lägre än för en dieselbuss [10].
Daimler sa att ungefär 1000 av de 10500 stadsbussar som säljs varje år i Europa är gasbussar. Daimler tror att gasbussmarknaden kommer att växa i Europa.
Trots att Daimler satsar på gasbussar så är de själva skeptiska att Total-Cost-of-ownership för gasbussar kommer vara billigare än för dieselbussar i Europa. Det beror dock på vilken skattepolitik olika länder har [10].
Egen kommentar
Det låter som Daimler tror att bussar med eldrift kommer, men att det blir en ordentlig fråga 2020+.
De skriver också att de tror på elbussar med mindre batterier. Jag tolkar det som de inte tror så mycket på nattladdning.
Daimler har en lång tradition av att satsa på bränslecellsbussar. Nu skriver de att F-cell kommer någon gång 2018+.
Jag undrar också varför de valt att satsa på gasbussar igen. Det skulle vara kul att höra mer argument. Jag antar att det kommer mer artiklar under Busworld.
Jag har läst många artiklar om Daimler Buses de senaste dagarna. En känsla är att de är väldigt fokuserade på att bli väl positionerade att ta marknadsandelar i tillväxtländerna, så de inte har tid att fokusera för mycket på alternativa drivlinor och bränslen. Det är dock en spekulation.
Referenser
[9] On course for the future: the drive systems of tomorrow from Daimler Buses. Daimler 24 april 2015. länk
[10] Mercedes-Benz takes gas route with Citaro NGT. 9 sep 2015. Bus&Coach. länk
[11] 2018 stellen wir den ersten Elektrobus vor“, Stuttgarter nachrichten. 7 sep 2015. länk
[12] Business development confirms strategic orientation of Daimler Buses. Automotiveworld. 3 sep 2015. länk