Idag får ni en analys av det franska batteri- och elfordonsföretaget Bluesolutions.
BlueSolutions – ett grönt alternativ
Idag tar vi en närmare titt på BlueSolutions – ett batteri- och elfordonsföretag ägt av Bolloré Group. Ett ganska hemligt bolag som sällan släpper detaljer.
Mest känt är batterielbilarna BlueCar och bilpoolen i Paris – AutoLib’. Men det finns mer: bussar, spårvagnar, båtar, stationära lösningar – allt byggt runt energilagret…
Mycket av företagets verksamhet är centrerat till Bretagne där drygt 300 forskare, ingenjörer och tekniker arbetar. De har även verksamhet i Kanada.
Blue Solutions börsintroducerades 2013.
Bilar och parkeringsplatser
Första bilen visades på bilsalongen i Genève 2005 och tillverkas av italienska Pininfarina. Bilen – BlueCar – är en fyrsitsig batterielbil men en räckvidd på 250 km. Toppfart är 130 km/h, maxeffekt på elmaskinen är 50 kW och batteriet har en kapacitet på 30 kWh. BlueCar finns i ca 4000 exemplar i bilpooler i Paris, Lyon, Bordeaux, Indianapolis och London.
För att klara den ökade efterfrågan slöt BlueSolutions 2014 ett utvecklings- och produktionsavtal med Renault [1]. Liknande avtal finns även med PSA för tillverkning av BlueSummer – en cab-variant av BlueCar [2].
2011 lanserades det första bilpoolsprojektet – AutoLib’ i Paris (www.autolib.eu). Det tog tio månader från det att systemleverantören kontrakterades till invigning. Du ser bilarna över allt i centrala Paris; buckliga och repade. Det finns mer än 100.000 användare och varje dag görs i snitt 17.000 uthyrningar [3].
Konceptet är ’one-way car sharing’, dvs. du kan parkera på vilken AutoLib’-station du vill.
Succén har visat sig vara just parkeringsplats. För 10€ per månad och 6€ per utnyttjad halvtimme har du tillgång till en parkeringsplats – något som verkligen får parisarna att köra elbil. Idag finns drygt 3000 bilar i Paris på massor av laddplatser; ofta minst fyra platser per ställe.
Lyon och Bordeaux har sedan 2013-14 liknande bilpoolslösningar som i Paris och i september i fjol tog man steget över Atlanten och startade BlueIndy i Indianapolis [4]. Även London ska få ’Boris Cars’ eller BlueCity som det heter officiellt… [5] Projektet är tyvärr lite försenat. Tanken var att BlueCity skulle vara igång 2018, men kan bli ett eller två år försenat då man vill få till samma avtal i alla Londons delområden [20].
En bilpool är inte bara bilar – det är även ett helt IT-system. Under 2011 arbetade ca 15 ingenjörer under 10 månader för att få ihop ett system för bokning, service och underhåll. Idag är de mer än 200… [3]. Varje bil följs och kör du utanför Paris kommer du att bli varnad, så de är svåra att stjäla. Bilen kommer även ihåg dig från senaste gången du hyrde så att rätt radiokanal är inställd, den vet vilka rutter du brukar ta och vart du brukar åka, osv.
Batteriet är det centrala
Som många andra batteritillverkare har Bolloré en bakgrund och kunnande i att tillverka kilometer av tunna material. Även tillverkning av kondensatorer har länge funnits inom Bolloré – super-kondensatorerföretaget BatsCap blev grunden när BlueSolutions bildades 2001.
2007 tog man steget till att även bli en batteritillverkare genom att köpa kanadensiska Avestor – världens första tillverkare av Li-metall-polymer-batterier [6,7]. Avestor var då bankrutt och hade haft ett antal svåra år där det felaktigt ryktades om att deras batterier orsakat ett antal bränder [8].
Batteriet är ett ’all-solid-state battery’, dvs. ingen vätskeformig elektrolyt används. Vill du läsa mer om tekniken så skrev vi om det innan jul.
Temperaturen i batteriet är ca 80°C för att det ska fungera. För att allt ska klaffa så måste bilarna kopplas in i laddarna när bilen inte används så att batteriet kan hålla temperaturen.
Batteriet tillverkas i Frankrike och Kanada. Produktionen bygger på moduler av 30 kWh och den årliga produktionen är 300 MWh (10.000 moduler) och de tror att efterfrågan kommer att öka så att de 2019/2020 kommer nå 1 GWh i årlig produktion (32.500 moduler) [9].
Som alla andra bilar i Frankrike sätts även BlueCar i brand. Till 2013 hade 25 BlueCar brunnit och alla kopplade till vandalism [10,11] och i åtminstone fem av fallen har batteriet varit helt intakt. Inga bilar verkar så långt ha brunnit på grund av fel i batteriet. Inga andra incidenter har rapporterats från Paris, efter mer än 15 miljoner kilometer och 3000 bilar [12].
