Arkiv / Samhälle

Rapport: Trender i den globala fordonsflottan

Creative commons license

Den globala bilmarknaden är under snabb förändring. I Europa och Kina har andelen laddbara bilar nått signifikanta nivåer. Marknader som Nordamerika och Japan har lägre andelar men snabb tillväxt. Samtidigt som elektrifieringen pågår sker en parallell trend på global nivå av allt större och tyngre bilar, ofta direkt relaterat till att allt fler väljer att köpa SUV:ar. Vad är konsekvenserna för dessa trender för energiförbrukning, koldioxidutsläpp och andra aspekter som rättvisa och krocksäkerhet? Det är några av frågorna som adresseras i en ny rapport skriven av forskare från UC Davis inom initiativet Global Fuel Economy Initiative [1]. Rapporten har fått mycket internationell uppmärksamhet. En iögonfallande uppgift från rapporten är att år 2022 var första året som SUV:ar utgjorde mer än 50 procent av nybilsförsäljningen globalt [1], vilket bland annat The Guardian har uppmärksammat [2]. I dagens nyhetsbrev belyser vi SUV:ar men även några andra delar från rapporten.

Genomsnittlig energiförbrukning minskade med 30 procent mellan 2005 och 2022

Enligt rapportförfattarnas beräkningar minskade den genomsnittliga energiförbrukningen för nya bilar (enligt definitionen Light Duty Vehicles) med närmare 30 procent mellan åren 2005 och 2022 [1]. Den genomsnittliga förbrukningen år 2022 var 6,9 liter bensin (ekvivalent)/100 km, motsvarande 64 kWh/100 km [1].

Under åren 2005 – 2017 var minskningen i energiförbrukning i genomsnitt 1,8 procent årligen, för att stagnera mellan åren 2017 – 2020. Stagnationen kan förklaras av två motverkande krafter: bilarna blev större, tyngre och effekten ökade, samtidigt som mer energieffektiva laddbara bilar ökade i popularitet [1].

I takt med att elektrifieringen nådde signifikanta marknadsandelar under 2019 – 2020 började den genomsnittliga bilen återigen förbättra sin energiförbrukning, i snitt 4,2 procent årligen fram till år 2022 [1]. Värt att notera är att ökad elektrifiering har inneburit att koldioxidutsläppen har minskat mer än energiförbrukningen. Mellan år 2019 och 2022 var den årliga genomsnittliga minskningen 4,6 procent [1].

Kina och Europa har varit drivande med årliga genomsnittliga minskningar i energiförbrukning med närmare 6 procent mellan åren 2019 – 2022 [1]. I Nordamerika och andra marknader med lägre marknadsandelar för laddbara bilar är minskningarna mer beskedliga 1,5 – 1,6 procent årligen [1]. Även i absoluta tal finns det stora skillnader i bilarnas energiförbrukning mellan olika marknader. Europa har gått om Japan med att ha lägst genomsnittlig energiförbrukning, cirka 5,5l bensin (ekvivalent)/100 km, Kina ligger strax under det globala genomsnittet och Nordamerika högst med cirka 8,5l bensin (ekvivalent)/100 km [1].

En kort kommentar om metodik. Det finns betydande metodutmaningar med att jämföra energiförbrukning mellan marknader och över tid. Exempelvis behöver olika nationella testcykler harmoniseras, vilket rapportförfattarna har gjort till WLPT. En annan utmaning är bytet från NEDC till WLTP vilket skedde under åren 2017 – 2019 [3]. Rapportförfattarna verkar ha gjort ett gediget arbete med att översätta olika mätmetoder och testcykler till en harmoniserat WLTP-data. Men felmarginaler finns, inte minst i att förbrukningen ofta är högre i verkliga trafik jämfört med standardiserade tester. Men som jämförelser mellan länder och över tid är resultaten användbara.

Den globala fordonsflottan blir allt SUV:igare  

Som tidigare nämnt har SUV:ar ökat i poplaritet för att nu utgöra cirka 51 procent av den globala nybilsförsäljningen [1]. Vilket kan jämföras med cirka 20 procent år 2010 [1]. Tillväxten av SUV:ar sker över hela världen, men några länder och segment står ut.

