Arkiv / Fordon

Hino Motors laddhybridbuss samt batterielbuss

Creative commons license

Hino Motors är en japansk buss- och lastbilstillverkare. Hino ägs av Toyota [ref]Hino Motors will exhibit six vehicles including a small-sized EV community bus at the 43rd Tokyo Motor Show 2013 to communicate EV commercial vehicles and advanced safety technology. 14 nov 2013. Hin Motors. länk [/ref][ref]Hino Motors’ Environmental Technologies. What kind of technology is best suited for Commercial vehicles? CSR 2013.  länk[/ref][ref]Why Use Hybrids as Commercial Vehicles. Hino Motors 2011. länk[/ref][ref]Hino Hybrid 300 series. Nov 2012. Hino Motors. länk (pdf)[/ref][ref]Toyota’s Wheels Out Largest, Heaviest Hybrid at Tokyo Motor Show + Poncho Mini EV and 1:1 Scale EV Model (w/videos).  29 nov 2013. InsideEvs. länk[/ref][ref]Development of Environmentally Friendly and Commercial Electric Vehicles (Part 2). Hino Motors. CSR 2012. länk[/ref].
Hino Motors har en lång tradition av eldrift. 1991 började Hino sälja hybridbussar [3] och hade i november 2012 sålt ca 15 000 hybridfordon [4]. De har mest sålt lätta lastbilar, men också bussar med hybriddrift.
I nyhetsbrevet skrev vi om när Hino Motors började sälja klass 4 och klass 5 hybridlastbilar i Nordamerika december 2011. 
Hino visade en liten batterielbuss samt en laddhybridbuss på Tokyo mässan 2013.
HINO Poncho Mini (liten BEV busskoncept)
Hino Poncho Mini är en 5 m lång konceptbuss med 11 sittplatser.
Batteriet ligger i bottenplattan.
Det ska vara enkelt att komma ombord med barnvagnar eller rullstolar.
En film som visar bussen finns här (6 min).
HINO Melpha Plug-In Hybrid
Bussen är en 9 m lång laddhybridbuss med stöd för att kunna vara back-up kraft för hus.
Bussen ska kunna åka med enbart eldrift kortare sträckor i innerstäder för att sedan kunna åka i hybriddrift längre sträckor och när bussen behöver åka i backar.
Back-up kraften ska kunna användas i krissituationer. Om bussen är fulltankad med diesel (100 liter) så kan energin användas för att lysa upp en skola under 30 timmar.
Batteriet är på 40 kWh och är av li-jon typ.
En film som visar upp bussen finns här.
Egen kommentar
Efter Fukushima så är det vanligt att fordonstillverkarna i Japan visar upp att fordonen kan användas i nödsituationer för att ge back-up kraft.
Det är lätt att glömma bort hur tidiga Hino Motors var med hybriddrift. Toyota kom med sin Prius 1997.
Hino har haft ganska tunga år och har traditionellt mest varit stora i Japan, men de satsar på USA och Australien.