Arkiv / Fordon

IAA lastbilar

Creative commons license

Idag är fokus på nyheter om lastbilar från den stora mässan för kommersiella fordonIAA 2014. Det är fjärde delen av bevakningen från IAA 2014.

Del 2 av bevakningen handlade mest om lastbilar för den artikeln handlade om lastbilstillverkarnas samlade åsikt inför en möjlig EU CO2 lagstiftning för lastbilar.

Lastbilar är mer och mer intressanta att bevaka. Ni bör komma ihåg några saker om tunga fordon.

1. Lastbilar är inte stora personbilar. Det finns radikala skillnader mellan personbilar och tunga fordon. Läs mer.

2. Europa kommer bli den mest konkurrensutsatta regionala marknaden för medeltunga lastbilar och bussar med hybrid- eller eldrift enligt studie av Frost & Sullivan (F&S). Läs mer här.

3. ”Move over automobiles. The age of trucks is here”. IEA har i sin World Energy Outlook 2013 gjort en analys av oljeanvändning. Personbilar kommer använda 22 miljoner fat olja/dag 2035 och tunga fordon kommer använda 19 miljoner fat/dag 2035. Den tunga sidan ökar sin oljeanvändning mycket snabbare. Det här ökar statsmakternas insatser att införa lagstiftning och styrmedel för att hålla nere ökningen. Läs mer om IEA:s analys här. Tiden när tunga fordons energianvändning är en liten stapel bredvid personbilarnas kommer med god sannolikhet vara över i ett globalt perspektiv.

4. Det sker en strukturomvandling i industrin. Antagligen kommer det finnas ett fåtal globala företag som säljer lastbilar. Det finns mycket som tyder på att europeiska företag kommer vara dominerande. Det är en skillnad från personbilssektorn. Där är konkurrensen från japanska, amerikanska och koreanska företag mycket mer jämn. Jag skrev om strukturomvandlingen i del 1 från IAA.

Sverige är väldigt speciellt land i den här utvecklingen eftersom vi har två teknikledande företag i sektorn. Det finns inte så många andra länder med ca 10 miljoner invånare som kan påverka utvecklingen som vi.

Lastbilsnyheter från IAA 2014

Intervju med Dongfeng

På IAA 2014 blev Dongfeng:s vd Huang Gang intervjuad om framtiden [1].

Dongfeng är Kinas största tillverkare av tunga fordon. Han hävdar att deras erfarenhet av att bygga tunga fordon i 44 år och deras förmåga att balansera pris mot teknik har gjort att de säljer bäst i Kina numera.

Han berättar också om sin åsikt om joint venture-bolaget med Volvo. De har haft samtal i tio år. Dongfeng har också haft en samarbete med Nissan Diesel, numera en del av Volvo, sen 2003.

Dongfeng Commercial Vehicles (DFCV) heter Joint Venture bolaget, som Volvo äger 45% av. Bolaget blev godkänt av kinesiska myndigheter januari 2014 [2].

VD:n ser långsiktigt på samarbetet och tror inte Dongfeng kommer konkurrera på den europeiska marknaden på minst tio år.

De visade upp sin dragbil New Dongfeng KX på IAA 2014. Här finns en 1 minuters film som visar dragbilen utifrån.

Dongfeng betyder tydligen ”vinden som kommer från öster”. Det är nog ett bra namn.

[1] Dongfeng Europa ist das Ziel. Eurotransport. 26 sep 2014. länk

[2] Chinese authority approves joint venture between the Volvo Group and Dongfeng Motor Group. Volvo Pressrelease. 22 jan 2014. länk

Hyundai tar med lastbil till Europa?

Hyundai ska börja konkurrera i Europa i segmentet lätta lastbilar. De visade upp skåpbilen H350 på IAA 2014 [3].

Marknaden för lätta lastbilar växer [5].  Det är en intressant marknad. Urbanisering och e-handel ökar behovet av lätta transporter i städerna [5,6]. Hyundai har nog räknat innan de vågade satsa på den europeiska marknaden. De gör nog företag som VW och Ford lite oroliga.

Men Hyundai passade också på att visa upp en tung lastbil på mässan. Bilen heter Xcient och kommer inte säljas i Europa [4].

Men man undrar lite varför de tar med en lastbil till Europa?

Jag fortsätter imorgon med mer lastbilsnyheter.

[3] Hyundai Motor stages world premiere of H350. 24 sep 2014. länk

[4] Hyundai med lastebil i Europa. AT.No. 30 sep 2014.  länk

[5]  Urban delivery 2020plus: zero emissions, zero noise. Dr Eckhard Scholz (Member of the Board of Management, Volkswagen Commercial Vehicles). länk

[6] Challenges on the global light commercial vehicle markets. Bernhard Mattes (Chairman of the Management Board, Ford-Werke GmbH). länk