Arkiv / Samhälle

Utmanande tider för europeiska fordonstillverkare

Creative commons license

Rubriker om kris i elfordonssektorn har avlöst varandra under senare tid, ofta med fokus på Europa och europeiska fordonstillverkare. Men hur illa ligger det till? I ett föregående nyhetsbrev undersökte vi utvecklingen av elfordonsmarkanden globalt under 2024 [1]. Även om tillväxttakten har minskat under 2024 så fortsätter marknaden för laddbara bilar att öka globalt, den stora tillväxtmotorn är Kina men även USA ökar [1]. I EU har dock försäljningen av laddbara bilar minskat i både absoluta tal och som andel av nybilsförsäljningen under 2024. I dagens nyhetsbrev undersöker vi hur dessa globala trender har och kan påverka de europeiska fordonstillverkarna och deras satsningar på laddbara bilar.

Aktiemarknadens syn på europeiska fordonstillverkare

Den troligen bästa kollektiva bedömningen av ett företags framtidsutsikter är aktiemarknaden (reds. anm., aktiemarknaden är långt ifrån helt rationell men den ger en förväntansbild på framtida vinster och marknadsposition). Ett starkt börsvärde ger också bättre möjligheter att resa nytt kapital (till förmånligare villkor), vilket exempelvis kan vara viktig för att finansiera stora investeringar i exempelvis elektrifiering.

Dagens aktiemarknad tyder på en osäker och pessimistisk framtidförväntan för de stora europeiska fordonstillverkarna. Den 12 september gjorde Euronews en analys över börsvärdet för sex stora europeiska fordonstillverkare (BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Stellantis, Renault och Porsche) [2]. Alla utom Renault har sett sina börsvärden minska under året. I BMW och Stellantis fall är fallen över 30 procent, VW och Porsche har minskat cirka 20 procent, Mercedes-Benz med cirka 11 procent och Renault har ökat med cirka fyra procent [2]. Värderingarna relativt nästa års förväntade vinst är på historiskt låga nivåer. Ett talande exempel på låga förväntningar är att BMW:s börsvärde är i nära paritet med deras tillgängliga likvida medel (kassa) [2].

VW, Stellantis och Renault har ett aktievärde relativt förväntat vinst nästa år (en version av PE-tal) på cirka tre, BMW och Mercedes-Benz presterar bättre på fyra respektive fem och Porsche högst på cirka 13 [2]. Som jämförelse har Tesla ett PE-tal baserat på förväntad nästa årsvinst på 129 [3]. Konkret betyder detta att det samlade börsvärdet för dessa sex europeiska fordonstillverkare är mindre än hälften av börsvärdet för Tesla [3].

Europeiska fordonstillverkarna tappar marknadsandelar för batterielektriska bilar

Det finns flera möjliga förklaringar till sjunkande börsvärden för de europeiska fordonstillverkarna. Men det går inte helt att attribuera det till utvecklingen på den viktiga EU marknaden. Faktum är att bilförsäljningen i EU har ökat med 1,4 procent under jan-aug jämfört med samma period förra året [4]. Dock minskade försäljningen med över 18 procent i augusti jämfört med året innan, vilket verkat ha skapat osäkerhet om framtidsutsikterna för europeisk bilförsäljning och dess tillverkare [3]. En viktig faktor, för speciellt de tyska fordonstillverkarna, är en svårare marknadssituation i Kina där fallande marknadsandelar har haft en negativ påverkan på både försäljningen och vinster [3]. Men det ger inte hela bilden.

Exempelvis har VW gruppen lyckats kompensera den minskade försäljningen i Kina med ökningar i både Nordamerika och Europa, och VW gruppen sålde ungefär lika många bilar globalt jan-aug i år som samma period förra året [5]. Detta kan kontrasteras mot Stellantis som hittills i år har minskat sin globala försäljning med cirka sju procent, med betydande försäljningstapp i både Asien och Nordamerika och stagnerad försäljning i Europa [5, 6].

En annan förklaring är att det råder osäkerhet i europeiska fordonstillverkarnas konkurrenskraft inom utveckling och försäljning av batterielektriska bilar (BEV). Enligt data från Bank of America för juli har alla stora fordonstillverkare med säte i Europa tappat globala marknadsandelar i försäljningen av BEV:s, med BMW som enda undantag (reds. anm., Volvo Cars har ökat sin försäljning av BEV:s men räknas tillsammans med Geely i detta dataset) [7]. Tappen är signifikanta. VW gruppens globala marknadsandel inom BEV:s har minskat från 7,7 till 6,5 procent på ett år, Stellantis har minskat från 4 till 2,7 procent och Mercedes-Benz minskade sin marknadsandel från 2,5 till 1,9 procent [7]. Undantaget BMW ökade dock sin marknadsandel från 3,7 till 4,6 procent under samma period [7].

