Festen har startat. Pressdagarna på 65th IAA Commercial Vehicles har startat [1].
Kalaset är för alla som lever och tänker på tunga och lätta arbetsfordon.
2066 utställarorganisationer, 82 presskonferenser och väldigt många människor ska prata teknik, trender och politik.
I år vill värden VDA att diskussionerna ska vara om koldioxidlagstiftning för tunga fordon i EU, att fordonen är online samt tillväxten av lätta arbetsfordon [1].
Tänkte enbart skriva om IAA den här veckan. Det första utskicket blir en överblick hur den globala lastbilsbranschen utvecklas.
Men först några relevanta frågor.
Källor
[1] IAA Commercial Vehicles is ready to open – with 322 world premieres. 19 sep 2014. VDA. länk
10 frågor till IAA 2014
Truck and Business har ett antal frågor med sig till IAA [2].
1. Vad är egentligen kostnaden för Euro 6 nu när dammet har lagt sig?
2. Det finns inte så många nya lastbilsmodeller. Vad kommer fånga premiumköpare? Kan I-Shift dual clutch från Volvo Trucks locka.
3. Hur kommer den senaste lastbilsmodell från världens största tillverkare (Dongfeng) vara i jämförelse med de europeiska modellerna?
4. Koreanska Hyundai planerar en storskalig offensiv i Västeuropa? Hur kommer den se ut.
5. Kan Renault imponera med sin prototype Optifuel Lab 2.
6. Vem kan leverera Euro 6 motorer utan EGR efter Iveco och Scania?
7. Vilka tillverkare kommer ha gasmotorer för CNG eller LNG?
8. Hur fungerar andrahandsmarknaden efter EURO 6?
9. Vem kommer berätta om underhållskostnaderna för EURO 6?
10. Är autonoma lastbilar en möjlighet eller risk för lastbilsbranschen.
Bra frågor. Återkommer till dom i slutet av veckan.
[2] 10 questions à se poser avant l’IAA. Truck and Business. länk
Trender i lastbilsbranschen
Innan sommaren började arrangerade VDA en konferens inför IAA med VD:ar från de olika lastbilsföretagen [3]. Det finns en del intressant i deras presentationer.
Men tänker bara summera presentationen om A.T. Kearney GmbH:s och VDA:s studie om utvecklingen av lastbilsbranschen [4].
Marknadstillväxten är ca 5%/år
Lastbilsmarknaden (alla som väger mer än 6 ton) kommer globalt växa med ca 4,8%/år till 2020.
2010 blev 1,7 miljoner tunga lastbilar (mer än 16 ton) sålda.
2020 kommer 2,3 miljoner tunga lastbilar bli sålda.
Kina är den största marknaden i antal fordon
Globalt kommer 3,65 miljoner HD (Heavy Duty)+MD (Medium Duty) fordon säljas 2020.
1,375 miljoner av dem kommer säljas i Kina 2020.
0,967 miljoner/år kommer vara tunga lastbilar 2020 i Kina.
Det kan jämföras med en försäljning på 0,254 miljoner tunga lastbilar/år i Västeuropa 2020.
Men den största tillväxten är i Indien. 10%/år är tillväxttakten mellan 2013 till 2020.
Skillnad i accepterad TCO (Total-Cost of Ownership) mellan TRIAD och ICKE-TRIAD länder
TRIAD områdena är Europa, USA och Japan.
Kunderna i TRIAD länderna accepterar en medel-TCO på ca 70 000 €/år för en fjärrtransportbil. Då står bränslekostnaderna för ca 50%.
Kunderna i övriga länderna kommer i medel acceptera en TCO på ca 47 000 €/år för fjärrtransporter.
Det innebär en stor skillnad på vilka modeller som kan säljas i de två delarna av världen.
I de olika världsdelar dominerar olika företag
% nedan räknat som antal lastbilar (all lastbilar som är tyngre än 6 ton). Jag har bara inkluderat de största (se sid 8 i presentationen för mer info).
I Kina dominera kinesiska företag (2013) – 22% Dongfeng, 16% FAW, 15% CNHTC (Sinotruk).
I Indien dominera indiska företag – 57% Tata, 20% ASHOK LEYLAND, 12% EICHER.
Men både kinesiska och indiska företag har ofta samarbeten med europeiska företag.
I USA är marknadsdelarna för 2013 – 32% DAIMLER, 19% PACCAR, 16% NAVISTAR, 14% Ford, 10% Volvo.
I Västeuropa är marknadsdelarna 2013: 24% Daimler, 27% VW (MAN+Scania ingår), 21% Volvo.
2030 har industristrukturen förändrats
Enligt A.T. Kearney kommer följande ha hänt till 2030.
Det kommer finnas:
* 6-8 global tillverkare av tunga fordon. 2-4 kommer vara indiska/kinesiska. De övriga kommer vara Daimler, Volvo, VW och Paccar.
* De största globala tillverkarna kommer tillverka ca 400 000 lastbilar/år. För att kunna konkurrera behöver de globala företagen tillverka ca 250 000/år.
* Antal övriga nationella och regionala tillverkare kommer minska globalt.
* I Indien och Kina kommer de nationella tillverkarna fortsätta att dominera.
* Alla de stora tillverkarna har en del av sin affär i off-highway arbetsfordon.
Egen kommentar
Nu är en möjlig karta uppritad för vad som är på gång.
Den globala industristruktur för tunga fordon håller på att förändras mycket.
A.T. Kearney påstår också att affärsmodellerna för tunga fordon är under stark förändring.
I morgon börjar fokusering på några fordonsnyheter från mässan.
Källor
[3] International Press Workshop 2014. 26 juni 2014. länk
[4] Global Truck Study 2014. Dr Götz O. Klink (Partner, A.T. Kearney GmbH). länk (pdf)
[5] The World’s Truck Manufacturers 17th Edition (2014). Automotive World.