Arkiv / Fordon

Är laddbara MPV:er (minibussar) en framtida trend?

Creative commons license

Det går trender i vilka personbilssegment som är populära. De historiskt mest sålda bilarna har ofta varit i mindre segment (VW Bubblan och Golf, Toyota Corolla, Honda Civic osv). Förra året skedde dock ett trendskifte globalt där SUV:ar blev det mest sålda personbilsegmentet, vilket vi rapporterade om i december [1]. Det kan även ses i att Tesla Model Y blev den mest sålda bilmodellen globalt under år 2023, tvåan Toyota RAV4 är även det en SUV [2].

SUV:arnas framgång har påverkat försäljningen inom flera segment. Kundbehov som tidigare löstes med en kombi löses idag ofta i stället med en SUV. För kunder med behov av fler sittplatser sker även det ofta genom en SUV med 6 – 7 säten, vilket tidigare hade skett genom en minibuss/familjebuss. Den formella benämningen på en minibuss är en Multi-Purpose Vehicle (MPV), vilket är en högbyggd bil med fler sittplatser än en vanlig bil [3] (reds. anm., det är inte vattentäta skott mellan segmenten, även mindre bilar med fem säten eller färre kan benämnas MPV). Segmentet för MPV:er har minskat över tid i Europa och Nordamerika men en intressant utveckling sker nu i Kina för laddbara MPV:er. Ett exempel på denna trend är lanseringen av Volvo EM90 under hösten 2023, företagets första MPV.

Dagens nyhetsbrev är en överblick på utvecklingen för MPV:er. Fokus är på de laddbara MPV:er som nu börjar komma på marknaden.

MPV:er var som mest populära under 00-talet i USA och Europa

Det går att debattera om vem som uppfann MPV:en. Det finns exempel på MPV-liknande bilar från så tidigt som 1930-talet. VW Transporter som var populära under hippierörelsen under 60-talet är ett annat tidigt exempel [4]. De som populariserade segmentet i USA och Europa är Chrysler och Renault. Chrysler i och med lanseringen av Dodge Caravan och Plymouth Voyager år 1983 [5] och Renault med lanseringen av Espace år 1984 [4]. Försäljningen tog fart i både USA och i Europa under 90 och 00-talen, för att sedan sjunka dramatiskt.

Försäljningen av MPV:er i USA har sjunkit från 1,33 miljoner sålda enheter år 2000 [6] till cirka 163 000 år 2022 [7]. En minskning med närmare 90 procent. Under samma period minskade den totala nybilsförsäljningen med cirka 20 procent i USA [8]. Även i Europa är minskningen dramatisk. Under toppåret 2005 såldes över 2 miljoner MPV:er [9], vilket hade sjunkit till 475 000 år 2022 [10]. En minskning med över 75 procent, vilket är mer än totalmarknaden som sjönk med cirka 40 procent under samma tidsperiod [9, 10].

Ett fåtal laddbara MPV:er har lanserats i USA eller Europa

Marknaden för MPV:er i USA och Europa har minskat i betydelse. MPV:er har hittills inte heller gjort något större avtryck som laddbara versioner. Några få laddbara modeller har dock lanserats av de västerländska biltillverkarna, främst i Europa. VW ID. Buzz, Mercedes-Benz EQV och EQT och systrarna Toyota Proace Verso Electric, Peugeot e-Traveller, Citroen e-SPACETOURER är några exempel. Störst framgång har ID. Buzz haft, med en försäljning på över 28 000 enheter under 2023 [11]. ID. Buzz säljs i två versioner (MPV och lätt lastbil) och det är oklart hur stor andel av försäljningen som utgörs av MPV-versionen. Som jämförelse sålde VW totalt 223 000 enheter av modellerna ID.4/ID.5 globalt under 2023 [12].

MPV är populärare i Kina än i väst men försäljningen har minskat

I Kina ser situationen annorlunda ut. Men det är viktigt att notera att MPV-segmentet likt i USA eller Europa inte utgör en stor andel av den kinesiska marknaden. År 2022 såldes det 940 000 MPV:er i Kina, vilket är 13 procent lägre än förgående år [13] och cirka 62 procent lägre än toppåret 2016 [14]. De mest populära MPV:erna år 2022 var inte laddbara. Buick GL8 från GM toppade listan med över 125 000 sålda enheter [13]. Försäljningssiffrorna för 2023 är ännu inte släppta men mycket är på gång inom MPV-segmentet i Kina, inte minst är flera laddbara versioner på gång.

Kinesiska premiumtillverkare lanserar laddbara MPV:er

Senaste året har ett antal laddbara MPV:er annonserats i Kina, men hittills har endast ett fåtal börjat säljas. De flesta verkar vara i premiumsegmentet med fokus på teknik, prestanda och komfort. Nedan är ett axplock av några modeller och dess specifikationer som kommer till marknaden i närtid.

