Volvo Cars tekniska framtid

Creative commons license

Volvo Cars ska bli ett “helelektriskt premiummärke, världsledande i det snabbväxande premiumsegmentet för elbilar” [1,2].

Målen är [1,2]:

  • Volvo Cars siktar på att sälja 1,2 miljoner bilar globalt vid mitten på detta årtionde, varav minst hälften ska vara helelektriska (2020 sålde Volvo Cars 661 713 bilar) 
  • bli ett helt elektriskt premiumbilföretag till 2030
  • deras bilar ska ha mer än dubbelt så lång verklig körsträcka som nuvarande elbilar på marknaden, mycket snabbare batteriladdning och lägre kostnader för att både äga och ladda elbilar
  • ekonomiskt siktar Volvo Cars på en årlig rörelsemarginal på 8-10 procent vid mitten på detta årtionde

Volvo Cars hade igår ett teknikevent online med namnet Volvo Cars Tech Moment där de berättade hur. 

Ni kan se hela evenemanget här (2 timmar och 30 minuter). Volvo Cars ledning och experter presenterade. Medverkade gjorde också deras partners Google, Luminar, Northvolt and NVIDIA.  

Volvo Cars berättade om “målsättningen att göra mer av mjukvaruutvecklingen internt, centraliseringen av datorerna, planer för nästa nivå av säkerhetsteknik och för införandet av säkra självkörande bilar” [3-6]. 

De visade också Volvo Concept Recharge, som är en konceptbil som är “ett manifest för alla framtida elbilar från Volvo Cars” [7]. 

Volvo Cars berättade också detaljer om deras strategi för batteri och eldrivlinor. Ni kan lyssna på den delen av presentationen från och med 1:16:40 in i filmen. 

Ett urval vad de sa [8,9]:

  • “På kort sikt planerar Volvo Cars att arbeta med det ledande svenska batteriföretaget Northvolt för att ytterligare öka energitätheten i battericellerna med upp till 50 procent jämfört med vad som finns på marknaden idag. Senare under detta decennium har Volvo Cars som mål att även passera milstolpen 1000 Wh/energitäthet för att möjliggöra en effektiv räckvidd på 1000 km.”
  • “Redan med den kommande nya SUV modellen kommer företaget att erbjuda dubbelriktad laddning, vilket gör att kunder kan överföra överskottsel i bilens batteri till elnätet.”
  • “Nuvarande laddningstider förväntas kunna halveras i mitten av decenniet tack vare bättre batteriteknik och kontinuerliga förbättringar av mjukvaran och snabbladdningstekniken.”
  • Volvo Cars kommer bli ett mer vertikalt företaget med avseende på batterier och eldrivlina. De kommer både köpa battericeller från leverantörer, men också utveckla och tillverka egna celler. Samt Volvo Cars kommer bygga egna elmaskiner i Skövde. 
  • De behövde 4 GWh battericeller 2020, men det kommer behöva 70 GWh/år i mitten av detta årtionde.
  • Centralt för Volvo Cars är att arbeta med hållbarhet kring batterier. Målet är att battericellerna från Volvo Cars planerade samarbete med Northvolt ska produceras helt och hållet med förnybar energi, samtidigt som man samarbetar med andra batterileverantörer för att göra detsamma till 2025.

Under dagen medverkade också Peter Carlsson från Northvolt.

1:30:07 in i filmen svarade Peter om varför Northvolt vill samarbeta med Volvo Cars. Svaret är volymen på samarbete, men också det nödvändiga att samarbeta hela vägen från cellkemi till integration i bilen för att lyckas. 

1:33:20 berättade Peter om vilka tre faktorer som han tror kan göra att batterier sjunker ännu mer i pris. De är större skala i produktionen, bättre ekosystem av materialtillgång tillsammans med återvinning av material samt ännu högre energidensitet. 

1:37:40 berättade Peter varför Northvolt arbetar så hårt med hållbarhet och hur de gör det. 

En fråga från publiken var om Volvo Cars/Northvolts Gigafactory kommer hamna i Sverige? Anläggningen ska vara klar 2026 och storleken som har nämnts är upp till 50 GWh/år. Ni kan lyssna på svaret från Peter Carlsson och Håkan Samuelsson 1:45:50 in i filmen. 

Peter svarade att både Nortvolt och Volvo Cars är svenska företag och det är klart att de skulle vara nöjda om tillverkningen sker i Sverige. Han sa dock att de tillsammans måste göra en ordentlig utvärdering. Ett krav är dock ren el. Finland är också ett land som ligger bra till.

Håkan svarade att kraven är ren el, god logistik och möjlighet att locka till sig internationell talang. Han sa också att dialogen och stöd från det offentliga är viktigt. 

I en intervju igår sa också Håkan Samuelsson att Volvo Cars siktar på en börsintroduktion före slutet av det här året [12]. 

Referenser

[1] Volvo Cars sets out future technology roadmap. Volvo Cars. länk 

[2] Volvo Cars presenterar sin tekniska framtid. Volvo Cars. Pressreleas. Länk

[3] Framtidens Volvobilar körs på Volvos eget operativsystem och företaget påbörjar intern mjukvaruutveckling. Volvo Cars. 30 juni. länk

[4] Volvo Cars sätter ny standard för säkerhet genom att använda realtidsdata från kundernas bilar. Volvo Cars. 30 juni. länk

[5] Volvo Cars och Google fortsätter samarbetet för nästa generations säkra och uppkopplade användarupplevelse. Volvo Cars. 30 juni. länk

[6] Nästa generations helt elektriska Volvo levereras med LiDAR-teknik och en AI-driven superdator som standard för att rädda liv. Volvo Cars. 30 juni. Länk 

[7] Volvos Concept Recharge är ett manifest för Volvo Cars rena elektriska framtid. Volvo Cars. 30 juni. Länk 

[8] Volvo Cars to focus on range and fast-charging for next generation of fully electric cars. Volvo Cars Pressrelease. Länk 

[9] Volvo Cars kommer att fokusera på räckvidd och snabbladdning för nästa generations helt elektriska Volvobilar. Länk 

[10] Volvo Cars to focus on range and fast charging for next generation of fully electric cars. Newspress. Länk 

[11] Volvo’s EV road map includes better batteries, longer range. Automotive News. länk 

[12] Volvo Cars aiming for an IPO by the end of 2021 Euronews. länk