Frankfurtmässan pågår. Idag får ni Erik Wibergs analys av mässan.
Men från Frankfurt hörs att Kinas bilförsäljning oroar, Europas glädjer. Alla undrar vad Apple och Google vill göra med bilbranschens affärsmodell. Daimler chefen Zetsche försäkrar alla att de kommer inte ge sig utan Daimler “kommer inte bli som Foxconn till Apple”.
Tyskarna tar plats och störst är VW-koncernen, som ska numera ha 20 laddbilmodeller till fram till år 2020. VW-gruppen visade bl a upp två koncept på batterielbilar, som producerade mediaartiklar med så tråkiga rubriker som “Tesla-dödare”. Audi e-tron quattro concept är en batterielbils SUV med lång elräckvidd och som kommer 2018. Porsche Misson E är en konceptbil med lång elräckvidd, som kommer i produktion först omkring 2020. Audi e-tron quattro concept kommer vi återkomma till när Tesla Model X visas upp.
Toyota visade upp den fjärde generationen Prius. Den är värd en egen artikel, som kommer nästa vecka.
Nissan visade också upp LEAF och igår skrev vi om LEAF:s olika batterigenerationer. Helena Berg frågade i artikeln on någon läsare kunde förklara hur Nissan för-värmer eller för-kyler bilen? Flera läsare hörde av sig och skrev att Nissan använder antagligen kraft från nätet för att för-värma eller för-kyla bilen. Det är absolut så, men vi har uppfattat att Nissan eventuellt även har något sätt att för-värma eller för-kyla LEAF, utan att använda batteriet, även när bilen inte är inkopplad till elnätet. Det är den frågan vi är nyfiken på.
Men nu till Erik Wibergs iakttagelser från pressdagarna på Frankfurtmässan.
Om Frankfurt IAA 2015
Intryck
Den största fördelen med pressdagarna på Frankfurts bilsalong IAA är att det är tämligen lätt att få en intervju med designansvarig, drivlineansvarig, projektledare med mera. En nackdel att pressdagarna pågår så pass kort tid att det inte hinns med att prata med alla av intresse.
Det var tydligt på IAA att fokus för elfordon är att fokus nu ligger på snabbare, respektive större bilar. Sportbilskoncept från Porsche och Hyundai premiärvisades. Volkswagengruppen premiärvisade två SUVar, en med VW-märke och en från Audi.
Det spekulerades tidigare i att det kunde vara dags att visa upp serietillverkningsversionen av Tesla Model X. Detta då den ska börja levereras innan jul, åtminstone till den amerikanska marknaden. Där fick det dock nöjas med Model S P90D varianten, en uppgraderad version av P85D som istället gör 0–100 på 3.0 sekunder. Model X kommer istället att lanseras på ett separat event, som de tidigare gjort med helt nya modeller. Ett datum är inte officiellt för detta ännu, men tillställningen planeras enligt Tesla i detta nu. Ett syfte med att visa den produktionsfärdiga modellen är att de inte vill att kunderna ska behöva vänta för länge från visningen tills dess att de får sin bil levererad.
Porsche
Porsche presenterade sin konceptbil Mission E. För att denna ska kunna bli en produktionsbil som klarar Porsches krav krävs bättre batterier. Detta beräknar de kommer hända om ungefär fem år. Bilen använder ett 800 v-system för att minska vikten på kablar och framförallt kunna ladda snabbt. De framhåller att det är sportigt att kunna ladda snabbt. 80 % SOC ska kunna uppnås på 15 minuter, eller som formgivaren beskriver det “medan man röker en cigarett till en kopp kaffe och sedan tvättar händerna”.
Designfördelar med batteridrift som bilens formgivare lyfte fram var möjligheten att hålla motorhuven låg mellan uppstickande hjulhus, ett signum för Porsche. Konceptbilen är även fyrsitsig, men med de klassiska 911-linjerna. Detta eftersom avgassystem inte finns och att batteriet läggs i golvet. Golvet har dock hål för fötterna “foot garage” till det undre golvet för att ge ett rymligt baksäte. Denna form är viktig för aerodynamiken, men minst lika viktig för att kunna behålla den klassiska designen i en modern och rymlig bil fast med lågt tak.
“Alla våra kunder vill köra sportigt, men vi inser att de merparten av tiden snarare uppskattar att åka bekvämt” är ett annat citat från formgivaren. Detta om utamningen i att bygga ett intuitivt system i inredningen där föraren blixtsnabbt vet var nödvändig information finns samtidigt som det i en bilkö ska kunna användas för underhållning.
En ytterst tysk aspekt på bilen framfördes av den förarinterfaceansvariga: “En viktig fråga att lösa är hur våra kunder på ett säkert sätt ska kunna prata i mobiltelefon medan de kör i 200 km/h på motorvägen”. Detta har lösts delvis med ett interface som styrs av eyetracking och två reglage på ratten. Föraren kastar ett kort öga på instrumentet som representerar funktionen som ska användas och sedan kan instrumentlayout ändras, samtal besvaras, eller andra funktioner såsom väder, stoppur för bantider med mera justeras. Detta interface används även för att visa vägen till lämpligaste laddstation automatiskt när batteriet håller på att ta slut, utan att knapptryckningar behövs.
Bilen är designad med vätskekyld permanentmagnetmotor för att ge högre verkningsgrad och ta mindre plats. Konceptet är förberett för induktionsladdning.