Xpeng X9 MPV [13, 15, 16]

Antal säten: 7
Räckvidd: Upp till 702 km (CLTC)
Batteristorlek: 84,5 – 101,5 kWh
Pris: Från 50 700 USD

Kommentar: Teknisk avancerad. Erbjuds med fyrhjulsstyrning, effekt upp till 370 kW, avancerat förarstödssystem och ”zero-gravity” stolar i baksätet. Uppges fått 30 000 förhandsbokningar.

Li Mega [17, 18]

Antal säten: 7
Räckvidd: Upp till 700 km (CLTC)
Batteristorlek: 102,7 kWh
Pris: N/A

Kommentar: Annorlunda design med fokus på lågt luftmotstånd (dragkoefficienten på låga 0,215) och extremt snabb laddning. Li Mega Qilin batteri från CATL uppges kunna ladda i upp till 520 kW.

Volvo EM90 [19, 20]

Antal säten: 6
Räckvidd: 738 km (CLTC)
Batteristorlek: 116 kWh
Pris: 115 000 USD

Kommentar: Premium MPV med inriktning på komfort och teknik, likt EX90 finns stöd för dubbelriktad laddning, syskonmodell med Zeekr 009.

Det finns även planer på MPV:er från Nio [21], LEVS (London Electric Vehicle Company som ägs av Geely) [22] och det spekuleras även om att Alfa Romeo ska släppa en MPV i Kina [23]. Även BYD:s samriskbolag med Mercedes-Benz, Denza har en laddbar MPV till försäljning, för fler exempel se [24].

Större familjer och mor- och farföräldrar kan vara drivande faktorer

MPV:er nämns av flera som ett viktigt framtida segment i Kina, bland annat av Volvo Cars [25] och Nio [21]. Argument för varför det är så är dock svårare att hitta. Volvo Cars menar att MPV:er fyller dubbla syften, för familjeresor likväl som affärstransport för bekväma möten och affärssamtal [25]. I en artikel från 2016 menar en representant från Toyota att förändrad demografi i Kina gör MPV:er mer attraktiva. Om fler familjer skaffar två barn kan det finnas behov för fler sittplatser. Detta eftersom det är vanligt i Kina att även köra med mor- och/eller farföräldrar i bilen [26]. En annan aspekt kan vara att batterielektriska drivlinor skapar nya möjligheter att designa MPV:er till en ny nivå av komfort och utrymmen [27].

Egen kommentar

Laddbara MPV:er är i ropet i Kina. Det kommer att bli spännande att se om intresset kan ge MPV:en en renässans i den elektriska tidsåldern. Majoriteten av de produkter som släpps nu är i premiumsegmentet och de svarar troligen upp till ett konkret behov hos välbeställda kinesiska konsumenter.

Det har dock varit förvånansvärt svårt att hitta källor som förklarar det plötsliga intresset för MPV:er. Förändrad demografi är en delförklaring, en annan kan vara de möjligheter som batterielektriska MPV:er ger i fråga om komfort, teknik och utrymmen. Vilket kanske är vad kunderna prioriterar en vanlig dag i Shanghaitrafiken?

Det är möjligt att vi nu ser ett skifte från premiumsedaner till MPV:er som biltillverkarnas flaggskeppsmodeller. Exempelvis kommer Li Mega att vara den BEV i världen som klarar snabbast laddning när den släpps i början av mars. Li Mega är också intressant för sitt låga luftmotstånd och goda energieffektivitet. Vilket är klart bättre än motsvarande SUV.

Referenser

[1] OmEV. 2023. länk

[2] Autocar. 2024. länk

[3] Cambridge Dictionary. 2024. länk

[4] Curbside Classic. 2017. länk

[5] Smithsonian Magazine. 2013. länk

[6] Detroit Free Press. 2019. länk

[7] GoodCarBadCar. 2023. länk

[8] Statista. 2023. länk

[9] ACEA. 2012. länk

[10] ACEA. 2023. länk

[11] InsideEVs. 2023. länk

[12] Volkswagen Group. 2024. länk

[13] SCMP. 2024. länk

[14] Marklines. 2017. länk

[15] Xpeng. 2024. länk

[16] ArenaEV. 2024. länk

[17] Li Auto. 2024. Länk

[18] CarNewsChina. 2023. länk

[19] Volvo Cars. 2023. länk

[20] Car Wow. 2023. länk

[21] CNEV Post. 2023. länk

[22] CNEV Post. 2023. länk

[23] Club Alfa. 2023. länk

[24] Motor1. 2023. länk

[25] Volvo Car Sverige. 2023. länk

[26] Automotive News Europe. 2016. länk

[27] Reuters. 2016. länk