Celltillverkare
Celltillverkare kommer och går, vissa behåller sitt försprång och andra bubblar upp eller rycker ifrån. Om du vill se live hur olika celltillverkares produktionskapacitet sett ut de senaste fem åren kan kolla in ’filmen’ här.
CATL
Under årets första halva dubblerade CATL vinsten jämfört med förra året till totalt 293 MUSD. (länk)
CATL satsar 140 MUSD på batterier till elcyklar – kan leda till att sänka priserna för EV. (länk).
Vidare utökar CATL investeringarna i fabriken i Tyskland med två miljarder USD. (länk och länk)
Även produktion i USA verkar vara på gång för CATL. (länk)
CATL har tagit fram en ny plattform för att tillverka pack med hög energitäthet: CTP: cell-to-pack med 200 Wh/kg. (länk)
Ska CATL ge sig in att tillverka fordon, likt BYD? (länk)
Och var ska alla pengarna för investeringarna komma från? Jo, 1,4 miljarder USD i en ’fund-raising plan’ som fått OK från Kina. (länk)
LG Chem
Andra fabriken i USA är på gång för LG Chem. (länk)
LG Chem utökar investeringarna i batterier till elfordon från dagens 5,5 miljarder USD till närmaste 27 miljarder till 2024. Idag utgör batterier till elfordon 22% av LG Chems försäljning och man till nu öka det till runt 50%. (länk)
Investeringar på 424 MUSD i en ny fabrik för tillverkning av katodmaterial i södra Sydkorea. (länk)
LG Chem har även skapat ett partnerskap med Umicore för att säkerställa produktionskapacitet av katodmaterial. (länk)
SK Innovation
SK köper upp tillverkare av kopparfolie för över en miljard USD. (länk)
Samtidigt tar SK Innovation lån på 657 MUSD i Kina, EU och USA. (länk)
I USA stämmer SK nu LG Chem för patentintrång. (länk och länk och länk)
SVOLT
Leverantören till kinesiska Great Wall planerar fabrik i Europa på 24 GWh med start 2023. (länk och länk)
Freyr
Norska Freyr vill starta celltillverkning i GWh-skala. (länk)
Northvolt
I våras blev det klart att VW investerar i Northvolt. I september annonserade de båda att de bildat ett JV för cellproduktionen. (länk och länk)
Underleverantörer
Bosch ska tillsammans med CATL ta fram batterier till 48V-system. (länk)
Siemens öppnar ett forskningscentrum kring batterier i Kina. (länk)
Fordonstillverkare
Här fokuserar vi på några OEM:er och hur de agerar kring batterier.
Toyota
CATL och Toyota ämnar samarbeta om flera aspekter kring batterier (länk)
I Kina kommer Toyota använda celler från Panasonic, lika de som Tesla använder, till sina hybridbilar. (länk)
Toyotas dotterbolag Primearth EV Energy planerar sin fjärde fabrik i Kina för tillverkning av NiMH-batterier. Fabriken ska tillverka 100.000 enheter per år; totalt 400.000 enheter i Kina för Primearth. (länk)
Tesla
Under årets första fem månader installerade Tesla hela 7 GWh batterier till Model 3 – 16% av all världens produktion av Li-jonbatterier anpassade till elfordon. (länk)
För bilar byggda i Kina kommer Tesla köpa celler av LG Chem. (länk)
Många rykten om att Tesla ska starta egen celltillverkning. (länk)
Och det spekuleras än en gång om en fabrik i Tyskland. (länk) (på tyska)
AB Volvo
Under sommaren annonserade AB Volvo sitt samarbete med Samsung. (länk)
Daimler
Till sina elektriska lastbilar har Daimler valt CATL som leverantör. (länk)
Tillsammans med BAIC ska Daimler tillverka 2nd life-batterier. (länk)
Daimler vill producera celler CO2-neutralt och väljer att skapa ett partnerskap med kinesiska Farasis Energy. (länk)
GM
Nya satsningar på elektrifiering från GM som inkluderar egen cellproduktion. (länk)