Arkiv / Fordon

Elbussnyheter

Creative commons license

I Karlstad kommer tre linjer i centrala Karlstad använda sig av batterielbussar från och med i höst [1].

Tre elbussar kommer köpas in, men vilken leverantör som blir aktuell är inte klart [1].

Bussarna är inte fullstora utan av mindre sort.

De kommer börja med konduktiv laddning, men är intresserade av induktiv laddning på sikt [1].

Det är Förenade Buss i Värmland som kommer köpa in och svara för underhållet av batterielbussarna [1].

Källa

[1] Busslinjer i Karlstad blir elektriska. Bussmagasinet. 20 maj. länk

Toshiba testar elbuss i Tokyo

Toshiba testade elbussar längs med i busslinje i Tokyo under perioden 1 februari till 14 mars 2014 [2].

Toshiba’s SCiB™ batteri användes under testet.

Busssträckan var 17 km och bussen snabbladdades.

Tyvärr hittade jag inte mer info om projektet, men ska leta vidare.

[2] Toshiba’s Electric Bus demonstration experiment in Tokyo. 9 mars 2014. länk

Bolloré testar batterielbuss i Kamerum

Det franska bolaget Bolloré har installerat en laddelbusslinje på Yaoundé Universitet i Kamerun.

Installationen var den 5 maj 2014.

Busslinjen kommer vara i drift 6 dagar i veckan och kommer användas på campusområdet där mer än 30 000 studenter och anställda kan åka busslinjen.

[3] Bluebus Bolloré Cameroon:Bolloré Africa Logistics inaugurates all-electric buses. 7 maj 2014. länk

Batterielbuss testas i Manitoba i Kanada

En elbuss har testats i staden Winnipeg, Manitoba i Kanada. Batterielbussen har snabbladdats uppifrån [4].

Bussen används för att köra de anställda på Manitoba Hydro fram och tillbaka till innerstaden.

I projektet har de vintertestat bussen. Det finns en film om projektet här.

Elräckvidden är 75 km på höst och vår och ca 50 km på vintern och sommaren. Bussturen är på ca 20 km och det tar ca 4 minuter att ladda upp lika mycket energi som den sträckan.

Fyra nya bussar ska inkluderas i testet på sikt [4]. Bussarna är byggda av New Flyer. som har sitt huvudkontor i Winnipeg, Manitoba.

Partners är Manitoba, Mitsubishi Heavy Industries (MHI), New Flyer Industries, Manitoba Hydro och Red River College.

[4] IN-SERVICE DEMONSTRATION SHOWCASES ALL-ELECTRIC BUS– – –
Manitoba’s New Electric Bus, Charging System will Revolutionize Clean-energy Public Transportation Systems: Minister Struthers. 2 maj 2014. länk

Mitsubishi Heavy Industries två batterielbussar

Mitsubishi Heavy Industries har levererat två batterielbussar till staden Kitakyushu i Japan.

Bussarna använder Mitsubishi Heavy Industries egna li-jon batterier. Batteriepacket har en kapacitet på 93,24 kWh och använder en state of charge fönster på 10-90%.

Bussen har en elräckvidd på 80 km och en topphastighet på 85 km/h. Antal passagerare är max 72 personer.

Från och med oktober kommer bussarna laddas med solenergi.

[5] MHI to supply 2 electric buses featuring MLIX Li-ion batteries for Kitakyushu City. 17 feb 2014. Green Car Congress. länk