Batteritillverkarna krisar och det beror på minskande försäljning av elbilar. Försäljningen dyker och tillverkarna lägger om sin planering. Så har det åtminstone låtit på sistone. Så vad händer på fordonsmarknaden? Håller elfordonen på att tappa mark? Vi har undersökt utvecklingen under 2024.
Elbilsförsäljning avgörande för batteribranschen
Först kan man konstatera att batteritillverkarna och fordonstillverkarna är beroende av varandra. År 2023 gick hela 92 procent av global försäljning av litiumjonbatterier till elfordon (mätt som GWh) [1]. Ungefär 85 procent av dessa såldes till personbilar. Resten var 7 procent till bussar, 6 procent till två- och trehjulingar och 3 procent till tunga fordon.
Personbilstillverkare är alltså de enskilt viktigaste köparna av litiumjonbatterier. Ändrad försäljning av laddbara bilar kan påverka batteribranschen.
Sedan kan man konstatera att rapporterna om ständigt stigande elbilsförsäljning har tunnats ut. På senare tid har det börjat dyka upp ett annat budskap. Nu skrivs det om minskande volymer och stagnerad försäljning.
Så hur mycket minskar försäljningen av laddbara bilar och batterier? Går det dåligt överallt?
Så har vi gjort
Vi har letat uppgifter om försäljningen av elfordon hittills under 2024. Trender är lättast att illustrera med grafer och därför innehåller detta nyhetsbrev ett antal figurer.
Våra källor redovisar försäljning på olika sätt. Det förekommer uppgifter om elbilar (BEV) och laddhybrider (PHEV) separat, samt summerat som laddbara bilar (BEV+PHEV). Ibland är det oklart vad som avses. I några fall anges data om enbart personbilar, i andra fall avses alla lätta fordon vilket är summan av personbilar och lätta lastbilar/lätta kommersiella fordon. Definitioner av fordonstyper kan skilja sig mellan regioner så ta inte våra data alltför bokstavligt.
Uppgifter om försäljning av tunga fordon 2024 fann vi endast för Europa.
Globalt
Under första halvåret 2024 ökade den globala försäljningen av laddbara bilar med 22 procent jämfört med samma period året innan [2]. Elbilar utgjorde 66 procent och laddhybriderna 34 procent [4].
I juli månad 2024 såldes 1,35 miljoner laddbara bilar globalt. Det är 20 procent fler laddbara bilar än motsvarande månad 2023 [3].
Elfordonsmarknaden växer alltså fortfarande snabbt. Det beror på en fortsatt stark tillväxt i Kina som har kompenserat för minskad försäljning i Europa. Men ökningen globalt var långsammare än 2023. Då såldes 35 procent fler elbilar första halvåret jämfört med motsvarande period 2022 [2].
60 procent av de laddbara lätta fordonen första halvåret 2024 såldes i Kina [2].
EU
Andelen nyregistrerade elbilar i EU har minskat med två procentenheter jämfört med 2023. Under januari–juni 2024 var andelen 12,5 procent. Förra året stod elbilarna för 14,6 procent. Laddhybriderna (PHEV) minskar också [5].
Stora skillnader i Europa
Det är stora skillnader mellan europeiska länder. I det viktiga fordonslandet Tyskland har andelen elbilar i nyförsäljningen minskat månad för månad under första halvåret i år. De utgjorde 14 procent i augusti 2024. Samma månad 2023 var andelen 32 procent [6].
I Frankrike ökade elbilarna 13 procent under motsvarande period.
I Italien ökade elbilarna 7 procent samtidigt som laddhybriderna minskade 24 procent under första halvåret 2024 jämfört med motsvarande period 2023. Sammantaget minskade andelen laddbara bilar med 10 procentenheter [6].
Flera länder – bland annat Tyskland, Frankrike, Sverige och Norge – har minskat eller avvecklat bonusar och subventioner till laddbara bilar. Det kan vara en bidragande orsak till stagnerande försäljning i dessa länder [6].
Lätta lastbilar, bussar och tunga lastbilar i EU
Andelen eldrivna lätta lastbilar var 5,3 procent av nyförsäljningen första halvåret i år. Motsvarande period 2023 var den 6,5 procent. Laddhybridernas andel är försumbar [5].