I Nordamerika utgör numera SUV:ar cirka 75 procent av nybilsförsäljningen, högst i världen. Lägst andel har Japan (cirka 20 procent) men andelen har nästan fördubblats sedan år 2017 [1].

Rapporten har segmenterat bilförsäljningen i sex segment: Liten bil, Mellanstor bil, stor bil, liten SUV, stor SUV och lätta kommersiella fordon [1]. Det snabbast växande segmentet är liten SUV, vilket har skett på bekostnad av framför allt liten bil och mellanstor bil [1]. Undantaget är Nordamerika där tillväxten främst sker för större SUV:ar (inklusive pickup) [1]. SUV-trenden har haft signifikant påverkan på energieffektiviteten. Rapportförfattarna menar att minskningen i energiförbrukning för förbränningsmotorbilar under åren 2010 – 2022 hade kunnat vara 30 procent större om skiftet till SUV:ar inte hade skett [1].

Värt att notera är att andelen laddbara bilar på flera viktiga marknader delvis är koncentrerat i mindre viktiga bilsegment. Exempelvis utgör laddbara bilar nästan 50 procent av försäljningen av stora SUV:ar i Europa, vilket är ett segment men liten andel av Europas totala försäljning. Ett annat exempel är Nordamerika där laddbara bilar har störst andel i segmentet för mindre bilar, vilket är en av de minst populära bilsegmenten [1].

Konsekvenser av SUV-trenden

Rapporten beskriver ett antal konsekvenser från den globala SUV-trenden: ökad energiförbrukning och koldioxidutsläpp, ökad fordonsvikt, försämrad trafiksäkerhet och risk för ökade ekonomiska klyftor [1]. Att SUV:ar har högre vikt, vilket tillsammans med högre luftmotstånd leder till ökad energiförbrukning är väletablerat. Värt att notera är att den genomsnittliga fordonsvikten för nya bilar har ökat från cirka 1400 kg år 2010 till över 1500 kg (även när de tyngre laddbara bilarna är exkluderade) [1].

Implikationer för trafiksäkerhet är främst relaterat till ett ökat krockvåld mot mindre fordon och fotgängare. En nyligen publicerad rapport från USA visar att risken för fotgängare att dö vid en krock är 70 procent högre för en pickup och 50 procent högre för en SUV jämfört med en konventionell bildesign [1]. Vikt spelar roll, men även högre motorhuv och försämrad sikt är bidragande faktorer [1]. Ökat fokus på dyrare SUV:ar hos fordonsindustrin kan också påverka möjligheterna för mindre köpstarka konsumenter att köpa bil, vilket riskerar att förstärkas om SUV-trenden kombineras med elektrifieringen [1].

Laddbara bilar i motsats till SUV:ar innebär en minskad energiförbrukning (och därmed koldioxidutsläpp) jämfört med förbränningsmotorbilar. Det finns dock vissa likheter, exempelvis för trafiksäkerhet. Ökade fordonsvikter (laddbara bilar är i snitt 13 procent tyngre än motsvarande förbränningsmotorbilar) riskerar att ha en negativ påverkan på trafiksäkerheten, men mer forskning behövs på området [1]. En slutsats är att kombinationen av SUV och laddbar bil riskerar att förvärra den problematik som redan är förenad med SUV:ar, eller omvänt minska de fördelar som är förenade med laddbara bilar.

Egen kommentar

Att SUV:ar är den dominerande biltypen globalt är en signifikant utveckling, med många konsekvenser. För några år sedan uttalade sig dåvarande Volvo Cars chefen Håkan Samuelsson att han trodde att mer energieffektiva sedanmodeller skulle få en renässans för batterielektriska bilar. SUV-trenden verkar dock vara starkare än någonsin. Rapporten har ett omfattande avsnitt (kapitel 4, s.35) om möjliga styrmedel för att bryta trender kring tyngre, större och mer energiförbrukande bilar. Väl värd att läsa om du har intresse i frågan.

Referenser

[1] Global Fuel Economy Blog. 2023. länk

[2] The Guardian. 2023. länk

[3] Dieselnet. 2023. länk