Arkiv / Fordon

Walmarts konceptdragbil

Creative commons license

”Move over automobiles. The age of trucks is here” skrev IEA i sin World Energy Outlook 2013. Tunga fordons oljeanvändning ökar snabbare globalt än personbilarnas.
Den gigantiska detaljhandelskedjan Walmart äger många lastbilar själva. De har en flotta på 6500 distributionslastbilar, 55000 trailers och har 7000 egna förare. De har målet att från 2005 fördubbla transporteffektiviteten till 2015.
Walmart har också medverkat att ta fram en konceptdragbil, som inte är tänkt att byggas, men gjord för att testa nya teknologier [3]. Konceptdragbilen The Walmart Advanced Vehicle Experience eller WAVE.
Konceptbilen är gjord tillsammans med PeterbiltCapstone Turbine, och Great Dane Trailer
Det finns en kort film om WAVE här länk  (ca 1 min, youtube).
Konceptdragbilen har bättre aerodynamik, mikroturbin, hybridsystem samt en trailer som innehåller mycket kolfiber.
Aerodynamik
Dragbilen är byggd tillsammans med Peterbilt. Den nya formen av dragbilen förbättrar aerodynamiken med 20% i jämförelse med Walmarts nuvarande flotta av Peterbilt Model 386.
20% bättre aerodynamik ger, enligt uppgift fråm Peterbilt, 10% bättre bränsleekonomi [3]
Mikroturbin
WAVE använder en mikroturbin, som är byggd av Capstone Turbine.
Mikroturbinen kan använda naturgas och andra bränslen.
Mikroturbinen använder ”air bearing” och luftkylning. Systemet behöver därför inte mycket smörjmedel.
Hybridystem
WAVE’s använder ett hybridsystem där systemet kan ha tre olika drivfall. Ett där dragbilen enbart använder batteridrift, ett driftfall med hybriddrift och ett ladddriftfall.
Trailer med kolfiber
Trailern består delvis av kolfiberförstärkt plast. Sidoväggarna är en 16 meter lång del av kolfiberförstärkt plast. På grund av alla lättviktsmaterial så väger trailern 1,8 ton mindre än en jämförbar trailer.  Trailern är byggd av Great Dane Trailer.
Egen kommentar
Mycket av de tekniska lösningar är väl inte nya. Det tar nog ett tag innan de kan användas i stor skala.
Det mest intressanta med nyheten är att Walmart driver processen själva.
Kommer andra giganter inom detaljhandeln också beställa nya designade lastbilar.
Vad sägs om IKEA?
För övrigt så kommer 2035 personbilar (22 miljoner fat/dag) och tunga fordon (19 miljoner fat/dag) använda ungefär lika mycket olja enligt IEA.
Det är ganska obegripligt att så stor del av av de politiska utspelen och nyheterna handlar om personbilar.
Källor
[1] Notes from the Milestone Meeting. Wal-Marts. 20 feb 2014. länk
[2] A Fuel-Efficient Big Rig From Walmart That Looks Like a Smushed Corvette. 14 mars 2014. Wired. länk
[3] Wal-Mart Says This Is The Delivery Truck Of The Future. Business Insider. 28 mars 2014. länk