Andelen elbussar var 14,9 procent första halvåret i år. Motsvarande period 2023 var den 15,6 procent. Laddhybridbussar är försumbara [4].
Eldrivna tunga lastbilar stod för 1,9 procent i år och 2,0 procent första halvåret 2023 [5].
Storbritannien
I Storbritannien ligger andelen elbilar på 16-18 procent sedan 2022. Andelen hittills i år är dock något högre än genomsnittet för 2023 [7].
Sverige
I Sverige stabiliserades andelen laddhybrider runt 20 procent redan 2021. Andelen elbilar har minskat från ungefär 40 procent 2023 till 30-35 procent under 2024 [8].
Nordamerika/USA
I Nordamerika såldes 0,8 miljoner laddbara fordon under första halvan av 2024. Det är en ökning med 12 procent jämfört med motsvarande period 2023 [2].
Eldrivna personbilar stod för 7,1 procent av försäljningen under andra kvartalet 2024. Det är ungefär samma nivå som under samma kvartal 2023. Försäljningen av laddhybrider ökade från 1,7 procent av marknaden under andra kvartalet 2023 till 2,0 procent under kvartal två i år [9].
Kina
I Kina såldes 4,4 milj laddbara fordon under första halvan av 2024. Det är en ökning med 31 procent jämfört med motsvarande period 2023 [2]. I juli 2024 utgjorde laddbara bilar 51 procent av försäljningen [10]. Försäljningen av laddhybrider ökar snabbast. Den steg med 70 procent under de första sju månaderna 2024 [3].
Egna kommentarer
Fordonsmarknaden påverkas av en mängd ekonomiska faktorer. Försäljningen kan svänga kraftigt. Vi gör inget försök här att förklara varför laddbara bilar ökar långsammare i år. I detta brev har vi bara samlat data som visar trender.
Elfordonsmarknaden har inte stagnerat. Försäljningsandelen fortsätter öka kraftigt, men långsammare än föregående år.
Däremot har försäljningen i Europa stagnerat. Det är också stora variationer mellan viktiga fordonsländer i EU.
Dessa svängningar påverkar fordonsaktörer och batteritillverkare på kort sikt. Men det är inte mycket som talar för att marknaden för elfordon kommer bromsa in på allvar. Många underliggande faktorer talar för fortsatt tillväxt:
- EU:s koldioxidkrav på lätta och tunga fordon förutsätter ökad elektrifiering. EU-kraven ligger kraven fast även om fordonsindustrin nu lobbar för att skjuta kraven ett par år framåt i tiden. Nästa skärpning kommer 2025 då tillverkarna måste sänka medelutsläppen från nya personbilar som säljs nästa år med 15 procent jämfört med 2021 års nivåer. Det skulle enligt bilindustrin kräva en försäljningsandel på 20-22 procent elbilar [11]. Det kan jämföras med att andelen är drygt 12 procent hittills i år.
- USA:s Inflation Reduction Act innehåller ett omfattande stödpaket för ökad elektrifiering.
- Kina fortsätter satsningarna från stat och näringsliv.
- Många fordonstillverkare investerar gigantiska belopp för att ställa om till eldrift av åtminstone delar av fordonsflottan.
- Billigare batterier och elfordon kommer göra eldrift till det billigaste alternativet i många applikationer och då ta över av rent kommersiella skäl.
I ett kommande nyhetsbrev kommer vi fokusera mer på situationen för batteribranschen.
Källor
[1] Batteries and Secure Energy Transitions. IEA 2024. Figur 1.1. och 1.3. Länk.
[2] Autovista 2024 3 sept 2024. Länk.
[3] Reuters 13 augusti 2024. Länk.
[4] Autovista 2024 12 sept 2024. Länk.
[5] Alternative Fuels Observatory. Data från EU. Hämtat 12 aug 2024. Länk.
[6] Autovista 2024 8 augusti 2024. Länk.
[7] Zap-zap.com. Länk.
[8] Data från Trafikanalys. Länk.
[9] EIA US Energy Information Administration. Länk.
[10] Reuters 8 augusti 2024. Länk.
[11] Euractiv 17 sept 2024. Länk.