Kommentar
Det är tydligt att Porsche är ambitiösa med sin elektrifiering och ser potentialen. Att vänta på ny batteriteknik gör däremot att det är svårt att uppskatta när en lansering av ett liknande fordon skulle kunna ske. Samtidigt är det enkelt att kritisera andra som lanserar fordon nu med befintlig teknik genom att inteckna framtida batteriutveckling.
Helhetsgreppet med förarinterface och att se designmöjligheterna förstärker intrycket att detta inte bara är ett tokigt fraktidskoncept, utan ett test för att avgöra vad som komma skall.
Audi Quattro Q7
Denna marknadsförs som världens första dieselpluginhybrid i SUV-segmentet. Fokus ligger på att minska energiförbrukningen då de anser att bensinpluginhybrid inte minskar genomsnittsförbrukningen tillräckligt på längre resor. Som alla andra bilar i Quattro-serien är fyhjulsdriften permanent oavsett vilket avv de fyra körlägena som används: bara el, bara diesel, laddning av batteriet från dieseln samt hybridläge. Dieselmotorn är en 3-liters V6:a med 373 hästkrafter när el och förbränningsmotor kombineras. Den elektriska räckvidden är 50 km. laddningstiden 8 timmar med 220 v, 2,5 timmar med trefas. Batterierna är placerade i reservhjulsutrymmet och bilen bibehåller därmed 650 liter bagageutrymme, nästan hela det ursprungliga utrymmet. Bilen lanseras i början av 2016.
Den tilltänkta kundgruppen är de med mycket pengar som söker en komfortmässigt tilltalande bil (bl.a. luftfjädring) men med låg genomsnittsförbrukning, “Vi tror kunderna kommer väljer mellan denna och en S-klass.”
Kommentar
Det finns de som säger att pluginhybrider mest används som vanliga hybrider, men ges fler fördelar incitamentmässigt. Om det är tänkt så är det mycket rimligt att använda en dieselmotor, om kunden alltså inte antas ladda. Då är det i linje med ökan dieselbilsförsäljning generellt. En SUV ses ofta som en bil att åka bekvämt i och kanske inte framförallt ett pendlingsfordon, vilket annars är den stora fördelen med pluginhybrider, då elräckvidden är tillräcklig för de flestas bilpendlingssträckor. Som med alla pluginhybrider hänger förbrukningen på användaren.
VW Tiguan GTE
Bensinpluginhybrid som bygger på samma grund som Passat GTE, är framhjulsdriven med 50 km räckvidd. Även här framhålls att batterierna är smala och inte tar upp mycket av bagageutrymmet. Totala effekten från båda motorer när de kombineras är 218 hästkrafter. Målgruppen är välutbildade personer som vill vara miljövänliga, men vill ha en bil med kraft, som inte är mesig. Samtidigt lyfter de fram att bilen “Brings innovation to the people” med en hög utrustningsgrad även i basmodellerna. Exempel på detta är förarstöd inom säkerhet i form av adaptiv farthållare med nödbromsningsfunktion, lane departure system med mera. Tiguan GTE lyfts fram som en säker bil som inte är ouppnåelig att ha råd med.
Hyundai Gran Turismo N2025
Åsikterna går isär lite i Hyundaimontern om vad denna bil egentligen är, beroende på om ingengörer eller PR-anställda som tillfrågas. Vissa ingenjörer säger att den är orealistisk och mer ett tankeexperiment för ett TV-spel. PR säger att det är en vision av framtiden med teknik som de tror kommer vara tillgänglig till 2025. De videos som rullar ger ett intryck av att bilen ska visa på den image Hyundai har (läs vill ha): “An open minded approach of what the Hyundai brand can stand for”. Hursomhelst är det en konceptbil med dubbla bräsnelcellstackar som drivs av flytande vätgas. Tillsammans med superkondensatorer blir totaleffekten [600 kW] som fördelas över fyra navmotorer.
Kommentar
Intressant att se konceptet, och ett bränslecellssystem med flytande vätgas är möjligt redan idag. I koncept som dessa är det dock otydligt vad de egentligen satt för ramvilkor och antaganden för de prestanda som anges som möjliga.
Referenser
[1] Top 10 electric cars – Frankfurt Motor Show. Next Green Car. Sep. 2015. länk
[2] The view of the global auto market from Germany? Not so bad. Automotive News. 16 sep 2015. länk
[3] Frankfurt motor show 2015 – show report and gallery. Autocrat. 16 sep 2015.länk
[4] Electric cars and pure luxury rule at Frankfurt auto show. USA Today. länk
[5] Apple and Google Create a Buzz at Frankfurt Motor Show. The New York Times. 17 sep 2015. länk
[6] European carmakers eye home sales. Japan Times. 16 sep 2015. länk
[7] WHAT TO LOOK OUT FOR AT THE FRANKFURT AUTO SHOW. AP. 13 sep 2015.länk
[8] Tech disruption hangs over automakers at Frankfurt show. AP. 16 sep 2015. länk
[9] Audi e-tron quattro concept: Electric driving pleasure with no compromises. Audi Pressrelease. länk
[10] Fjärde generationen Toyota Prius – alla detaljer. Toyota Sweden. 15 sep 2015.länk
[11] Carmakers curb China output as sales growth stalls. 15 sep 2015. Reuters. länk
[12] Prof. Dr. Martin Winterkorn: ”The reinvention of Volkswagen”. Volkswagen. 14 sep 2015. länk