OmEV gör regelbundna uppdatering kring försäljningen av laddbara bilar på de största bilmarknaderna. Vid förra uppdatering i september, där halvåret 2020 summerades, ökande försäljning starkt i Europa men minskad samtidigt i Kina och USA [1]. I Kina och USA minskade försäljningen av laddbara bilar mer än den Covid-19-påverkade bilmarknaden totalt.
I dagens nyhetsbrev gör vi en uppdatering för helåret 2020 samt en utblick i hur utvecklingen har sett ut hittills under 2021. Det råder ingen brist på ämnen att diskutera. En mängd nya laddbara bilmodeller har tillkommit, styrmedel har förändrats på vissa marknader, priser har sjunkit och laddningsinfrastruktur har byggts ut. Jag har valt två trender som jag tror kan vara viktiga framöver: Kinas återhämtning och att el-suvar tar allt större marknadsandelar. Men först en kort summering av år 2020.
2020 – Återhämtning under andra halvåret
Nedan är en uppställning på försäljningen av laddbara bilar på de största bilmarknaderna och Sverige för år 2020 [2][3]. Förklaring: EV = BEV + PHEV.
Sålda EV jmf med 2019 Förändring totalmarknad (ink ICEV)
Europa 1 395 000 + 137 % – 20 %
Kina 1 337 000 + 12 % – 4 %
USA 328 000 + 4 % – 15 %
Sverige 94 000 + 131 % – 18 %
Globalt 3 240 000 + 43 % – 14 %
Ovan siffror visar en markant ökning i försäljningen av laddbara fordon under sista halvåret 2020. Även totalmarknaden återhämtade sig jämfört från första halvårets Covid-19 chock.
2021 – Försäljningen av laddbara bilar fortsätter att öka
Första månaderna i 2021 har inletts starkt. Tillväxten för Q1 2021 jämfört med Q1 2020 landande på 140 % [4].
En stark bidragande orsak är återhämtning/tillväxt i Kina, som i Q1 2021 återigen är den största marknaden för laddbara bilar – ca 500 000 enheter [4]. Kinas tillväxt jämfört med Q1 2020 landade på 280 % [5]. Även för tvåan Europa, fortsatte försäljningsökningen med en totalvolym på ca 450 000 enheter [4]. Vilket är 97 % högre jämfört med Q1 2020 [6]. För att sätta det i perspektiv, det såldes fler laddbara bilar i Europa under de första fem månaderna 2021 än för hela 2019 [7]. I USA uppges försäljningen i Q1 2021 fördubblats jämfört med Q1 2020 [4], tyvärr har jag inte lyckats hitta exakta siffror beträffande USA för perioden.
De mest populära laddbara bilmodellerna under 2021
Webbplatsen EV Sales Blog [8] gör månatliga sammanställningar av de mest sålda laddbara bilmodellerna, både för utvalda länder och globalt. Nedan är en sammanställning av de tio mest populära laddbara bilarna globalt för jan – april 2021:
Modell # sålda Bilklass BEV/PHEV
(1) Tesla Model 3 141 696 Sedan BEV
(2) Wuling HG Mini EV 125 925 Småbil BEV
(3) Tesla Model Y 72 296 SUV BEV
(4) BYD Han EV 27 100 Sedan Både BEV och PHEV
(5) GW ORA Black Cat 23 803 Småbil BEV
(6) Nissan Leaf 19 676 Kompakt BEV
(7) GAC Aion S 19 634 Sedan BEV
(8) Hyundai Kona EV 19 616 SUV BEV
(9) Volvo XC60 PHEV 19 256 SUV PHEV
(10) Audi e-Tron 18 599 SUV BEV
Det enskilt största bilmärket är Tesla (14 % global marknadsandel), följt av SGMW som tillverkar Wuling EV (9 %), Volkswagen (6 %), BMW (6 %), BYD (5 %), Mercedes (5 %) och Volvo (4 %) [8].
Kinas återhämtning – Minibilar mot toppen
Kina har gjort en anmärkningsvärd återhämtning i försäljningen av laddbara bilar. Vilket också syns på listan över de globalt mest populära bilmodellerna. Fyra bilmodeller på den globala topp-tio-listan säljs i endast eller i huvudsak i Kina. Även Tesla Model 3 och Model Y är mycket populära i Kina. Den överlägset mest sålda bilen i Kina under 2021 hittills är Wuling HG Mini EV. En liten och billig BEV-modell som vi har skrivit om tidigare [1]. En annan modell i samma storleksklass som har haft starka försäljningssiffror är GW ORA Black Cat, vilket var den fjärde mest sålda laddbara bilen i Kina under 2021 [8].
Det finns flera anledningar till Kinas comeback. Dels har bilförsäljningen generellt återhämtat sig, bland annat på grund av statliga stöd för att öka den privat konsumtionen efter pandemin [9]. Försäljningen av laddbara bilar har ytterligare gynnats av varaktiga statliga stödsystem och en allmänt ökad efterfrågan för personlig mobilitet (kinesiska konsumenter undviker kollektivtrafik och delande av bilar) [9].
El-suvar tar marknadsandelar
SUV:ar har varit en stark trend på bilmarknaden generellt under en lång tid. Det är dock först nyligen som samma trend kan ses på marknaden för laddbara bilar. Fyra av de tio mest sålda laddbara bilarna globalt är numera SUV:ar [8]. Trenden är starkast i Europa och i enskilda länder som Nederländerna. I april var sex av de tio mest sålda laddbara bilarna i Europa SUV:ar, med VW ID.4 i toppen [8]. Maj månad var möjligen exceptionell i Nederländerna. Åtta av tio bästsäljande laddbara bilar var SUV:ar, förstaplatsen gick till Skoda Enyaq [8].
Egen kommentar
Listan över de globala bästsäljarna ger perspektiv. Tesla är fortfarande klart största märket. BEV är den dominerande tekniken globalt, det är främst på några marknader i Europa (t ex Sverige) där PHEV har signifikanta marknadsandelar. Kina är åter största marknaden för laddbara bilar med Europa tätt efter, i USA går det relativt trögt. Ska bli intressant att följa hur försäljningen i USA kommer att påverkas av Bidens infrastrukturprogram och introduktionen av allt fler ”amerikanska” laddbara modeller.
SUV-trenden verkar ha smittat av sig även för laddbara bilar. En delförklaring kan vara det ännu begränsade modellutbudet. Till exempel har VW koncernen tydligt prioriterat SUV:ar (VW ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 E-tron) framför andra biltyper i massmarknadssegmenten.
Referenser
[1] omEV. Sep 2020. länk
[2] EV Volumes. Juni 2021. länk
[3] Bil Sweden. 2021. länk
[4] IEA. Global EV Outlook. 2021. länk
[5] HT Auto. 2021. länk
[6] ACEA. 2021. länk
[7] Schmidt Automotive Research. 2021. länk
[8] EV Sales Blog. 2021. länk
[9] The Economist Intelligence Unit. 2021. länk