skrivet av Helena Berg
Det lackar mot jul och vi på omEV försöker sammanfatta året. Mycket har hänt kring batterier. Bland annat har Bloomberg släppt data kring batteripriser, vilka sägs ha sjunkit 87% sedan 2010. Men både CATL och BYD har fått ett ekonomiskt bakslag på grund av svackan i elbilsförsäljningen i Kina.
Investeringar i nya anläggningar verkar aldrig ta stopp. Vi har listat ett antal nedan. Men för att sammanfatta batteriåret 2019 har vi valt ut fyra nyheter som påverkat mest och där vissa kommer få stort genomslag framöver.
- Toyota och BYD samarbetar kring batteriutveckling och startar gemensamt bolag.
- VW investeringar i Northvolt
- EUs satsningar 3,2 miljarder Euro på ’battery alliance’ och satsningar längs hela värdekedjan (t.ex. länk). I detta ryms även Sveriges satsningar i testanläggningen SEEL.
Och så givetvis Nobelpriset i kemi.
Önskar alla en God Jul och ett Gott Nytt År. Ladda batterierna långsamt 😉
Celleverantörer
CATL:
- CATL utökar produktionen och bygger nytt för 14 miljarder USD.
- VWs sydamerikanska lastbilsdel, VWCO, kommer ha CATL-batterier i elektriska lastbilar.
- De första spadtagen för CATLs anläggning i Tyskland togs i mitten av oktober. Planen är att produktionen av celler ska starta 2022.
Samsung:
- Samsung och tyska packtillverkaren Akasol har signerat ett leveransavtal på 13 GWh celler och moduler fram till 2027.
LG Chem:
- LG Chem och SK Innovation har tvistat ett tag om patentintrång. Nu har ytterligare en stämningsansökan mot SK Innovation har lämnats in av LG Chem i USA. Man vill förbjuda import av batteripack från SK Innovation till USA.
- I USA tros LG Chem öppna sin andra fabrik och då för att förse GM med batterier (länk och länk).
- För sin anläggning i Polen, som beräknas producera 65-70 GWh/år från 2022, har LG Chem fått ett lån på 250 miljoner Euro. Totalt tros bygget kosta 2,8 miljarder Euro.
- Även Indonesien verkar stå på LG Chems lista över länder att producera battericeller i. Har eventuellt att göra med nickelproduktionen i landet (red. anm.)
SK Innovation:
- Mer händer i tvisterna mellan SK Innovation och LG Chem. LG Chem menar att SK Innovation fick leveransavtalet till VWs MEB-plattform på grund av att anställda läckt LG Chem-hemligheter till SK Innovation.
- Förutom att vara i luven på LG Chem satsar SK Innovation på produktion i Kina och sägs hänga ihop med Kia Motors planer för den kinesiska marknaden.
GS Yuasa:
- I nordöstra Ungern har japanska celltillverkaren GS Yuasa invigt sin produktionsanläggning, en investering på nästan 27 miljoner Euro.
Panasonic:
- På grund av handelskriget mellan Kina och USA gör Panasonic förlust på 12% och Tesla väntar på celleverans.
- Och någon fabrik i Kina verkar inte Panasonic vilja bygga för att förse Tesla med celler.
Guoxuan:
- En av Kinas stora celltillverkare investerar 783 miljoner USD i utökad produktionskapacitet.
SVOLT:
- Great Wall-ägda celltillverkaren SVOLT har startat produktion i Kina med en kapacitet på 4 GWh/år. Planen är en utbyggnad till 18 GWh/år.
Northvolt:
- Produktionskapaciteten rampas upp med både VW och BMW.
- Och detta nästan samtidigt som Northvolts återvinningssatsning Revolt lanseras.
Megamillion Energy Company:
- Varför inte tillverka celler nära råvarorna? Det har Megamillion Energy Company som plan. Kan bli Afrikas första Gigafactory.
Fordonstillverkare
Tesla:
- Vi har tidigare rapporterat om Teslas köp av superkondensatortillverkaren Maxwell. Under hösten har Maxwell mer och mer inkorporerats i Teslasfären.
- Berlin blir platsen för Teslas Europasatsning, där det ryktas att även batterier ska tillverkas. (länk och länk)
Toyota:
- Toyota utökar garantin för batterierna i elfordon från åtta till tio år, eller 150.000 miles, beroende på vilket som nås först. Gäller alla hybrider, pluggin-hybrider och bränslecellsbilar från och med 2020 års modeller.
- Tillsammans med kinesiska BYD skapar man nu ett företag för batteriutveckling i Kina. Ägandeskapet är 50/50 och väntas bli klart 2020.
BMW:
- Till ett värde på över 10 miljoner Euro har nu BMW skrivit leveransavtal med både CATL och Samsung om leverans av celler till och med 2031.
- 650 miljoner SEK satsar BMW i Northvolt.
Fiat Chrysler:
- I Turin bygger Fiat Chrysler en sammansättningsfabrik för sina egna batteripack. 50 miljoner Euro investeras i ’Battery Hub’.
Forskning och finansiering
Under hösten har ett antal nyheter presenterats kring batteriproduktion i Europa. I Tyskland har de styrande länge jobbat med frågan kring att finansiera batteriproduktionen. Under hösten har man sökt lagligt sökt godkännande hos EU för att kunna investera en miljard Euro. (t.ex. länk)
Och EU övervägde länge ett andra konsortium.
Detta samtidigt som EU utreder Ungerns stöd till Samsungs etablering i landet.
BMW har öppnat ett batteriforskningscentrum i München för utveckling av nya batterikemier och även ha prototyptillverkning.
Airbus har öppnat en forskningsanläggning i Kina för bl.a. utveckling av batterier för deras flygplan.
Råvaror och återvinning
Som vi skrev om tidigare i höst. har Chile eftersökt investeringar i landet kring Li-jonproduktion. På liknande sätt vill Bolivia se investeringar i landet, men har nu avstyrt tyska investeringar.
En av världens största litiumtillverkare, Tianqi Lithium Corp, har gjort stora förluster under Q3:19 på grund av att Li-priset sjunkit med 28% sedan under året.
Holländska AMG tänker öppna produktionsanläggning för litiumhydroxid (LiOH) i Tyskland (länk på tyska). LiOH är ett utgångsmaterial för katodproduktion.
Även BMW köper LiOH från Australien till ett värde av 540 miljoner Euro.
Kina har nu offentliggjort återvinningskrav för fordonstillverkare som säljer på kinesiska marknaden. Om man säljer fler än 8000 NEVs (new energy vehicles) i en region måste man sätta upp en ’stor’ anläggning som klarar lagra 30 ton batterier. Om man säljer färre fordon räcker det att anläggningen klarar 5 ton… Anläggningarna ska ”collect, sort, store, package and ship used-up electric car batteries”, dvs. inte återvinna…
Och i Singapore säger man sig hittat ett sätt att återvinna Li-jonbatterier mer miljövänligt.
Umicore och Audi har utvärderat hur mycket av återvunnet Co och Ni som kan användas i nya batterier. Man har funnit att 90 % går att återanvända. Nu tar man steget bort från testning till produktion.