Arkiv / Teknik

Volta 2024 Annual Battery Report

Creative commons license

Igår publicerade Volta Foundation sin kostnadsfria årliga batterirapport, som är en sammanställning av vad som hänt under 2024. De beskriver trender inom industri, forskning, policy och kompetens.

Sammanställningen är gjord med hjälp av experter från industrin och forskningen. Det är en imponerande samling kända organisationer och experter som står bakom rapporten.

Rapporten är en 500 sidor lång presentation och ni bör läsa den [1].

Den är så rik på information att jag gör några urval.

Genomgång av argument för och trender inom nya batterikemier

En del av rapporten är att de beskriver nya batterikemier, samt nyheter och status. De beskriver också vilka företag som finns inom respektive teknologi.

Bild 259 och framåt handlar om solid-state batterier. En intressant del var att de beskrev vad som skiljer i tillverkning mellan traditionella li-jon batterier och solid-state batterier. De går också igenom vilka bilföretag som har investerat i olika solid-state tillverkare.

Bild 269 och framåt har fokus på trender inom svavel-batterier.

Bild 277 och framåt har fokus på natrium-jon batterier och handlar om nyheter, aktörer och framsteg.

Beskrivning av värdekedjan för li-jon batterier 

Bild 300 och framåt har fokus på varför priserna har sjunkit för många råvaror som behövs för li-jon batterier. De beskriver trenderna och nyheter för till exempel litium, mangan och grafit.

Bild 313 beskriver varför ledande batteriföretag satsar på vertikal integration.

Lägre kostnad är prioritering i batterivärdekedjan

Deras samlade bedömning är att sänka kostnad är fokus i sektorn just nu. Bild 57 och framåt beskriver varför och vilka trender som finns.

I bild 61 analyserar de varför kinesiska företag tillverkar billigare batterier.

Bland annat beskrivs varför Europa måste satsa på lägre elpriser och mer automatisering i bild 64.

Aktörer som säljer batterimaterial och tillverkningsutrustning

Bild 77 innehåller marknadsandelar för företag som säljer katoder, anoder, elektrolyter och separatorer. Det var nytt för mig.

Bild 78 och framåt innehåller listor på vilka företag som säljer batteritillverkningsutrustning.

Celltillverkning

De går igenom celltillverkning i bilderna 82–101.

Bland annat har de nya data från celltillverkningen i Holland (USA). Den innehåller information om hur stor yta olika tillverkningssteg kräver.

I bilderna 88–90 beskriver de skillnaderna mellan att tillverka pouch, prismatiska och cylindriska celler.

Bild 87 innehåller en statusbeskrivning av torrelektrodtillverkning.

Bild 95 innehåller beskrivning av de vanligaste orsakerna till fel i produktionen och var de sker

Slutligen så går de igenom nya metoder för att hitta fel i produktionen. Det beskrivs i bilderna 96–101.

Mjukvara och batterier

Bild 331–352 handlar om trender inom mjukvara och batterier. Fokus är BMS, cybersäkerhet och testdata, men även hur data samlas in från batteriproduktion för att säkerställa kvalité.

Hur hanterar Kina överkapacitet och tullar

Bilderna 26–27 handlar om vilka strategier kinesiska celltillverkare har utvecklat på grund av lägre priser och överkapacitet.

Det finns också information i bild 115 hur kinesiska tillverkare hanterar de nya tullarna i EU.

Prisparitet i Kina, men ej i EU och USA

Bild 110 innehåller data om inköpsskillnader i medel mellan batterielbilar och förbränningsmotorbilar i olika områden och länder.

Kina är batterielbilar 5 % billigare att köpa. De beskriver också varför det är så.

I EU är batterielbilar 75% dyrare i inköp i medel.

Tips på kurser, podcasts och webbinarium 

De ger tips på bra kurser inom batteritillverkning, BMS och annat på sidan 474–478.

Det finns också förslag på webbinarium-serier de följer inom batterier. De finns på sidan 480.

Redaktionen ger också tips på vilka podcasts de lyssnar på sidan 481. Några av dem kände jag inte till.

Prognoser för 2025

Slutligen så beskriver redaktionen vad de tror kommer hända under 2025.

  • Marknaden för laddbara bilar fortsätter att öka. Försäljningen kommer att bli mer än 20 miljoner laddbara bilar 2025.
  • Laddhybrider fortsätter att ta marknadsandelar.
  • Energilager växer snabbt. Ökningen kommer vara mer än 50%.
  • Fler JV inom batterier kommer att skapas. De tror att fler än fem blir offentliga
  • Start-up celltillverkare kommer att ta flera steg. De tror att C-serier av solid-state celler kommer att tillverkas 2025. De tror dock att det kommer vara mycket förseningar eftersom det saknas tillverkningsutrustning och det finns brister i tillgången på råmaterial.
  • IRA kommer fortsätta att driva tillväxt av batteriindustrin i USA. Det kommer dock vara utmaningar med ny politisk osäkerhet.

Referenser

[1] Volta 2024 Annual Battery Report. länk