Storskalig batteriproduktion i Europa av celler och pack för elfordon är något som många ser som ett måste för att europeisk fordonsindustri ska klara av framtida konkurrens, framför allt från Kina.
Under de senaste månaderna har några företag skridit till verket med att förbereda för tillverkning av batteripack: Samsung i Ungern [1] och LG Chem i Polen [2]. Under våren lade Total bud på franska cell- och packtillverkaren SAFT [3] och nyligen annonserade Daimler en ny batterifabrik [4].
Daimler bygger nu, genom sitt dotterbolag ACCUmotive [5], batterifabrik nummer två i Kamenz, 45 km nordost om Dresden. Investeringen ligger på ca 500 miljoner euro, och ska bli en koldioxidneutral fabrik med solceller på taket i kombination med energilager [4]. I denna nya anläggning ska batteripack för 48 V-system tillverkas och den beräknas vara i gång i mitten av 2018. Den nuvarande anläggningen i Kamenz öppnade 2012 och levererar pack till både Mercedes och Smart såväl som till stationära applikationer. Totalt investerar Daimler ca en miljard euro globalt i batteriproduktion [4].
Daimler tror att de under de kommande tio åren behöver mer än 22 GWh. Planen är att ha minst tio fordonsmodeller av BEV år 2025 [6]. Cellerna kommer än så länge från koreanska SK Innovation [7].
I våras spekulerades det om att även VW skulle bygga en egen batterifabrik, men att den troligtvis skulle ligga i Kina [8,9].
Alla dessa fabriker, förutom SAFTs fabriker i Frankrike, är avsedda för packproduktion – inte celler. Tillverkning av celler för elfordon inom Europas gränser är inget nytt. I våras skrev vi om två olika företag med cellproduktion i Tyskland: Litarion och BMZs Gigafactory, som inte primärt avser batterier till bilar.
Men vad hände med det finska bolaget European Batteries?
European Batteries var den första oberoende större tillverkaren i Europa från celler till färdiga lösningar att implementeras i fordon eller stationära energilager. Cellerna var energioptimerade 45 Ah Li-jonceller baserade på LFP och grafit och tillverkades mellan 2010 och 2013 i Varkaus, Finland. Bolaget startade dock redan 2003 med att tillverka BMS-lösningar för Li-jonbatterier [10]. För att få tillgång till Li-jontekniken skapade European Batteries 2007 ett partnerskap med den amerikanska celltillverkaren K2 Energy Solutions [11].
Produktionsanläggningen i Varkaus hade 2010 en kapacitet på ungefär 100 MWh/år och är designad och byggd av tyska M+W [12], vilka vi skrivit om tidigare. Planerna var att öka produktionen till ca 300 MWh/år redan 2013.
Om du läst boken Adam och Eva av Arto Paasilinnas vet du hur det går med finska batteriföretag – rakt ut i yttre rymden. Riktigt så illa gick det dock inte för European Batteries, men väl i konkurs. Redan i april 2012 ansökte bolaget om konkurs och efter försök med rekonstruktion gick bolaget i konkurs drygt ett år senare (juli 2013). 50-55 personer blev av med jobbet: 40 i produktionen i Varkaus och ca 15 på huvudkontoret i Espoo [13]. Kvar blev en anläggning på 10.000 m2 och en förlorad investering på ca 70 miljoner euro [14].
Men där tar inte sagan slut. Två år senare, i juli 2015, köps konkursboet upp och nu heter bolaget European Battery Technologies [15]. Ny ägare är en rysk-amerikansk investerare som tidigare var en passiv ägare med 23 % av aktierna i European Batteries [14]. Prislappen landade på 5 miljoner euro och samtidigt har den nya ägaren begärt en kredit på 8,5 miljoner euro [16].
European Battery Technologies tror att nu är rätt tidpunkt att driva batterifabrik, för två år sedan vad det för tidigt [14]. I fjol hade företaget en omsättning på 34 k€ och gjorde en vinst på 4 k€ [17]. För lite drygt ett år sedan var planen från ägaren att 60 arbetstillfällen skulle finnas i slutet av 2015 och att inom 2-3 år skulle den siffran öka till ca 180 [14]. Av omsättningen att döma var det inte många anställda under 2015.
Ägaren tror inte heller att han på sikt är kvar som ensam ägare och planen är att börsintroducera bolaget.
Både varumärket och produktutbudet är det som attraherat inför uppköpet [14]. European Battery Technologies verkar köra på i samma hjulspår som innan – prismatiska Li-jonceller på 45 Ah och med LFP-baserad kemi. Celler sätts ihop till moduler som även innehåller en egentillverkad BMS-enhet. Om hemsidan bara är en kopia på tidigare eller om detta verkligen är deras nuvarande utbud återstår att se. Om deras bilder stämmer så har de någon form av samarbete med Audi och Scania…
Det ska bli intressant att se vilken omsättning bolaget har 2016… Hur svårt är det som oberoende aktör att slå sig in? Behövs en OEM som storägare? Och vi kanske lite till mans ska fundera på vad man kan lära sig av detta och hur vi ska agera framöver när det gäller eventuell produktion i Europa och även i Sverige.
Källor
[1] Samsung SDI launches construction of its plant for battery production in Hungary. länk
[2]LG Chem Starts Construction of an Electric Vehicle Battery Plant in Poland. länk
[3] Total to acquire battery maker Saft for $1.1 billion. länk
[4] Daimler subsidiary ACCUMOTIVE begins construction of second Li-ion factory; batteries for 1st EQ model, 48V systems. länk
[5] ACCUMOTIVE
[6] Daimler plans to invest over $1 billion in batteries to support its electric vehicle plans. länk
[7]S.Korea’s SK Innovation to supply EV battery cells for Mercedes-Benz länk
[8] Volkswagen Planning Its Own Major Battery Facility. länk
[9] VW may pick China for first battery plant länk
[10] European Batteries – For the long run. 2010. länk (pdf)
[11] K2Battery
[12] M+W Group customer European Batteries opens its first lithium-ion battery factory. 2010. länk
[13] Akkuvalmistaja European Batteries konkurssiin. 2013. länk
[14] Varkauden akkutehtaan uusi venäläis-amerikkalainen isäntä uskoo vahvaan nousuun. 2015. länk
[15] European Batteries
[16] Akkutehdas sai uuden omistajan 2015.
länk
[17] European Battery Technologies Oy. länk