Arkiv / Fordon

Volvo visar elbuss, Berlin och trådlös laddning, Proterra kör långt, BYD vinnare av stor upphandling

Creative commons license

Volvo visar upp sin helelektriska buss på Busworld

Volvo Buss kommer  snart visa upp sin helelektriska buss Volvo 7900 Electric, som är Volvos första massproducerade buss som drivs enbart på el.
Batteriet laddas på 6 min. Det ger en räckvidd på ca 10 km. Volvo 7900 finns tillgänglig i 12 m design.
Visningen sker på Busworld exhibition i Kortrijk, Belgien, i oktober.
[1] Busworld Kortrijk: Unveiling of Volvo Dynamic Steering and the Volvo 7900 Electric. Volvo Bus pressrelease. 7 sep 2015. länk
 

Proterras elbuss kört 416 km på en laddning under test

Proterras elbuss Catalyst XR (extended range) åkte 416 km på en uppladdning under ett test på Michelin’s Laurens Proving Grounds (LPG). Catalyst XR konfiguration använder 8 NMC Li-jon-pack på tillsammans 257 kWh. Medelhastigheten under testet var 48 km/h och medelförbrukningen 0,5 kWh/km.
Om ni vill se video om testet så finns en här.
[2] Proterra extended range electric bus delivers 258 miles on one charge of 257 kWh pack. Green Car Congress. 3 sep 2015. länk

BYD blev utvalda för möjlig elbussupphandling i Washington State

Kinesiska företaget BYD vann 10 av 12 kategorier för inköp av elbussar i en förberedelse för bussupphandlingar i delstaten Washington.
Upphandlingen kan leda till ordrar på upp till 800 bussar.
De vann b la i kategorin elbuss med trådlös laddning. De använder WAVE wireless laddteknik.
[3] BYD Motors Wins America’s Largest Electric Bus OrderElectric Bus leader wins 10 of 12 vehicle categories in 800 bus RFP. 4 sep 2015. länk

Berlin trådlös laddning för elbussar

31 augusti började ett försök med elbussar laddade med trådlös teknik (Primove) i Berlin. De laddar trådlöst (200 kW) vid ändhållplatserna.
Bussarna är fyra Solaris Urbino 12. Batterierna är på 90 kwh.
Bussturen är på 6,1 km lång.
De laddar också konduktivt på natten.
Om ni vill ha mer teknisk data så finns en hel del i artikel [4] längst ner på sidan.
[4] Berlin, The First Capital City with a Wirelessly-Charged E-bus Line. Digital Journal. länk