Idag får ni en sammanställning av ett antal internationella nyheter om bussar med eldrivlina.
Men först lite siffror om stadsbussmarknaden 2020 [1]. Gissningarna är från företaget Frost&Sullivan [1].
Marknadsanalys för stadsbussar 2020
Uppdelningen på olika marknader
Nordamerika – 2 % av stadsbussmarknaden 2020 (räknat i antal samt enbart tunga bussar)
Europa – 5%
Kina – 26%
Indien – 15%
Latinamerika – 21%
Ryssland – 9%
Resten av världen – 22%
El & Hybridandel för stadsbussar 2020
Frost & Sullivan gissar också hybrid och eldriftsandel för året 2020.
Hybridbussar ca 27 000 HEV bussar/år
Elbussar ca 13 000 EV bussar/år.
I Kina och Europa är andelen HEV+EV betydligt större än i andra delar av världen.
[1] Strategic Analysis of Global Hybrid and Electric Heavy Duty Transit Bus Market. Frost & Sullivan. 2014. länk
En order på 12 batterielbussar från Bollore Bluebus
12-meter bussarna har en elräckvidd på 180 km. Bussar kommer börja användas sent 2015 eller i början av 2016.
Regionen har satt av 40 miljoner EUR (380 miljoner SEK) att köpa laddelbussar för.
Bolloré ligger också bakom elbildelningssystemet Autolib i Paris, samt tillverkar sina egna batterier.
[2] Ile-de-France : la RATP va tester des bus électriques commandés à Bolloré. leparisien.fr. 10 dec 2014. länk
North America’s hybrid bus revolution
BAE systems har b la varit hybridsystemleverantör till Alexander Dennis, Iveco, Gillig, Nova Bus och New Flyer.
Tidningen finns att läsa elektroniskt här.
BYD:s elbuss för regiontrafik
Enligt BYD ska den ha en elräckvidd på mer än 300 km om den åker i motorväggsfart.
Antal passagere är 47 stycken.
Batteriet är på 365 kWh och ska enligt uppgift gå att snabbladda på ca 2 timmar om en 200 kW laddare används.
BYD ska också lansera två andra regionbussmodeller med batteridrift det här året.
Modellen C10 ska ha 57 plats för 57 passagerare.
Modellen C6 ska ha plats för 21 passagerare.
[3] BYD unveils battery-electric over-the-road coach bus; two more models to launch this year. Green Car Congress. länk
Amerikanska FTA satsar $55M på 10 projekt om bussar med eldrivlina
Bussprojekten handlar om bränslecellsbussar, batteribussar och fullhybridbussar.
Listan på projekt finns här.
Bussföretaget Proterra fick många av projekten om batterielbussar.
Bränslecellsbussarna kommer bli byggda tillsammans av Ballard Power Systems, BAE Systems och ElDorado National.
[4] U.S. Department of Transportation Announces $55 Million in Grants To Put More Zero-Emission Buses Into Service Across America. FTA. 5 feb 2015. länk
Fuel Cell Buses in U.S. Transit Fleets: Current Status 2014
Testdatan är från perioden augusti 2013 till juli 2014. Bränslecellsbussarna har under den perioden tillsammans rullat 85000 timmar samt åkt ca 1,6 miljoner km.
NREl bedömer att bränslecellsbussar inte är fullt kommersiella än. NREL bedömning är att de har TRL 7, dvs att bussarna lämpar sig för fullskalevalidation i riktig miljö.
Kapitalkostnaden och den operativa kostnaden är fortfarande för stor i jämförelse med dieselbussar.
[5] Fuel Cell Buses in U.S. Transit Fleets: Current Status 2014. NREL. 2014. länk
Bussprojekt på 1100 miljoner SEK i Malaysia
Projektet är ett samarbete mellan Australien och Malaysia. Från Malaysia är Malaysia Automotive Institute (MAI) och ett okänt malaysiskt företag med. Projektet syftar till att utveckla och testa elbussar i Malaysia.
[6] Bustech secures Malaysian electric bus project. 4 dec 2014. Man Monthly. länk
Ashok Leyland Optare Versa EV
Bussen är utvecklad av brittiska Optare, som är ett bolag som Ashok Leyland äger.
Batterielbussen kommer vara möjlig att få i längderna 9,7m, 10,4m, 11,1m samt 11,8m.
[7] Ashok Leyland unveils its first zero emission, electric bus – Optare Versa EV – in India. 16 jan. Ashok Leyland. länk
Hino Motors och Toyota testar bränslecellsbuss i Tokyo
Bussen testas i Toyota Ecoful Town.
[8] HINO HELPS DEVELOP FUEL CELL BUS. Hino. 28 jan 2015. länk
Van Hool fick finansiering för 21 bränslecellsbussar
Bränsleceller kommer från Ballard. Systemet från Ballard heter FCvelocity-HD7.
Van Hool har redan byggt 27 bränslecellsbussar som rullar just nu.
Van Hool var en av de fem busstillverkarna som skrev på ett Letter of Understanding 12 nov 2014 om att de tillsammans ska leverera 500-1000 bränslecellsbussar i Europa fram till 2020.
De fem tillverkarna var Daimler Buses (EvoBus), MAN, Solaris, Van Hool och VDL Bus & Coach.
Letter of Understanding finns här.
[9] Van Hool wins EU funding for 21 fuel cell buses; powered by Ballard FCvelocity-HD7 modules. Green Car Congres. 29 jan 2015. länk
Taiwan har ett mål på 10000 batterielbussar
Företaget RAC Electric Vehicles från Taiwan planerar att ta 25% av elbussmarknaden i Taiwan nästa år och sälja 108 stycken elbussar.
Rac Electric Vehicles planerar bygga ut för att ha en kapacitet att tillverka 400-500 elbussar nästa år.
Det finns ca 35 större elbussar och 45 mellanstora elbussar i Taiwan i dagsläget.
REC Electric Vehicles planerar att börja sälja utomlands.
[10] RAC Electric Vehicles Inc revs up on government’s electric transport policy. Taipai News 18 dec 2014. länk