Nedskrivna försäljningsmål för 2025 och 2030

En trolig konsekvens från haltande försäljning av BEV:s i Europa och till viss del även i USA är alltmer försiktiga prognoser och målsättningar för elektrifiering från de traditionella fordonstillverkarna. I februari reviderade Mercedes-Benz ned sin målsättning om att sälja 100 procent ”elektrifierade” (inklusive hybrider) bilar år 2030 till 50 procent [8]. För några veckor sedan backade Volvo Cars från tidigare målsättning att sälja 100 procent BEV:s till år 2030, den nya prognosen är att 90 procent av försäljningen år 2030 ska bestå av antingen BEV eller laddhybrider [9]. Ett annat exempel är Ford som har backat från tidigare målsättning att sälja endast BEV:s i Europa till år 2030 [10]. Enligt Bloomberg NEF kommer troligen även Stellantis och VW gruppen att revidera ned tidigare 2030-mål på grund av lägre än förväntad försäljning av laddbara bilar [10].

I en sammanställning från Bloomberg NEF (bakom betalvägg [11], men sammanfattat i [10]) konstateras att nedskrivna mål från flera stora fordonstillverkare kan innebära att det endast säljs 23,7 miljoner laddbara bilar år 2030 i stället för 27 miljoner om tidigare mål hade uppfyllts [10]. En naturlig konsekvens är att även kortsiktiga mål har blivit mer konservativa. Bloomberg NEF uppskattar att när ambitionsnivån var som högst hade 16 fordonstillverkare sammantaget målsättningen på en årlig försäljning av 17,6 miljoner laddbara bilar globalt år 2025, vilket nu har minskat till 12 fordonstillverkare och 11,9 miljoner årligen sålda laddbara bilar [10].

Önskan om att senarelägga EU:s utsläppsmål för 2025

Osäkra utsikter på främst den europeiska marknaden för laddbara bilar råkar sammanfalla samtidigt som EU:s utsläppskrav för personbilar och lätta lastbilar skärps vid årsskiftet 2024/2025. Kortfattat innebär de nya utsläppskraven att CO2 utsläppen per km per tillverkare ska minskas från 118 g/km (WLPT) till 93,6 g/km (WLTP) för personbilar [12]. Även om utsläppsregler är beslutade sedan flera år tillbaka har dagens ansträngda situation hos (vissa) europeiska fordonstillverkare väckt röster inom fordonsindustrin för att diskutera en senareläggning av utsläppsreglerna. Bland annat har ACEA:s president Luca de Meo varnat för konsekvenserna av de stora böter som utsläppsreglerna kan innebära för den europeiska fordonsindustrin [13]. Det finns därför en önskan om att EU kommissionen ska vara flexibel i införandet av utsläppsreglerna [13]. Det finns kritiska röster mot en eventuell senareläggning. Intresseorganisationen Transport & Environment (T&E) menar i en analys att alla stora traditionella fordonstillverkare som är verksamma i EU kan nå målen till nästa år [13]. Detta kräver dock ökad försäljning av främst BEV:s men även laddhybrider, hybrider och mildhybrider, T&E betonar betydelsen av att erbjuda BEV:s i lägre prisklasser (under 25 000 Euro) för att nå fler köpare [14].

Egen kommentar

Det är svårt att skapa sig en tydlig bild över vad exakt krisen i den europeiska fordonsindustrin består av. För speciellt VW gruppen har flera dåliga nyheter publicerats på senare tid, allt från hot om att stänga fabriker, svag försäljning av BEV:s och fackliga konflikter. Men andra signaler är inte lika negativa. VW gruppen har oförändrad globala försäljning under jan – aug, samtidigt som huvudkonkurrenten Toyota har minskat sin försäljning. VW gruppens vinst minskade visserligen med cirka 11 procent första halvåret 2024 jämfört med 2023, från cirka 128 miljarder kr till cirka 115 miljarder kr [15].

Det som emellertid är tydligt är att försäljningen av laddbara bilar går knackigt i EU och att de europeiska fordonstillverkarna tappar globala marknadsandelar i detta segment, till fördel för konkurrenter i Kina. Vilket troligen är en stark orsak till både nedskrivna målsättningar och höjda röster för senareläggning av utsläppsregler. Men frågan är om fortsatt beroende av förbränningsmotorer är den europeiska fordonsindustrins räddning?

Referenser

[1] OmEV. 2024. länk

[2] Euronews. 2024. länk

[3] Nasdaq. 2024. länk

[4] ACEA. 2024. länk

[5] Focus2Move. 2024. länk

[6] Car Sales statistics. 2024. länk

[7] Euronews. 2024. länk

[8] Reuters. 2024. länk

[9] BBC. 2024. länk

[10] InsideEVs. 2024. länk

[11] Bloomberg NEF. 2024. länk

[12] The ICCT. 2023. länk

[13] Automotive News Europe. 2024. länk

[14] Transport & Environment. 2024. länk

[15] VW Group. 2024. länk