I slutet av förra veckan kom till Sverige den första MalmöExpressen, som är en 24 meter lång dubbelledad buss med ett seriehybridsystem som drivs med biogas/(Fordonsgas) [1,2,3].
Bussen är tillverkad av van Hool. Fordonet är gjord för att användas i ett BRT (bus rapid transit) system i Malmö.
Bussen är en av de femton bussar som ska gå i Malmö från och med juni 2014.
Sydsvenskan har ett 2 minuters tv-reportage här med bilder på bussen.
MalmöExpressen är en kombination av bussar och åtgärder i trafikmiljön
Malmöexpressen är en kombination av dubbelledade bussar och trafikmiljöåtgärder.
Bussarna ska gå längs med linje 5 , som är en av de lederna som har mest passagerare i Malmö. I dagsläget åker 4 miljoner passagerare/år där.
Ledbussar trafikerar linjen idag. Kapaciteten behöver öka.
Därför byts 22 ledvagnar ut till 13 ”superbussar” i trafik.
Kapaciteten kommer öka från 500-800 passagerare/timme med ledbussar till ca 800-1100 passagerare/timme med MalmöExpressen.
Bussarna är anpassade så att det inte sker någon betalning hos föraren samt det är möjligt att stiga ombord genom alla fyra dörrarna.
Trafikmiljön längs busslinjen är ändrad så att bussarna har en stor andel egna körfält, mittförlagda busskörfält och hållplatser, omfattande signalprioritering, hastighetsstöd och därmed inga gupp samt linjefärg.
Tidsbesparingen att åka från Rosengård till Malmö C blir ca 6 minuter [2].
Hela linjen beskrivs i en presentation av Björn Wedeby, Skånetrafiken (länk, pdf)
Kostnadskalkyl för busslinjen
Skånetrafiken har gjort en kostnadskalkyl 2012 där ledbussar och ”superbussar” jämförs [7].
Kalkylen blir positiv för dubbelledbussarna för att Skånetrafiken beräknar att antal passagerare ökar med 5%/år med superbussarna i jämförelse med ledbussar där efterfrågan ökar med 2%.
20 ledbussar jämförs med 16 dubbelledbussar.
Ledbussarna kostar ca 3,6 miljoner SEK/st och dubbelledbussarna antas kosta 8 miljoner/st.
Åtgärderna för MalmöExpressn verkar delvis vara finansierad av Delegationen från Hållbara städer och Europeiska regionala utvecklingsfonden (Magnus kommentar: Försökte hitta hur mycket, men hittade inte).
Teknik för de dubbelledade bussarna
Tillverkare är Van Hool och modellen är Exqui.City.
Den totala busslängden är 23,82 m.
Vikt fullastad är 36 ton.
Antal passagerare är 55 sittande och 95 stående.
Seriehybridsystemet är från Siemens. Biogasmotorerna är från Man. Motorn är en 6,9-liter, 280-hästkrafter, Euro6 E0836 [13]. Naturgastankarna är tillverkade av Luxfer-Dynetek [13].
Bussarna kostar 8 miljoner per st [2].
Van Hool tillverkar Exqui.City med olika drivlinor
Van Hool säljer Exqui.City b la a som trådbuss, gashybrid, dieselbybrid eller bränslecellshybrid.
Van Hool har sålt 92 Exqui.City. Några av beställningarna är.
33 stycken till Genevé. De är trådbussar.
27 st 24-meters dieselhybrider till Metz.
3 st 24-meters dieselhybrider till Barcelona.
9 st 18-meters trådbussar till Parma.
5 st 24-meters dieselhybrider till Luxemburg.
Idag är det en biogashybridbuss -konferensdag i Bergen i Norge se länk. Konferensen genomförs av projektet BalticBiogas Bus.
I Bergen har de beställt 2 stycken biogashybrider och Västerås planerar att beställa biogashybrider.
Bergens bussprojekt finns beskriven här.
Mer att läsa
BRT system är det många som pratar om. Forum för innovation in Transportsektorn har skrivit en färdplan för busssystem [15].
Professor Bengt Holmberg har skrivet en mycket bra kunskapssammanställning om hur man kan öka andelen kollektivtrafik [16].
Egen kommentar
Ber om ursäkt om det är lite förvirrande med att det ibland står 13, 15 eller 16 superbussar.
Min tolkning är att det är 13 superbussar som går och det finns två extra.
Felet i fredagens artikel var att det stod att batterisystemet har en energidensitet på 0,76 kWh/kg. Det är fel. Det ska vara 0,076 kWh/kg eller 76 Wh/kg.
Källor
[1] Ett skepp kom lastat med MalmöExpressen. Bussmagasinet. 14 mars 2014. länk
[2] Här rullar nya superbussen ut. Sydsvenskan. 14 mars 2014. länk
[3] Van Hool to build 15 hybrid ”tram-buses” for Malmö. 28 feb 2012. länk
[4] Scanias busschef: Detaljkrav gör busstrafiken onödigt dyr. Bussmagasinet. 22 aug 2013. länk
[5] Van Hool levert nieuw type trolleybus aan Genève. Gazet van Antwerpen. 17 mars 2014. länk
[6] Van Hools superbuss ExquiCity till Geneve. Bussmagasinet. 15 april 2014. länk
[7] Superbuss Malmö Ekonomisk kalkyl. Skånetrafiken. 2012. länk
[8] Sveriges bästa stadsbusslinje”. Superbuss Malmö. Mattias Schiöth, Skånetrafiken länk (pdf)
[9] Avsiktsförklaring Superbuss i Malmö. 2011. Kollektivtrafiknämnden. länk
[10] Brev till Region Skåne från Malmö Stad angående superbuss. 2012. länk
[11] Nobina kör världsunik buss. 31 okt 2013. länk
[12] Garantiåtagande Superbuss. Region Skåne. Regionfullmäktige. 2012-06-18.länk
[13] BioCNG for BRT Hybrids in Sweden. Fleets and Fuels. 5 dec 2012.länk
[14] Nu är det klart med superbussar* till Skånetrafiken. Nobina. 23 nov 2012. länk
[15] Färdplan för Bussystem. Forum för Innovation inom Transportsektorn. 2013. länk
[16] Ökad andel kollektivtrafik – hur? En kunskapssammanställning. BENGT HOLMBERG BULLETIN 286 TRAFIK OCH VÄG | INSTITUTIONEN FÖR TEKNIK OCH SAMHÄLLE LUNDS TEKNISKA HÖGSKOLA | LUNDS UNIVERSITET, 2013 länk