Arkiv / Fordon

BYD:s ordrar på 1200 + 600 e-bussar i Kina

Creative commons license

Drömmar om det nya lockar och driver.
Kinesiska BYD står för ”Build Your Dreams”. Företaget försöker symbolisera drömmen om en bättre värld.  Det nya är solceller och elbilar, men också ett kinesisk företag som vill exportera och konkurrera. Ägaren och grundaren Chuanfu Wang är en symbol av den kinesiska privata drömmen om entreprenörskap, rikedom och möjligheter. Härfinns en tre minuters film om hur Chuanfu Wang vill bli uppfattad.

Drömmen om BYD:s gyllene framtid är skyddad av Warren Buffett, som kanske är den mest kända investeraren i världen. Buffett är känd för att vara en långsiktig investerare som hittar framtida guldkorn.
Buffetts företag Berkshire Hathaway investerade i BYD 2008. Buffett fortsätter att tro på BYD och gillar Wang. Ett känt citat från Buffett är ”.. I am betting on the man” med hänvisning till Wangs förmåga. När aktiekursen virvlar, så hänvisar många till Buffetts bevisade visdom.
BYD blev bildat av Wang som ett batteribolag. BYD har b la köpt ett bilbolag. Numera är BYD omsättningsmässigt mest ett bilbolag och ett bolag som bygger handverktyg. De försöker också sälja solceller. Bildelen var 51% av omsättningen för BYD 2012. De säljer ca 500 000 bilar/år med förbränningsmotorer.
BYD pratar mycket elbil, men de säljer nästan inga. De ville börja sälja elbilar till USA redan 2010. Ett känt skratt, som beskriver många i bildindustrin åsikt om BYD:s tidiga elbilar, är Elon Musks intervju i Bloombergs tv-intervju.
Men BYD har valt en ny strategi. De har valt att på kort sikt satsa på batterielbussar och eltaxi. BYD åker runt och försöker övertyga städer i Kina och världen att satsa på BYD:s elbussar och eltaxi. Nu kommer nyheter om större ordrar för BYD i Kina.
[1]  Annual Report BYD 2012. länk
[2] The Power of Batteries: The Story of BYD. länk (pdf)
BYD:s ordrar på 1200 + 600 e-bussar i Kina
BYD har fått två stora ordrar på batterielbussar. Staden Dalian har beställt 1200 elbussar [3]. 600 elbussar köps 2014 och 600 2015.
Beställningen blev kombinerad med att BYD öppnade en busstillverkningsanläggning i Dalian [3]. Kina satsar på att få igång tillväxten i norra Kina.
I samband med information om beställningen av e-bussar så berättade också Dalian att 50% av alla nya taxi ska vara ”new energy vehicles” dvs laddelbilar i stor utsträckning [3].
Staden Nanjing beställde också nyligen 600 BYD K9 elbussar. Staden beställde också 400 BYD e6 som ska användas som taxi [4].
50 av bussar ska vara på plats till ungdoms-OS som börjar 2014 i Nanjing.
Nanjing är en av de pilotregioner som valts ut av statliga myndigheter att vara ett testområde för elfordon.
I samband med beställningen från Nanjing skrev staden och BYD under ett avtal om att BYD ska ha tillverkning i staden.
BYD använder strategin att kombinera tillverkning och beställning på andra platser.
Kollektivtrafikbolag i LA och Long Beach har beställt BYD bussar. BYD ska öppna en tillverkningsanläggning i Kalifornien mars 2014 [5].
BYD har som mål att öppna en tillverkningsanläggning i San Paolo i samband med VM i fotboll [5].
De funderar också på att öppna en anläggning i Europa [6].
“We need to have around 100 sales in Europe to justify a plant and we believe that day is really near now”, says BYD Europe’s Managing Director Isbrand Ho.
Egen kommentar
Jag fortsätter med att skriva om BYD i morgon, så en djupare analys kommer då. Det blir fokus på några av BYD:s elbussproblem i USA.
Men det verkar vara en tydlig strategi/krav att för att få sälja mycket bussar så ordnar BYD så de tillverkar på plats.
Källor
[3] City of Dalian Places Order for 1,200 BYD Electric Buses. 7 mars 2014. Business Wire. länk
[4] Nanjing China Electrifies Public Transportation, Launches Zero-Emission Fleets. 5 mars 2014. pressrelease BYD. länk
[5] BYD says Chinese cars headed to U.S. in late 2015. Automotive News. 6 jan 2014. länk  (subscription)
[6] BYD Plans European Ebus Assembly Plant Following Trials Success. China Buses. 21 okt 2013. länk