Efter att ha kört 30-40.000 km per bil har inget batteri behövts bytas ut [3].
Transportlösningar och infrastruktur för städer
BlueBus är en 6m-buss med en räckvidd på >120 km och tar ca 20 passagerare. Tre 30 kWh-batterimoduler är placerade på taket och laddas oftast en gång per dag. Även en 12m-buss som tar 90-100 passagerare finns. Ett partnerskap med Gruan etablerades 2008 för produktion av micro-bussar [13].
Idag finns BlueBus i mer än 36 franska städer och även inom vissa större industriområden (t.ex. CEA i Grenoble) och bussarna används även av Louis Vuitton [14]. I Europa finns bussarna även i Spanien, Luxemburg, Tyskland, Schweiz, Italien, Polen, Rumänien och Storbritannien.
Paris kollektivtrafikbolag, RATP, tänker vara 100 % elektriska 2025 och sätter ett antal 12m BlueBus i trafik. De första började rulla i Paris under sista kvartalet 2015 [15].
Under klimatmötet COP21 i december användes även BlueTrams – en spårvagn som går utan spår drivs med super-kondensatorer. Energilagret består av 30 moduler av vardera 12 stycken 3000F-kondensatorer. Laddningen sker på varje hållplats under 20 sek, och räcker för 2 km körning. [16]
Inte bara bussar och spårvagnar är under lupp för stadslösningar utan även laddstationer. Sedan 2014 finns 1400 laddstationer (BluePointLondon) för Transport for London och ytterligare 4600 ska sättas upp senast 2018 [17] och i Frankrike ska BlueSolutions bygga ett nationellt nätverk av laddstationer. Hittills är 6000 stationer på plats och ytterligare 16.000 ska byggas under en fyraårsperiod, en investering på 150 M€. [18]
Egna kommentarer
Bolloré är intressant att följa – inget verkar vara omöjligt. Att satsa på all-solid-state Li-metall-batterier känns rätt och var ett vägval Bolloré tog tidigt trots att batterierna används vid 60-80°C. Fördelen är att det inte behövs ett kylsystem…
Att strosa runt i Paris utan att se en enda AutoLib’ är en bedrift – känns som om de finns överallt.
Att kunna boka sin egen parkeringsplats 20 minuter i förväg i centrala Paris är något även jag skulle betala för – 10€/månad räcker inte långt för boendeparkering i Göteborg och då får man cirkla länge vissa dagar…
En räckvidd på 250 km med ett batteri på 30 kWh är lika med räckvidden (enl. NEDC-cykeln) för en Nissan Leaf 2016 med lika stort batteri [19].
Bolloré och BlueSolutions är mycket hemlighetsfulla, besöker sällan konferenser eller släpper annan information om sina batterier. Det vore intressant att mer information om hur de ser på livslängden. Jag har sett en siffra på >3000 fulla cykler, men vad är det egentligen? Den som har sparat allt reklammaterial från tidigt 2000-tal kan nog hitta en hel del om både Avestor och BatsCap, som får ses som ett minimum för tekniken.
Min gissning är att det nog inte dröjer länge innan vi ser liknande bilpoolsupplägg i Asien. Blir det Singapore som blir först?
Referenser
[1] Bolloré Bluecar assembled at Groupe Renault plant in Dieppe. 8 juni 2015. länk
[2] PSA Peugeot Citroën and Bolloré Group sign strategic cooperation agreement on Bluesummer EV and car sharing. länk
[3] A brief history of Autolib’. 3 mars 2016. länk
[4] Bolloré Group launches electric car sharing service in Indianapolis. 3 sep 2015. länk
[5] Blue City. länk
[6] The Bolloré Group acquires the assets of Canadian manufacturer Avestor and
strengthens its electric battery production activity. länk
[7] AVESTOR Inaugurates the World’s First Lithium-Metal-Polymer Battery Manufacturing Plant. 19 sep 2002. länk
[8] Avestor Shuts Down. 2006. länk
[9] Blue Solutions. länk
[10] Two Autolib Electric Cars Burn Down in Paris. 2013. länk
[11] Incendies d’Autolib’: des actes de malveillance. Le Figaro. länk
[12] Technology: A solid future. Nature. länk
[13] Gruau et Bolloré s’associent dans les bus propres. länk
[14] The Fondation Louis Vuitton. länk
[15] Bus2025: RATP’s plan for a 100% eco-friendly bus fleet by 2025. länk
[16] COP21. Bolloré tests the Bluetram in Paris. länk
[17] Bolloré’s electric Bluecar, with novel solid-state batteries, coming to London. länk
[18] Bollore wins backing for EV charging network. 2015. länk
[19] 30 kWh 2016 Nissan LEAF Debuts At Frankfurt Motor Show. länk
[20] Bollore’s London electric car club scheme faces delay. Reuters. 2016. länk