Hur hög laddeffekt klarar Europas bästsäljande elbilar – en jämförelse mellan 2021 och 2024

Creative commons license

Att elbilar ska kunna laddas snabbt blir allt viktigare i takt med att de används brett och måste fungera för olika behov. Vi har jämfört data från 2021 med elbilsmarknaden 2024 för att få en bild av hur elbilarnas laddprestanda har utvecklats. Hur hög laddeffekt klarar de mest säljande modellerna? Klarar årets elbilar högre laddeffekter än de gjorde 2021? Dagens nyhetsbrev ger svar.

Vi undersökte laddeffekter 2021

För tre år sedan, våren 2021, gjorde vi en granskning av möjligheten att snabbladda elbilarna i Europa [1]. Vi ville veta hur hög laddeffekt de mest säljande bilmodellerna på marknaden kunde ta emot, och vilka modeller som klarade högst effekt.

Bakgrunden var att snabbladdning och extremsnabbladdning (så kallad XFC, extreme fast charging) började bli en allt viktigare fråga. Elbilar nådde ut till bredare användargrupper och började på allvar ersätta ”vanliga” förbränningsbilar vid långkörningar på fritiden, tjänstebilar hos företag och taxitjänster. Den typen av bilanvändning kräver längre körsträckor mellan hemmaladdningarna. Då blir snabbladdning viktigt. Samtidigt skiljer det stort mellan elbilsmodeller i vanliga segment när det gäller hur hög laddeffekt som bilbatteriet maximalt kan ta emot.

Vi gick vi igenom hemsidor hos biltillverkare och laddaktörer, kollade statistik över elbilsförsäljning och jämförde data om snabbladdning.

Ny genomgång 2024

Nu har vi gjort om undersökningen. Vi har tagit fram data om 24 elbilsmodeller som säljer mest i EU och Sverige. Vilken effekt klarar dagens mest säljande elbilmodeller? Vilka modeller klarar högst effekt?

Vi kan givetvis inte få en heltäckande bild med den tid som står till förfogande för ett nyhetsbrev. Men sammanställningen kan ändå ge en viss inblick i läget för några modeller som dominerar marknaden.

Vad har vi gjort

Vi har sammanställt data för ett antal utvalda modellversioner av populära elbilar. Vi fann uppgifter om vilka 20 modeller som sålt mest i Sverige under 2024 och vilka tio som sålt mest i EU [2, 3]. Eftersom några modeller har högre försäljningsandel i EU än i Sverige blev det sammanlagt 24 modeller i vår topplista för Sverige och EU.

Många bilmodeller säljs i olika modellversioner. Om det skiljer mycket i olika versioners förmåga att ta emot laddeffekt har vi samlat in data om både den modell som klarar lägst och högst effekt. Observera att vi inte vet vilka modellversioner som säljer mest. Vi vet bara vilka modeller som säljer mest. Men hos de modeller där laddeffekten skiljer lite mellan olika versioner spelar detta ingen roll. Om laddeffekterna skiljer mycket har vi alltså valt ut lägst och högst för att visa spannet.

Årets lista har jämförts med motsvarande lista 2021. En del modellversioner har försvunnit från topplistan medan andra har tillkommit. Sammantaget har vi en lista med sextio olika modellversioner som får representera de mest sålda modellerna 2021 och 2024.

Data om vilken laddeffekt dessa modeller kan ta emot har vi hämtat från databasen EV-database.org som har en stor mängd uppgifter om elbilar i Europa [4].

Modellerna klarar 30 procent högre laddeffekt idag

Jämförelsen visar att de 24 mest säljande modellerna under 2024 i genomsnitt kan ta emot en maximal laddeffekt på 155 kW. Medelvärdet år 2021 var 120 kW. De mest sålda versionerna av elbilar på europamarknaden idag klarar alltså enligt vår mätmetod ungefärligen 30 procent högre laddeffekter än de gjorde för tre år sedan. Som sagt, dessa värden representerar inte nödvändigtvis de modellversioner som säljer mest, men siffrorna kan ändå ge en fingervisning om vart marknaden är på väg.

De två versioner i vår bästsäljarlista som klarar högst effekt 2024 (ungefär 250 kW) är en version av Audi e-tron och några Teslaversioner. Lägst effekt (ungefär 50 kW) klarar Renault Zoe, Nissan Leaf och Fiat 500.

Databasen EV-database.org har även uppgifter om hur hög effekt som batteriet kan ta emot under laddning från 10 till 80 procent av fulladdat batteri. Det värdet ger kanske en en bättre bild av vilka laddhastigheter som kan uppnås i praktiken. Där klarar våra utvalda modellversioner från 2024 ungefär 110 KW. Det har ökat från ungefär 90 kW för tre år sedan, en ökning med ungefär 20 procent.

Modellerna som klarar högst effekt har ökat sin kapacitet påtagligt

Vi har också sökt ut de tio modeller på  EV-database.org som kan laddas med allra högst effekt. För tre år sedan klarade de i medeltal 170 kW. De tre modeller som klarade mest angavs klara 250 kW eller strax däröver.

Nu är medelvärdet hos de tio modeller som klarar högst effekt 280 kW. Det finns sju modeller som klarar minst 250 kW, tre modeller klarar upp till 320 kW, och en klarar 350 kW.

Ladda ner tabeller och graf

Medan finns filer att ladda ner med uppgifter om vilka modellversioner vi valt ut och vilka effekter de uppges kunna ta emot.

Tabell: Laddeffekt hos utvalda modellversioner av de mest sålda elbilsmodellerna 2021 och 2024 (pdf)

Figur: Laddeffekt hos utvalda modellversioner av de mest sålda elbilsmodellerna 2021 och 2024 (pdf)

Tabell: De tio modellversioner som klarade högst laddeffekt 2021 och 2024 (pdf)

Tabell De mest sålda elbilsmodellerna i Sverige och EU (pdf)

Beskrivning av metod (pdf)

Egen kommentar

Vår metod är inte vetenskaplig. Det finns säkert felkällor och osäkerheter. År 2021 samlade vi exempelvis inte in flera värden för olika versioner av samma modell. Det har vi gjort i år för vissa modeller och därmed kan vi ha fått större variation i data. Vi vill också betona att uppgifterna inte kommer direkt från fordonstillverkaren utan från en aktör som säger sig samla ihop data från olika håll, bland annat tillverkaruppgifter [1].

Men även om de exakta sifferuppgifterna säkert kan ifrågasättas tror vi att denna enkla undersökning ändå visar att de bästsäljande elbilsmodellerna klarar allt högre laddeffekter. De ger också en ungefärlig uppfattning om vilka maximala laddeffekter man kan förvänta sig hos vanliga bilmodeller, och att det är stor spridning mellan olika modeller.

Precis som var fallet 2021 är det tydligt att dyrare modeller och elbilar i premiumsegmentet klarar högre laddeffekter.

För tio år sedan betydde ”snabbladdning” att bilarna tog emot 40-100 kW. Idag innebär det snarare 150-250 kW, åtminstone när batteriet är lagom urladdat och väl tempererat, och för någorlunda nya modeller i medelprisklass och premiumnivå.

Referenser

[1] Finns det bilmodeller som kan supersnabbladdas? Omev 2021-05-28. Länk.

[2] Mobility Sweden 1 juli 2024. Månadsrapport Nyregistreringar juni 2024. Länk.

[3] Alternative Fuels Observatory 7 juni 2024 . Europe EV Sales Report jan-april. Länk.

[4] Electric Vehicle database, data hämtad 7 aug 2024. Länk.